نوشهر- ايرنا - ساخت ميدان ميوه و تره بار نوشهر از طرح هاي مصوب دور اول سفرهاي استاني دولت گذشته است كه با وجود اجراي بعضي از زيرساخت ها هنوز به بهره برداري نرسيده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، عمليات اجرايي اين طرح در سال 1386 با حضور مسوولان استاني و محلي و اعتباري بالغ بر 20 ميليارد ريال در زميني به وسعت حدود پنج هزار متر مربع در حاشيه ضلع جنوبي كمربندي نوشهر آغاز شد.

ميدان ميوه و تره بار نوشهر با سرمايه گذاري شركت آينده سازان بهشت پارس با هدف ساخت اين مركز شامل ميدان تره بار، سورتينگ و بسته بندي در همان سال اجرايي شد و مسوولان امر نيز زمين ساخت اين ميدان را با وجود سختي تغيير كاربري آن از كشاورزي به تجاري در اختيار اين سرمايه گذار قرار دادند.

اكنون با گذشت حدود شش سال از زمان آغاز اجراي اين طرح به جز ساخت حدود 183 غرفه 9 متري تا 18 متري، هيچگونه آثاري از وجود ميدان ميوه و تره بار در اين مكان ديده نمي شود.

گفته مي شود كه تعداد زيادي از اين غرفه ها از سال هاي گذشته تاكنون، برخي در حين ساخت و برخي ديگر به صورت آماده، متري حدود 55 ميليون تا يكصد ميليون ريال فروخته شدند.

در همين حال، جمعي از دست اندركاران، شهروندان و فروشندگان ميوه و تره بار شهرستان نوشهر در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اجراي اين طرح از سوي سرمايه گذار را خلاف مصوبه دولت مي دانند و خواستار بررسي موارد قانوني اجراي اين طرح شده اند.

دبير اتحاديه اصناف ميوه و تره بار نوشهر گفت: سازه هاي ايجاد شده در اين طرح هيچ سنخيتي با ميدان ميوه و تره بار ندارد و به جز تعداد زيادي از غرفه هاي كوچك، سازه ديگري ديده نمي شود.

'فرشيد رستمي' افزود: انتظار اين بود كه مسوولان نهادهاي مربوط از فرآيند عمليات ساخت اين ميدان متناسب با چارچوب هاي تعريف شده و مصوب، نظارت كافي داشته باشند.

وي ساخت ميدان ميوه و تره بار را يكي از مطالبات شهروندان نوشهري دانست و اظهار داشت: مسوولان ذيربط بايد بدون ملاحظه و اتلاف وقت مسايل و مشكلات اين طرح را بررسي و با تخلفات صورت گرفته از سوي سرمايه گذار برخورد كنند.

رستمي گفت: ساخت اين ميدان در حمايت از توليد كننده ، كاهش قيمت ها و نيز رونق اقتصادي منطقه بسيار اثرگذار خواهد بود.

دبير اتحاديه اصناف ميوه وتره بار نوشهر اظهار داشت: با ساخت اين ميدان بسياري از باغداران مركبات و كيوي نيز به جاي اينكه محصولاتشان را با پايين ترين نرخ به واسطه ها بفروشند مي توانند به صورت مستقيم عرضه كنند.

وي افزود: با محقق شدن اين مهم توان خريد مصرف كنندگان نيز افزايش مي يابد چرا كه مي توانند به آساني كالاهاي مورد نياز را خيلي ارزانتر از بازار از اين ميدان خريداري كنند.

رستمي ، يكي از شاخص هاي بسيار مهم ميدان ميوه و تره بار را برخوردار بودن از حجره هايي با مساحت حدود 50 تا 60 متر اعلام كرد و گفت: اين ميدان علاوه بر اين بايد امكانات جانبي ديگر نظير سورتينگ و بسته بندي نيز داشته باشد.

وي افزود: هم اكنون ميوه و تره بار اين شهرستان از ميادين كرج، تهران، آمل و بخشي نيز از چالوس تامين مي شود كه ميزان مصرف اين كالا در روزهاي عادي حدود يكصد تن و فصول گردشگري حدود 150 تن است.

او شمار فروشندگان ميوه و تره بار شناسنامه دار در اين شهرستان را دستكم 80 فروشنده اعلام كرد.

يكي از شهروندان نوشهري با انتقاد از گراني انواع ميوه ها در اين منطقه گفت: نداشتن ميدان ميوه و تره بار يكي از علل گراني ميوه ها در اين شهرستان است.

'علي داوودي' گفت: قيمت برخي از ميوه ها در اين شهرستان در مقايسه با شهرهاي مركزي و شرق مازندران بيش از 50 درصد گران تر است كه با ساخت ميدان ميوه و تره بار اين قيمت ها واقعي مي شود.

مدير جهاد كشاورزي نوشهر نيز گفت: طبق مشخصات طرح، سرمايه گذار قرار بود حدود پنج هزار متر براي ساخت ميدان ميوه و تره بار در نظر بگيرد كه اين نهاد بدون هيچگونه منع قانوني براي تغيير كاربري زمين همكاري داشته است.

'ميرحسين سنجراني' افزود: با بازديدهاي متعددي كه از اين طرح صورت گرفت متاسفانه در عمل ديده شد كه سرمايه گذار نه تنها در اجراي صحيح اين طرح قصور كرده بلكه حدود شش هزار متر اراضي كشاورزي ديگر اين منطقه را نيز بدون مجوز تخريب كرده است.

وي اظهار داشت: هم اينك شكوائيه اي عليه اين سرمايه گذار از سوي كارشناس ذيربط اين نهاد تنظيم و به دادگستري شهرستان ارجاع داده شد كه در حال بررسي است.

او افزود: برابر قانون و حكم صادره از سوي مسوولان قضايي، سازه هاي ايجاد شده در اراضي بدون مجوز حاشيه اين ميدان ميوه و تره بار بايد قلع و قمع شود.

مدير جهاد كشاورزي نوشهر با اشاره به موقعيت ممتاز منطقه به لحاظ برخورداري اراضي مستعد كشاورزي و توليد حدود 13 نوع محصول در منطقه، ساخت اين ميدان را بسيار ضروري دانست.

وي گفت: اين طرح در حقيقت فرصت بسيار خوبي بود كه در صورت اجراي صحيح و بهره برداري بموقع آن در رونق اقتصادي منطقه تاثير فراواني خواهد داشت.

رييس اداره صنعت، معدن و تجارت نوشهر نيز گفت: به نظر مي رسد كه يكي ازاهداف اين سرمايه گذار بهره مندي از امتيازات و مشوق هاي اين طرح بوده و غير از اين برنامه ديگري نداشته است.

'جهانگير بائي لاشكي' افزود: آنچه كه در اين طرح ديده شده تعداد زيادي غرفه است كه هيچ سنخيني با ميدان ميوه و تره بار ندارد و طبق گزارش هاي رسيده بيشتر اين غرفه ها نيز با قيمت هاي بسيار بالا به برخي از اشخاص فروخته شده است.

وي ادامه داد: با وجود اين كه تخلفات صورت گرفته در اين طرح به هنگام اجرا براي مسوولان منطقه كاملا محرز شد، اما براي جلوگيري از ادامه فعاليت پيمانكار اقدامي صورت نگرفت.

لاشكي گفت: ظاهرا بنا به گفته اين سرمايه گذار در زمان فرماندار و شهردار وقت قرار داد نامه اي مجزا مبني بر اين كه اين طرح در دو مرحله كه مرحله نخست براي ساخت غرفه ها و مرحله بعدي آن به ساخت ميدان ميوه وتره بار اختصاص دارد ، تنظيم و تصويب شد.

'يعقوب عابديني' سرمايه گذار و مجري اين طرح نيز به خبرنگار ايرنا گفت: طبق مجوزهاي دريافت شده، اين طرح در دو مرحله تعريف شده كه مرحله نخست آن مربوط به ايجاد غرفه و مرحله دوم آن نيز مختص ميدان ميوه و تره بار است كه اجرا خواهد شد.

وي افزود: مرحله نخست اين طرح در دوازدهم ماه بهمن امسال به بهره برداري خواهد رسيد و عمليات اجرايي مرحله بعدي آن نيز در صورت دريافت مجوز در سال 93 آغاز خواهد شد.

او ادامه داد: اين طرح بر اساس مصوبه دولت و موافقت مسوولان نهادهاي مربوط و اصناف در جلسه اي كه با حضور فرماندار وقت در فرمانداري برگزار شد، اجرا شده و هيچگونه تخلفي در آن صورت نگرفته است.

فرماندار نوشهر نيز ساخت ميدان ميوه و تره بار اين شهر را مغاير با قانون دانست و تاكيد كرد: بايد با سرمايه گذار متخلف اين طرح برابر با قانون برخورد شود.

' محمدعلي قمي ' گفت: طبق گزارش هاي دريافتي متاسفانه اين سرمايه گذار به تعهداتش عمل نكرده است و بايد پاسخگو باشد.

وي تجاوز به حريم راه و ساخت غرفه هاي خرده فروشي را نمونه اي از موارد تخلف اين سرمايه گذار در اجراي طرح برشمرد و افزود: تعداد زيادي از غرفه هاي اين ميدان با مبلغ هنگفتي فروخته شده است.

فرماندار نوشهر يكي از دلايل افزايش قيمت بيش از حد معمول محصولات كشاورزي در فصول مختلف بويژه در نيمه اول سال را نداشتن ميدان ميوه و تره بار در نوشهر دانست و خواستار تعيين تكليف سريع تر وضعيت اين طرح شد.

طبق آمار موجود بيش از چهار هزار واحد صنفي شناسنامه دار در شهرستان 122 هزار نفري نوشهر فعاليت دارند.ك/4

624/621/1654/506