تهران - ایرنا - معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، میانگین مصرف شیر در ایران را بسیار كم و به ازای هر نفر 190 گرم اعلام كرد و گفت: وزارت بهداشت برقراری یارانه شیر را پیگیری می كند تا میزان مصرف آن در كشور افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دكتر «علی اكبر سیاری» روز یكشنبه در نشست خبری افزود: سه نوع شیر فله ای یا آزاد، استریلیزه و پاستوریزه در بازار توزیع می شود كه توصیه می كنیم مردم شیر فله ای را مصرف نكنند.

وی خاطر نشان كرد: تغذیه ناسالم و تحرك كم، موجب افزایش سكته های قبلی و مغزی زودرس در كشور می شود، بطوریكه اكنون از 380 هزار مورد مرگ در كشور 93 هزار مورد آن به علت سكته های قلبی و 34 هزار مورد آن به علت سكته های مغزی است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینكه تغذیه ناسالم در كشور موجب ابتلا 15 میلیون نفر به چربی خون شده، ادامه داد: همچنین پنج میلیون 600 هزار نفر در كشور سیگار استعمال می كنند و برای مصرف آن سالانه 650 هزار میلیارد تومان هزینه می پردازند.



** مرگ مخفی در پی كم تحركی

معاون وزیر بهداشت گفت: یكی دیگر از مشكلات سبك زندگی مردم به علت تحرك كم است. كم تحركی، منجر به اضافه وزن، چاقی و افزایش چربی و قندخون و مرگ های زودرس می شود.

سیاری از مرگ های ناشی از كم تحركی به عنوان «مرگ مخفی» یا «مرگ نشسته» یاد كرد و افزود: ضعف عضلانی به تدریج منجر به بیماری پوكی استخوان خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: با اصلاح عادات غذایی، تحرك كافی و كنترل استرس می توان میزان بروز بیماری های غیرواگیر را كاهش داد.



** 81 هزار مرگ در كشور بدنبال مصرف نمك و فشارخون

معاون وزیر بهداشت، مصرف اضافی نمك را یكی از دلایل اصلی ابتلا به فشار خون برشمرد و گفت: سالانه در كشور 81 هزار مرگ به خاطر فشار خون ثبت می شود، درحالیكه اغلب مردم از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند.

سیاری افزود: 80 درصد مردم سر سفره نمك مصرف می كنند؛ ترشی، شور و تنقلاتی مانند چیپس و پفك و غذاهای آماده حاوی نمك اضافی است.

وی خاطرنشان كرد: میزان مصرف نمك در كشور دو برابر حد استاندارد است بطوریكه استاندارد جهانی آن پنج گرم در روز است اما ایرانی ها روزانه 10 گرم نمك مصرف می كنند.



** چربی خون بالا عاملی برای ابتلا به دیابت

معاون وزیر بهداشت روغن مایع را بهتر از روغن جامد دانست و ادامه داد: در روغن مایع باید به سه موضوع تاریخ تولید و انقضا، میزان اسید چرب اشباع (كه باید كمتر از 25 باشد) و میزان چربی ترانس (كه بهتر است صفر باشد) توجه كرد.

سیاری افزود: روغن های حیوانی، مارگارین و كره حاوی اسیدچرب بالا و چربی ترانس است كه موجب افزایش كلسترول بد و تری گلیسیرید در خون شده و به تدریج رگ ها را تنگ كرده و خونرسانی به مغز و قلب را كاهش می دهد.

وی تاكید كرد: هرچند 20 تا 30 درصد كالری مورد نیاز از طریق روغن ها تامین می شود اما باید از مصرف چربی و روغن های اضافه خودداری كرد.

به گفته معاون وزیر بهداشت، چربی خون بالا موجب افزایش ابتلا به دیابت نوع دو مقاوم به انسولین و افزایش میزان ابتلا به سرطان ها می شود.

سیاری یادآور شد: میزان استاندارد اسید چرب اشباع كمتر از 30 درصد و چربی ترانس كمتر از پنج درصد است، هرچند كه بهتر است چربی ترانس برابر صفر باشد.



** لزوم مصرف روزانه یكهزار میلیگرم كلسیم در روز

معاون وزیر بهداشت گفت: در سنین جوانی باید روزانه حدود یكهزار میلیگرم كلسیم مصرف كنیم اما زنان هنگام شیردهی، یائسگی و بارداری، افراد در سنین بلوغ و سالمندان باید یكهزار و 200 میلیگرم كلسیم در روز مصرف كنند.

سیاری افزود: یك لیوان شیر یا ماست، 300 میلیگرم كلسیم دارد؛ برای تامین پروتئین و انرژی نیز باید شیر مصرف كنیم.

وی ادامه داد: در ایران سه نوع شیر در بازار توزیع می شود كه شیر پرچرب سه و نیم درصد، شیر معمولی دو و نیم درصد و شیركم چرب یك و نیم درصد چربی دارد بنابراین باید از شیر كم چرب مصرف كرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: دو لیوان دوغ و یك و نیم قوطی كبریت پنیر معادل یك لیوان شیر است.

سیاری در تشریح تفاوت بین دو شیر استریلیزه و پاستوریزه گفت: شیر پاستوریزه، شیر جوشیده نشده با حرارت 70 درجه است كه در آن باكتری و میكروب های مفید وجود دارد اما اگر زمان بگذرد و این نوع شیر گرما ببیند میكروب موجود در آن تكثیر می شود.

وی افزود: شیر استریلیزه هیچ میكروبی ندارد زیرا میكروب ها با حرارت از بین برده شده اند و ماندگاری آن تا سه ماه است؛ بنابراین این نوع شیرها هیچگونه ماده نگهدارنده ای ندارند.

سیاری یادآور شد: به منظور افزایش میزان مصرف شیر در جامعه، دولت تصویب كرده كه وزارت آموزش وپرورش شیر را میان دانش آموزان توزیع كند.



** 88 درصد مردم به میزان كافی میوه و سبزی مصرف نمی كنند

معاون وزیر بهداشت گفت: هر فردی باید در شبانه روز پنج واحد میوه و سبزی استفاده كند اما 88 درصد مردم این میزان را رعایت نمی كنند.

سیاری با اشاره به مزایای تحرك كافی در سلامت نیز افزود: سه تا پنج روز در هفته باید پیاده روی كرد و این پیاده روی بگونه ای باشد كه بدن عرق كرده و ضربان قلب به عدد فرمول 220 منهای سن برسد.

به گفته وی، تحرك از افزایش چربی، ابتلا به كبد چرب، ابتلا به سرطان های سینه و رحم در زنان و ابتلا به سرطان های روده بزرگ و پروستات در مردان جلوگیری می كند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تحرك، میزان ترشح هورمون ها را تنظیم كرده و با ترشح هورمون آندورفین از افسردگی و همچنین از ابتلا به سنگ كیسه صفرا، پوكی استخوان و آرتروز نیز جلوگیری می كند.

سیاری افزود: اكنون 40 درصد زنان و 30 درصد مردان كشور مبتلا به پوكی استخوان هستند؛ هیچ دارویی مانند تحرك نیست كه رایگان باشد و عارضه نداشته باشد و تا این اندازه اثر بخش باشد.



** چاقی در كشور رو به افزایش است

معاون وزیر بهداشت گفت: اكنون 24 درصد جمعیت بالای 20 سال كشور مبتلا به چاقی بوده و این چاقی رو به افزایش است.

سیاری افزود: همچنین 20 درصد كودكان بالای پنج سال كشور نیز چاق هستند كه می توان با اصلاح سبك زندگی از اضافه وزن آنها جلوگیری كرد.

اجتمام ** 9185 ** 1071