«مجید دوخته چی زاده» فارغ التحصیل رشته عكاسی و گرافیك از مدرسه عالی تلویزیون سینما و دارای گواهینامه درجه یك هنری است و از سال 1359 تا امروز نمایشگاههای بسیاری برگزار كرده است.عكاسی از موزههای ایران باستان،عكاسی تبلیغاتی،عكاسی از جنگ تحمیلی و حضور در نمایشگاهها و جشنواره های متعدد هنری از جمله فعالیتهای این هنرمند است.
دریافت تندیس سیمین از جشنواره هنری مهر و لوح تقدیربرای عكس های جنگ دریافت تندیس نقرهای جایزه دوم از مسابقه عكاسی كنوكه هایس بلژیك 2012، از جمله جوایز دوخته چی زاده است. وی علاوه بر برگزاری چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی، سه كتاب از كارهای خود با عنوان «راویان نور» (گزارش مصوری از جبهه های جنگ)، «لبیك» (گزارش مصور از رویدادهای پس از انقلاب اسلامی و كتاب «نگاهی به ماسوله روستا» را نیز منتشر كرده است.
این هنرمند عكاس به تازگی قرار است تازه ترین كارهای خود را در قالب نمایشگاه «چندگانگی» درگالری دی عرضه كند.
دوختهچیزاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: من سالها عكاسی مستند انجام دادهام و این مجموعه با كارهای قبلی من بسیار متفاوت است و نگاهی خاصتری را در زمینه عكاسی دنبال میكند. در سال 1390 و 1391 دو مجموعه از كارهای گذاشته را به نمایش گذاشتم. یكی با عنوان «رؤیاهای خاكستری» مربوط عكسهایی از ماسوله و گومیش تپه و دیگری نمایشگاه از عكسهای جنگ بود.
***ایده راه اندازی این نمایشگاه چگونه به ذهن شما رسید؟
این كارها براساس زمینه فكری خاصی خلق شده اند. این تفكر از آنجا ناشی میشود كه از نظر من زمان و مكان بخشی از هویت افراد را میسازد. از این رو تغییر زمان و مكان می تواند به تغییر هویت آدمها منجر شود. حتی جابه جایی اشیاء از مكانی به مكان دیگر تابع این امر است. در واقع اشیا در زمان و مكان جدید، معنای دیگری پیدا می كنند،درست مثل آدمها.در این جابهجایی و تغییر، هویت چندگانه ایجاد میشود. حتی تغییر حركت فیزیكی و مكانی از كشوری به كشور دیگر و یا از شهری به شهر دیگر هم میتواند به این دگرگونی منجر شود كه در برخی از این تصاویر قابل مشاهدهاند. این تفكر باعث شد این مجموعه عكس را ایجاد كنم و عنوان «چندگانگی» را برای آن انتخاب كنم. تلاش كردم دراین تصاویر به نوعی نگاه بصری متفاوت برسم.
***سفرهای خارج از كشور شما در رسیدن به این ایده تاثیرداشته است؟یعنی با تغییر مكان افراد دچار تغییر هویت میشوند؟
به طور طبیعی افراد با تغییر مكان ناچار می شوند در فضای جدید تجربیات جدیدی را در سبك پوشش، رفتار و یا صحبت كردن پیش بگیرند. فرهنگ ها با این تغییرات توسعه و تنوع پیدا میكنند. حتی در این جابهجایی فرمها و رنگها هم در كنار تغییر سوژهها عوض میشوند، بله سفر در ایجاد این موضوع دخالت داشته است.
***تكنیك كارها چیست؟
فتومونتاژ هستند. البته برای برخی از تصاویراین نمایشگاه عكاسی مجدد كردهام تا عكسها با مضمون مورد نظر هماهنگ باشند.
***چقدر برای تهیه این مجموعه زمان صرف كرده اید؟
ایجاد و ساختار كلی كار حدود یك سال و نیم زمان برده است. البته برخی از تصاویر در طی 3 تا 4 سال اخیر عكاسی شده اند. اما پرداخت كلی آثار مربوط به یك سال و نیم گذشته است.
***تصاویر چه احساسی را به مخاطب منتقل میكنند؟
این تغییرات و جابهجاییها نگاه بصری جدیدی به مخاطب می دهد.در واقع مخاطب با نوعی احساس شگفتزدگی روبرو می شوند فضای تعدادی از آثار به سمت سوررئال رفته است.
***سوال دیگرم در خصوص نوآوری و خلاقیت در آثار هنری است.برخی به عكاسی و یا خوشنویسی به شیوه سنتی پایبندند و با به كار گیری سبك های جدید مخالف هستند، نظر شما دراین خصوص چیست؟
واقعیتی وجود دارد كه امروز هیچ فردی نمی تواند مقابل فناوری های ایجاد شده بایستاد. این فناوری ها منجر به تغییر درشیوه خلق آثار هنری و ایجاد سبك های نوین شدهاند. البته این به معنی پشت پازدن به سنت ها و باورهای فرهنگی نیست.وقتی شیوه نگارش خط در دنیای دیجیتال تغییر كرد و نرمافزارهایی برای نگارش خط نستعلیق و ثلث و ریحان ایجاد شد. افرادی كه تا گذشته هیچ اطلاعی از خوشنویسی نداشتند را قادر كرد. به كمك این نرمافزارها به خوشنویسی بپردازند. هر چند آگاهی از نكات اصلی برای این كار ضروری است. ممكن است خوشایند برخی هنرمندان نباشد،اما گروه دیگری هستند كه به خوبی از این تغییرات و شیوههای جدید استقبال می كنند. دنیای تكنولوژی امكانات بصری جدیدی میدهد كه می تواند پیامهای جدیدی ایجاد كند.
***این نوآوری ها در عكاسی چگونه است؟
تا قبل از ورود دوربین های دیجیتال یك عكس خوب گرفتن یك كار جدی و تخصصی تلقی می شد، اما تكنولوژی جدید امكان تهیه یك عكس با كیفیت را فراهم كرد. امروز فقط عكس خوب گرفتن شاخصه كار هنری نیست، خلق سبك ها و نگاه های جدید در عكاسی ضرورت امروز است. این به معنی، رفتن به سمت تجربههای نو می باشد.
***قصد دارید این شیوه عكاسی و یا سوژه را ادامه دهید؟
ممكن است با این سوژه خاص نباشد.اما این تكنیك (فتومونتاژ) را ادامه خواهم داد.ضمن اینكه احساس میكنم این شیوه، یك بیان هنری جدید را در اختیارم قرار داده كه می توانم به صورت نوینی برای بیان مفاهیم و دیدگاه هایم از آن استفاده كنم. ابعاد آثار ارائه شده در نمایشگاه متنوع است از 60 در 80 تا 80 در120 و همه رنگی هستند و روی كاغذ بافت دار عرضه میشوند.
***نمایشگاه آینده شما چه خواهد بود؟
مجموعه «نور و سایه» كه شامل عكاسی مستند خیابانی است، و در خارج از ایران عكاسی شده از جمله كارهای آماده برای نمایش است.علاوه براین مجموعه ای با عنوان «ویترین ها» نیز دارم كه مشغول كاركردن بر روی آن هستم. در این مجموعه نگاه جدیدی را دنبال كرده ام. درخصوص مكان و زمان نمایش این آثار هنوز تصمیم جدی نگرفتهام.
به گزارش ایرنا،زمان گشایش نمایشگاه «چندگانگی» روز جمعه 19 مهرماه درگالری دی است و نمایشگاه تا 29 مهر ماه نیز ادامه خواهد داشت.
فراهنگ5**9173 ** 1418
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵
تهران-«مجید دوخته چی زاده» تازه ترین كارهای خود را در قالب نمایشگاه «چندگانگی» در گالری دی به روی دیوار می برد و هدفش نمایش تغییر هویت انسان ها در زمان ها و مكان های مختلف است.