مشهد- استاديار ارتوپدي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: پوكي استخوان (استئوپروز) بر اثر فقدان هر يك از سه عامل كلسيم، ويتامين دي و تحرك در بدن ايجاد مي شود.

دكتر هادی كچوئی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: كلسیم به عنوان ماده معدنی مورد نیاز بدن، ویتامین دی برای جذب كلسیم و تحرك برای نشستن كلسیم بر روی استخوان، لازم است.

این متخصص ارتوپدی گفت: كلسیم از طریق مواد غذایی دریافت می شود اما در سنین بالا به دلیل كاهش جذب كلسیم ناشی از مشكلات گوارشی، باید از مكمل های كلسیم استفاده شود.

كچوئی افزود: ویتامین دی از طریق پوست بدن و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت 5 تا 10 دقیقه در روز تامین می شود كه قسمت های مركزی بدن شامل بازو، دست، شكم و سینه باید در مقابل آفتاب قرار گیرد.

به گفته وی، در سنین بالا به دلیل نازك شدن پوست و مشكل در جذب آن، مكمل های ویتامین دی برای سالمندان باید تجویز شود.

وی با بیان اینكه تحرك باید از سنین نوجوانی تا كهنسالی ادامه داشته باشد، افزود: ورزش كردن باعث افزایش تراكم استخوان می شود.

این متخصص ارتوپدی گفت: در سنین نوجوانی و جوانی كه فرد قدرت فعالیت بدنی زیادی دارد، بایستی حداكثر تراكم استخوان بدست آورد.

كچوئی با اشاره به اینكه ورزش های چند جهتی مانند تنیس و بسكتبال در افزایش تراكم استخوان نقش دارند، افزود: ورزش های یك طرفه مانند راه رفتن، دویدن، شنا كردن و دوچرخه سواری در افزایش تراكم استخوان نقش چندانی ندارند.

7487/659