نخست وزیر صربسکا از تمایل مردم این جمهوری برای کسب استقلال سخن گفت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/04/11 ..
بلگراد - میلوراد دودیک نخست وزیر جمهوری صربسکا می گوید درصورتی که همه پرسی عمومی برای استقلال جمهوری صربسکا از بوسنی وهرزگوین برگزار شود 90 درصد شهروندان این جمهوری به استقلال رای خواهند داد و در آن صوررت جمهوری صربسکا می تواند بدون بوسنی سریعتر به عضویت اتحادیه اروپا درآید.
به نوشته روزنامه دنه ونی آواز چاپ سارایوو میلوراد دودیک نخست وزیر صربسکا در مصاحبه با روزنامه هوسپودارسکا چاپ اسلواکی که در براتیسلاوا منتشر شد گفت که در بوسنی وهرزگوین زمان آن فرارسیده که به این مساله توجه شود که چگونه می توان راهی را جستجو کرد تا ملت های بوسنی را که بصورت جمعی نگه داشته شده اند از هم جدا شوند.
میلوراد دودیک مدعی است که اگر هم اکنون یک همه پرسی برای استقلال در جمهوری صربسکا برگزار شود اکثر شهروندان آن یعنی بالغ بر نود درصد جمعیت آن به استقلال و جدا شدن از بوسنی وهرزگوین رای خواهند داد.
وی بر این عقیده است که جمهوری صربسکا با کسب استقلال می تواند سریعتر از بوسنی وهرزگوین به عضویت اتحادیه اروپا درآید.
دودیک در استدلال خود تصریح می کند که جمهوری صربسکا با اجرای برنامه های جامع اقتصادی با توجه به ظرفیت اقتصادی خود می تواند سرمایه گذاران بیشتری را برای سرمایه گذاری در این جمهوری در مقایسه با فدراسیون بوسنی و هرزگوین جذب نماید و فرصت های شغلی بیشتری را ایجاد کند.
محتمل است که دودیک در این موضوع جدایی مونته نگرو از صربستان را در نظر داشته باشد که زمینه ساز ورود سرمایه های خارجی به این کشور شده است.
درعین حال اظهارات جدایی طلبانه وی به معنای برهم زدن تمام ترتیبات امنیتی و سیاسی است که بر اساسی پیمان دیتون شکل گرفته و سبب پیدایش جمهوری بوسنی و هرزگوین شده است.
وی که مورد حمایت صربستان است با این نوع اظهارات برخی گزینه های دیگر در منطقه بالکان در مقابل استقلال کوزوو را نیز به عرصه بده بستان های سیاسی می کشاند.
میلوراد دودیک دراین مصاحبه می گوید: ما آماده ایم که بوسنی وهرزگوین را بصورت رسمی شناسایی کنیم و به آن احترام بگذاریم اما انتظار داریم که بوسنی و هرزگوین نیز جمهوری صربسکا را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت بشناسد.
این درحالیست که جمهوری صربسکا در حال حاضر بخش صرب نشین جمهوری بوسنی و هرزگوین محسوب می شود که دارای نهادهای خودمختار است و در حاکمیت مرکزی در سارایوو نیز مشارکت دارد.
جمهوری بوسنی و هرزگوین مشتمل بر یک بخش صرب نشین جمهوری صربسکا و فدراسیون بوسنی و هرزگوین است که در آن مسلمانان (بوشنیاک ) و کروات ها زندگی می کنند.
نخست وزیر صربسکا می گوید که شناسایی استقلال جمهوری صربسکا را از رهبران بوشنیاک و کروات بوسنی وهرزگوین انتظار دارد و نه از میروسلاو لایچاک نماینده جامعه بین الملل در بوسنی وهرزگوین.
وی دربخش دیگری از مصاحبه خود می گوید که او در مقام نخست وزیری جمهوری صربسکا با ادامه انتقال مسوولیت از بخش های بوسنی وهرزگوین به نهادهای فدرال (دولت مرکزی ) مخالفت است و خواهان لغو مسوولیت نماینده جامعه بین الملل و بسته شدن دفتر وی در بوسنی وهرزگوین می باشد زیرا بوسنی وهرزگوین می تواند به تنهایی توسط رهبران سیاسی خود اداره شود.
نخست وزیر صربسکا می گوید که میروسلاو لایچاک نماینده جامعه بین الملل فردی مناسب برای ادامه مذاکرات در مقایسه با همکاران قبلی خود در این مقام است و واقعا برای منافع بوسنی وهرزگوین تلاش می کند.
وی در عین حال می گوید علاقمند است که میروسلاو لایچاک هرچه زودتر به خانه خود باز گردد و همه کارها را به رهبران بوسنی واگذار کند زیرا رهبران سیاسی کشور خود می توانند کارهای انجام نشده را به اتمام برسانند.
وی در پاسخ به این پرسش نشریه چاپ اسلواکی که در صورت استقلال جمهوری صربسکا آیا این جمهوری به صربستان خواهد پیوست، می گوید که وی ترجیح می دهد که جمهوری صربسکا مستقل باقی بماند.
شبد**اروپام 1501**1080**255** شماره 007 ساعت 00:31 تمام