پاتریک رینگنبرگ درباره چرایی انتخاب ایران برای پژوهش به خبرنگار ایرنا گفت: ایران کشور وسیعی است و میراث غنی دارد. این در حالی است که با بزرگی و عظمتی که دارد به خوبی شناسایی نشدهاست. مسائل جغرافیای سیاست (ژئوپولتیک) بر علاقه مردم دیگر کشورها به شناخت ایران وابسته است و با توجه به اینکه کشور وسیعی است و میراث غنی دارد ولی به خوبی شناسایی نشدهاست.
این ایرانشناس از دانشگاه لوزان سوئیس با اشاره به اینکه حدود ۲۲ سال است مشغول پژوهش در ایران است، ادامه داد: برخی از عکسهایی که در کتابهایم منتشر کردم، خیلی قدیمی هستند، اما بیشتر عکسها برای سالهای بعد از ۲۰۱۴ است.
رینگنبرگ با اعلام اینکه به عکاسی از سایتهای گردشگری بسنده نکرده، وارد محلههای مختلف شهرها شده و جامعه بومی را از نزدیک دیدهاست، گفت: برای برقراری ارتباط با جامعه محلی نیاز به چیز زیادی نیست. پژوهشگران فقط باید مقداری وقت بگذارند و همچنین مقداری فارسی بلد باشند؛ حتی لازم نیست به خوبی بتوانید فارسی صحبت کنید. من دست و پا شکسته فارسی صحبت میکنم و این کافی بود برای اینکه بتوانیم ارتباط ابتدایی با جامعه بومی ایران برقرار کنم.
انسانها بعد از تحمل دوران سخت به نور میرسند
این ایرانشناس درباره عکاسهایی که فقط از مناطق معروف ایران عکاسی میکنند و برای شناخت بیشتر وارد زندگی مردم این کشور نمیشوند، بیان کرد: مناطق بسیار زیبایی در ایران وجود دارد که عکاسی از آنها ارزشمند است، من هم از آنها عکاسی کردم اما از زاویه دیگر، با دید دیگر و شاید نور دیگری این کار را انجام دادم. در کنار آن، چیزهای دیگری هم بود که آنها را دیدم و عکاسی کردم.
او با بیان اینکه بودا رودخانه را دید اما متوجه شد اگر خلاف جریان روخانه به بالا برود به چشمه میرسد، ادامه داد: انسانها بعد از تحمل دوران سخت به نور میرسند. وقتی که همه در یک جهت نگاه میکنند، بیهوده نیست که انسان برگردد و سمت دیگر را هم ببیند. موسیقیهایی هستند که به طرف ما میآیند اما برخی از موسیقیها هستند که ما باید به سمت آنها برویم، این جمله را هم یکی از پیانیستهای معروف بیان کردهاست.
کتابهایم مخاطب عام دارد
رینگنبرگ درباره مخاطب کتابهایش در دیگر کشورها توضیح داد: کتابهایم مخاطب عام دارد و به هیچ عنوان کتابهایی برای مطالعات دانشگاهی نیست. اگر به صفحات کتاب توجه کنید، هوشیارانه کنار هم چیده شدهاند و میتوانید به عکاسی، مفهوم و اندیشه بدهید. دو صفحه که کنار یکدیگر گذاشتیم، صفحاتی از معراج هستند. یکی معراج توسط نقاش ایرانی که روی یکی از دیوارهای شهر کشیده شده است و معراجی که در موزه لوور پاریس وجود دارد.
نقش آرایه ها در هنر ایرانی اسلامی و گوگو و ستاره دنباله دار، دو عنوان از کتاب های این ایرانشناس سوئیسی است.
این ایرانشناس درباره استقبال مردم از کتابهایش در دیگر کشورها بیان کرد: استقبال بر اساس مسائل جغرافیای سیاسی، زیاد و کم میشود. در سالهای گذشته وقتی که توافق هستهای انجام شد، همه خواستند تا ایران را بشناسند، پس این کتابها را میخواندند اما زمانی که ترامپ این توافق را پاره کرد، همه خود را از ایران دور کردند. این بحث روانشناسی است.
پاتریک رینگنبرگ که سالها در ایران به تحقیق و پژوهش پرداخته، اخیرا دو عنوان کتاب مصور درباره نقش جغرافیا در معماری و هنر ایرانی توسط انتشارات شمع و مه منتشر کردهاست. رینگنبرگ، پژوهشگر شناحتهشده موسسه «فرهنگ ادیان و مدرنیته» وابسته به دانشگاه لوزان، سالهاست در حوزه ایرانشناسی، خصوصا در حوزه معماری و آرایههای ایرانی-اسلامی کار میکند. او که با کتاب جهان رمزواره هنر اسلامی در سال ۱۳۹۰ جایزه جهانی کتاب سال ایران را گرفت، تاکنون بیش از ۲۰ عنوان کتاب درباره ایران نوشته است.
نظر شما