بازشدن گره بلاتکلیفی میدان میوه و تره‌بار نوشهر پس از ۱۴ سال

نوشهر- ایرنا- میدان میوه و تره‌بار نوشهر از جمله طرح های نیمه تمام منطقه بوده که پس از گذشت ۱۴ سال از ساخت آن اکنون با تصمیم جهادی مسوولان دولت مردمی سیزدهم این شهرستان در دستور کار قرار گرفته تا به زودی به سرانجام برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شماری از شهروندان و مسوولان یکی از علت‌های گرانی افسار گسیخته اجناس در این شهرستان گردشگرپذیر غرب مازندران را نداشتن میدان مرکزی میوه و تره بار برشمردند و مطالبه ای که از ادوار گذشته مطرح شده بود.

عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۸۶ آن زمان با اعتبار اولیه حدود ۲۰ میلیارد تومان در زمینی به گستره حدود پنج هزار متر مربع در حاشیه ضلع جنوبی کمربندی نوشهر با سرمایه گذاری بخش خصوصی با هدف ساخت این مرکز شامل میدان تره بار، سورتینگ و بسته بندی آغاز شده بود.

آن زمان براساس برنامه و زمان تعریف شده بنا بود این طرح مدت سه سال به سرانجام برسد و سرمایه گذار با راه ندازی و فعال سازی این میدان بستر را برای حضور تولید کنندگان و فروشندگان عمده انواع محصولات کشاورزی در این مجموعه فراهم کند تا بتواند با این حرکت گامی موثر برای عرضه این نوع محصولات مورد نیاز روز مره مردم این منطقه بردارد و از طرفی هم بساط پدیده گرانفروشی که یکی از دغدغه های دیرینه مردم این خطه است برای همیشه برچیده شود.

آنچه از ظواهر این طرح نیمه تمام بر می آید و گزارش و روایت مردم و مسوولان هم حکایت از آن دارد از آن زمان تاکنون کارهایی مانند ساخت ۱۸۵ حجره، محوطه سازی و دیواره کشی پیرامون این مجموعه انجام گرفته و سال ها به صورت نیمه تمام رها شده است.

بازشدن گره بلاتکلیفی میدان میوه و تره‌بار نوشهر پس از ۱۴ سال

مباحث اصلی ستاد تنظیم بازار

موضوعی که هر گاه نشست های متعدد ستاد تنظیم بازار در شهرستان نوشهر برگزار می شد اعضای این ستاد نبود میدان میوه و تره بار و هزینه های سرسام آور حمل و نقل را عامل اصلی این گرانی های افسار گسیخته مطرح می کردند و این کمبود بستر را برای جولان دلالان و واسطه ها هم فراهم می‌کرد.

گفته می شود اجرا نشدن دقیق طرح بر اساس چارچوب تعریف شده از جمله مباحثی بوده که در ارتباط با این طرح نیمه تمام مطرح شده بود که اکنون با رایزنی های صورت گرفته برطرف شده است.

آنچه به این گرانی ها در این منطقه دامن زده افزون بر محرومیت از میدان میوه و تره بار، حضور گردشگران و مسافران هم در بروز این پدیده بی تاثیر نبوده است، بنابراین بومیان این شهرستان باید در تامین مایحتاج عمومی با این قشر از جامعه و جمعیت شناور رقابت کنند.

در زمان حاضر بیشتر فروشندگان میوه و تره بار برای تامین این اقلام ناگزیرند فرسنگ ها مسیر نوشهر تا تهران، آمل، بابل و تهران را گذر کنند که علاوه بر تحمیل مشکلات روحی و روانی و اتلاف وقت و هزینه ها، حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت ها مربوط به همین موضوع است.

با همه این مسائل و مشکلات انتظار این بود که در ادوار گذشته مسوولان وقت برای تکمیل و راه اندازی این طرح نیمه تمام تلاش می کردند تا این که امروز فرماندار دولت مردمی سیزدهم گره بلاتکلیفی طرح نیمه کاره میدان میوه و تربار نوشهر را با تصمیم جهادی گشود تا به زودی بساط گران فروشی در منطقه رخت بربندد و دست واسطه ها و دلالان هم برای همیشه کوتاه شود.

علی خواجوند یکی از شهروندان نوشهر در این باره گفت : گرانی انواع محصولات باغی مانند سیب زمینی، پیاز، هویج، گوجه، خیار، کاهو و میوه ها نظیر سیب، موز و حتی پرتقال و کیوی اغلب مردم این شهرستان را از پای در آورده است.

خواجوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به عنوان نمونه قیمت این محصولات در غرفه های بازار روز نوشهر هر کدام به ترتیب ۲۰ هزار تومان، ۳۰ هزار تومان، ۱۵ هزار تومان، ۲۰ هزار تومان، ۳۵ هزار تومان، ۷۰ هزار تومان، ۳۰ هزار تومان و ۲۵ هزار تومان است.

وی اظهار کرد : این گرانی های گزاف اشک مردم این شهرستان را در آورده چرا که با حقوق ماهیانه حدود هفت میلیون تومان نمی توان این کالاهای روز مره را خرید و جزو شرمساری در مقابل خانواده ها راه دیگری وجود دارد.

این شهروند ساکن هلستان نوشهر خاطرنشان کرد : این موضوع بارها به اطلاع شهردار، اعضای شورای شهر و حتی فرماندار شهرستان ادوار گذشته و همچنین مسوولان امروز رسانده شد هر بار با این وعده ها که پیگیر هستیم پاسخ می دادند.

خواجوند گفت : خبر آغاز ساخت میدان میوه و تربار در ۱۴ سال گذشته اهالی این شهرستان را خیلی خوشحال کرده بود اما راه اندازی نشدن آن مجدد بر نگرانی ها افزوده است.

علی صادقی دیگر شهروند از منطقه گردکل نوشهر گفت : قیمت انواع میوه و تره بار با دیگر مناطق شرقی مازندران نظیر آمل، بابل، ساری و قائم شهر از ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد تفاوت دارد که علت این گرانی ها و بازار سیاه به خاطر بی تدبیری مسوولان ادوار گذشته و گردشگرپذیری منطقه است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مهم ترین پیامد این بی تدبیری ها از سوی مسوولان گذشته در رفع این چالش آن است که یک کارگر و یا کارمند بومی با حقوق ناچیز باید با یک مسافر با درآمد بالا رقابت کند و نکته مهم تر آنکه حرمت و احترام او هم بیشتر است چرا که اغلب فروشندگان در اوج احترام حتی قادرند کالاهای خریداری شده آنان را حتی تا داخل خودروی آنان هم انتقال دهند.

این شهروندی نوشهر تاکید کرد : امروز بررسی علل فعال سازی میدان میوه و تره بار نوشهر باید مورد پیگیری مسوولان امر قرار گیرد چرا که این یکی از مطالبه های جدی مردم این منطقه است به گونه ای که مردم دیگر نمی توانند از پس این گرانی های افسار گسیخته بر بیایند.

بازشدن گره بلاتکلیفی میدان میوه و تره‌بار نوشهر پس از ۱۴ سال

گلایه سرمایه گذار از حمایت نکردن مسوولان وقت

احمدخواجوندعابدینی سرمایه گذار میدان میوه و تره بار نوشهر گفت : آن زمان برای آماده سازی مرحله نخست این طرح حدود ۹ میلیارد تومان هزینه شد در حالی که اگر این سرمایه را در جای دیگری به عنوان مثال در خرید و فروش ملک صرف می شد امروز هزاران میلیارد تومان ثروت داشتم درحالی از روی دلسوزی این کار را کردم.

وی افزود : مرحله نخست این طرح که شامل ۱۸۵ حجره، محوطه سازی و دیوار کشی دیوار این مجموعه بوده به سرانجام رسیده و مرحله دوم آن هم شامل ساخت ۱۰ حجره بزرگ، سوله هزارمتری و و سردخانه است و حدود ۲۰ میلیارد تومان هم هزینه دارد.

به گفته وی حدود ۱۴ سال از شروع عملیات و ساخت مرحله نخست این میدان میوه و تره بار می گذرد سرمایه ای که سال ها خاک می خورد و هیچ استفاده ای از آن نمی شود کدام سرمایه گذار با داشتن عقل سالم راغب است سرنوشتش اینگونه رقم بخورد.

این سرمایه گذار خاطرنشان کرد : قیمت ها در نوشهر بیداد می کند درحالی که این زیرساخت و ظرفیت برای تعدیل و شکستن قیمت در این شهر فراهم شده منتهی نیاز به همت و پشتیبانی مسوولان امر دارد اگر این اتفاق رخ دهد و این میدان راه بیفتد بی تردید قیمت انواع محصولات باغی و دامی در این شهرستان با تهران برابری خواهد کرد.

خواجوند عابدینی وعده داد : می توان مدعی شد با راه اندازی مرحله نخست و تکمیل مرحله دوم این مجموعه شرایطی فراهم خواهد شد که بتوان عده زیادی از عمده فروشان در کلان شهرها را به این میدان میوه و تره بار کشاند و از این مرکز انواع میوه و دیگر محصولات باغی عرضه کرد.

وی بیان داشت : آنچه بررسی شده حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت ها به خاطر هزینه های ایاب و ذهاب است چرا که اغلب فروشندگان این کالا ها باید با جان خریدن مخاطرات طبیعی و جاده ای از نوشهر تا تهران یا دیگر استان ها شبانگاه حرکت کنند و پس از بارگیری در اوج خستگی و خواب آلودگی از جاده سخت گذر و کوهستانی کندوان یا هراز برگشت کنند درحالی که اگر این میدان راه اندازی شود همه این مشکلات برطرف می شود.

این سرمایه گذار توضیح داد : به عنوان نمونه آنچه گزارش شده روزانه به طور میانگین بابت حمل و انتقال ۳۰۰ تن میوه و تره بار حدود ۴۵۰ میلیون تومان هزینه کرایه ایاب و ذهاب می شود که این مبلغ سرانگشتی ماهانه حدود ۱۵ میلیارد تومان می شود.

بازشدن گره بلاتکلیفی میدان میوه و تره‌بار نوشهر پس از ۱۴ سال

اشتغالزایی برای ۳۰۰ نفر

خواجوند عابدینی گفت : نکته مهم تر آنکه با بهره برداری از این مجموعه بستر اشتغال برای دست کم ۳۰۰ نفر هم فراهم می شود در زمان حاضر نشستی به تازگی بنا به دعوت فرماندار در شهرداری نوشهر در این رابطه برگزار و همه پشتیبانی ها و هماهنگی برای تحقق این مهم اعلام شد.

وی افزود : برای راه اندازی این مجموعه خیلی خوش بین هستم و ضمن آنکه نشستی هم با شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر دارم تا با هماهنگی مسوولان این نهاد شهری بتوان هماهنگی های لازم در باره نحوه و چگونگی همکاری در این زمینه را داشته باشیم و نکته دیگر آنکه برای تکمیل این طرح از لحاظ اعتبار وجود ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد : با راه اندازی این مرکز افزون بر عرضه مستقیم انواع میوه و تره بار همچنین بیشتر فرآورده های گوشتی هم بتوان به طور مستقیم به مشتریان ارایه داد و گامی موثر برای رفع نگرانی های مردم که سال ها از آن رنج می برند برداشت.

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر با اشاره به موقعیت ممتاز منطقه به لحاظ برخورداری از اراضی مستعد کشاورزی و تولید حدود ۱۳ نوع محصول در شهرستان، ساخت این میدان را بسیار ضروری دانست و گفت : اکنون بستر برای ایجاد میدان میوه و تره بار در شهرستان فراهم بوده و فرصت خوبی است تا حدودی عزم و اراده مسوولان امر می طلبد ضمن آنکه سرمایه گذار هم باید پای کار بیاید.

جواد محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شنیده شده فرماندار به طور جد پیگیر این موضوع است چرا که اغلب مردم این شهرستان از گرانی نابسامان و بدون حساب و کتاب در این شهرستان گلایه دارند البته اعضای ستاد تنظیم بازار که جهاد کشاورزی نقش محوری دارد هفتگی از سطح بازار شهر بازدید می کنند منتهی اغلب فروشندگان یکی از علت های گرانی میوه و تره بار را هزینه های حمل و نقل، وجود واسطه ها و دلالا ها گزارش می دهند.

وی احداث سردخانه را به عنوان نیاز اساسی این شهرستان ذکر و خاطرنشان کرد : از آنجایی که در ساخت میدان میوه و تره بار سردخانه ها در نظر گرفته شده بنابراین آنچه می دانم راه اندازی سردخانه هم خیلی می تواند به کاهش برخی از فرآورده های گوشتی به ویژه مرغ کمک کند.

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر گفت : در توزیع مرغ ستاد تنظیم بازار بهای هر کیلویی آن حدود ۴۰ هزار تومان بوده درحالی که در این منطقه حدود ۴۳ هزار تومان به دست مشتری می رسید چرا که بابت هزینه حمل و نقل بیشتر بوده اگر سردخانه در این منطقه ساخته شود به یقین این فراورده ها از تولید به مصرف به دست مشتری می رسد.

بازشدن گره بلاتکلیفی میدان میوه و تره‌بار نوشهر پس از ۱۴ سال

تکمیل طرح های نیمه تمام راهبرد دولت سیزدهم

فرماندار نوشهر گفت : یکی از راهبردهای دولت جهادی و استاندار مازندران شناسایی فرصت های سرمایه گذاری و تکمیل طرح های نیمه تمام اقتصادی در این استان بوده است بنابراین به سرانجام رساندن این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

رستم زرودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مهم ترین دغدغه مردم نوشهر گرانی است و هفتگی به ویژه روزهای سه شنبه هم یکی از موضوعات مطروحه از سوی ملاقات کنندگان با بنده در همین بخش است بنابراین سرمایه گذار این طرح به فرمانداری فراخوانده شد و نشستی با او و دیگر مسوولان دست اندرکار در شهرداری برگزار شد.

وی اظهار کرد: در این نشست از همه مسوولان امر خواسته شد از هیچگونه خدماتی در جهت حمایت از این سرمایه گذار دریغ نکنند و سرمایه گذار هم وعده داد در تامین مالی تکمیل این طرح مشکلی ندارد و بنا بود نشستی هم با اعضای شورای شهر و شهرداری داشته باشد و نتیجه این نشست را به فرمانداری گزارش دهد.

فرماندار نوشهر از کوتاهی مسوولان ادوار گذشته در راه اندازی این طرح انتقاد کرد و گفت : اگر این طرح به سرانجام می رسید تاحدود زیادی مشکلات و دغدغه های مردم از گرانی افسار گسیخته حبابی کمتر می شد.

شهرستان نوشهر با برخورداری از سه نقطه شهری، ۱۲۰ نقطه روستایی و دست کم ۱۴۰ هزار نفر جمعیت ثابت و حدود سه برابر جمعیت متغییر در خود جای داده است و برابر آمار در نوروز امسال حدود ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر وارد این شهرستان گردشگرپذیر شدند.

در زمان حاضر بیشتر مردم این شهرستان گردشگرپذیر انواع محصولات کشاورزی صیفی جات و میوه را از بازار این شهر تامین می کنند.

شهرستان گردشگری غرب مازندران سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha