همدان- ايرنا- به اعتقاد كارشناسان آموزش و فرهنگ سازي راهكاري موثر و كارآمد براي افزايش مشاركت بانوان همداني در اهداي خون است.

به گزارش ايرنا در بسياري از كشورها، سهم زنان در اهداء خون بيش از 50 درصد است و اين شاخص در ايران كمتر از 10 درصد و در استان همدان حدود پنج درصد است كه با استانداردهاي جهاني فاصله بسياري دارد.

زنان نيمي از جامعه انساني هستند كه نمي توان توانايي و استعداد آن ها را در بخش هاي گوناگون ناديده گرفته و هم اكنون مشاركت اجتماعي بانوان در عرصه هاي مختلف كشور افزايش يافته است با اين حال سهم مشاركتي زنان در بخش اهداء خون قابل توجه نيست.

به گفته مديرعامل سازمان انتقال خون همدان 21 هزار و 31 نفر در هفت ماه نخست سال جاري، خون اهدا كردند كه از اين تعداد تنها 906 نفر از خانم ها بودند.

'افشين محمدي' در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: متاسفانه با وجود همه امكانات كه سازمان انتقال خون براي اهداء خون بانوان در نظر گرفته هنوز كمتر از 10 درصد اهدا كنندگان خون در كشور را زنان تشكيل مي دهند.

وي با بيان اين كه شرايط عمومي اهداي خون مانند سن، وزن، فشار خون، درجه حرارت، نبض و ميزان هموگلوبين در زنان تفاوتي با مردان ندارد افزود: تنها تفاوت در دفعات مجاز اهداي خون در سال است به طوري كه زنان حداكثر سه بار در سال مي توانند خون اهداء كنند.

وي تصريح كرد: تنها ممنوعيت اختصاصي كه منجر به معافيت موقت زنان از اهداي خون مي شود دوران بارداري و شيردهي است.

وي با بيان اينكه شيوع كم خوني و فقر آهن در زنان بيش تر از مردان است گفت: معاينه هاي پزشكي در مراكز انتقال خون انجام مي گيرد و براي جايگزيني سريع آهن و پيشگيري از كم خوني احتمالي به همه بانوان بعد از هر بار اهداي خون به تعداد مورد نياز قرص آهن (فروس سولفات) تجويز مي شود.

مسوول دفتر جذب و آموزش سازمان انتقال خون استان همدان نيز در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: افزايش شاخص اهداي خون زنان، علاوه بر كمك بر ارتقاي سلامت جامعه و رفع نياز به خون و فرآورده هاي خوني مي تواند گامي در راستاي توسعه اجتماعي جامعه باشد.

'بهاره ابراهيمي' يادآور شد: اغلب موانع عمده اهداي خون زنان جامعه ما از نوع موانع فرهنگي است كه فقط با آموزش و آگاهي، قابل رفع است.

وي با اشاره به راهكار افزايش مشاركت بانوان در امر اهداي خون گفت: براي رسيدن به اهداف ياد شده ارتباط مؤثر زنان با مراكز انتقال خون ضروري است و زنان با يك بار تجربه اهداي خون مي توانند باورهاي نادرست در اين مورد را حداقل در محيط خانواده خود كمرنگ كنند.

7529/576