رشت - ايرنا - سرپرست شهرداري كلانشهر رشت گفت: اين نهاد آماده لايروبي رودخانه‌هاي زرجوب و گوهررود است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'علي بهارمست' روز دوشنبه در نشستي با رييس شوراي اسلامي كلانشهر رشت و دو نفر از اعضاي اين شورا اظهار داشت: احيا و لايروبي رودخانه هاي زرجوب و گوهررود ، نيازمند تعامل دستگاه هاي مسوول به ويژه شهرداري و آب منطقه اي استان است.

وي ادامه داد: انجام كارهاي عمراني و احياي رودخانه هاي زرجوب و گوهر رود نيازمند صرف هزينه هاي بسياري است.

رييس شوراي اسلامي كلانشهر رشت نيز در اين نشست با تاكيد بر لزوم مهيا كردن بسترهاي لازم براي تعامل بيشتر دستگاه ها در جهت رفع مشكلات شهري از جمله احياء و بهسازي رودخانه ها و تالاب ها اظهار كرد: مديريت يكپارچه شهري در رفع بسياري از مشكلات كلانشهرها موثر است.

'رضا جمشيدي‌چناري' به اعلام آمادگي سرمايه گذاران براي بهسازي تالاب عينك نيز اشاره و تصريح كرد: اجراي طرح بهسازي اين تالاب، مستلزم همكاري و مساعدت شركت آب منطقه اي است.

وي با بيان اينكه شهر رشت جزو معدود شهرهاي كشور است كه از موهبت رودخانه هايي همچون زرجوب و گوهررود برخوردار است، اظهار كرد: ما در مقابل نسل آينده مسوول هستيم از اينرو بايد با تلاش مضاعف و بهره مندي از نظريات كارگروه تخصصي در جهت بهسازي و احياي اين رودخانه ها بكوشيم و در قالب طرح يكپارچه شهري به تحقق اين امر كمك كنيم.

به گزارش ايرنا، رودخانه زرجوب رشت يكي از دو شاخه رودخانه سپيدرود است كه از ميان شهر مي‌گذرد.

اين رودخانه پيشتر پر آب بود و زيستگاه ماهيان رودخانه‌اي به شمار مي رفته‌است؛ ولي امروزه به دليل ريختن فاضلاب‌هاي شهري، آلوده و غيرقابل استفاده شده‌است.

نام اين رودخانه از دو جزو زر (طلا) و جوب (كه همان جوي است به معني نهر آب) تشكيل شده‌است كه از ديرباز به جهت زلالي و درخشندگي به اين رودخانه اطلاق مي‌شده كه متأسفانه امروزه اثري از آن نيست.

رودخانه گوهررود نيز ديگر رودخانه شهر رشت است كه از 700 متري كوه‌هاي سراوان سرچشمه مي‌گيرد و با پيوستن به رودخانه زرجوب، رودخانه پيربازار را تشكيل مي‌دهد و در انتها با پيمودن 40 كيلومتر به تالاب انزلي مي‌ريزد.

در گذشته اين رودخانه از مكان‌هاي ديدني رشت به‌شمار مي‌آمد و در آن ماهيگيري نيز مي‌شد اما امروزه اين رود تنها براي حمل پساب‌ها اختصاص يافته كه اين امر موجب انتقال اين آلودگي‌ها به تالاب انزلي نيز مي‌شود.

تالاب عينك نيز در حاشيه پارك دانشجو در غرب شهر رشت واقع شده و از نظر مساحت، دومين تالاب بزرگ استان گيلان محسوب مي شود.

اين تالاب به دليل آن كه در عكس‌هاي هوايي شبيه عينك است، به اين نام خوانده مي‌شود.

اين تالاب از مناطق مهم گردشگري شهر رشت محسوب مي‌شود و محيط آن 12 كيلومتر و منبع آبي آن 30 هكتار است.

شرايط تالاب عينك نسبت به تالاب هاي ديگر استان گيلان ويژه است از آن لحاظ كه اين تالاب در داخل شهر قرار گرفته و از طرفي در اين سالها شاهد افزايش بي سابقه جمعيت در شهر رشت بوده ايم كه اين حجم انبوه جمعيت، موجب شده تا به نسبت تالاب هاي ديگر، اين تالاب با مشكلات عديده تري دست و پنجه نرم كند كه از آن جمله مي توان به ساخت و سازهاي بيشمار در حريم تالاب، ورود فاضلاب هاي شهري و صنعتي به داخل تالاب و توليد زباله توسط شهرنشينان اشاره كرد تا جايي كه بخش هايي از تالاب را لوازم منزل و املاح و مصالحي اشغال كرده كه به دليل تخريب خانه هاي مسكوني به داخل تالاب رها شده و اينها دلايل خشك شدن بخش هايي از تالاب است.ك/2

7296/695