اصفهان- ايرنا- عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان گفت: لازم است تفكر توسعه از دوران پيش از دبستان به دانش آموزان آموزش داده شود تا تفكر اقتصاد بخش خصوصي در جامعه نهادينه شود.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، «محسن رناني» در كميته فرهنگ كميسيون آموزش و پژوهش هاي كاربردي اتاق بازرگاني اصفهان افزود: كشورهاي توسعه يافته، تفكر توسعه را از دوران پيش از دبستان در ذهن دانش آموزان نهادينه كردند زيرا معتقدند زيربناي توسعه صبر است و بايد بر روي آن سرمايه گذاري كرد.

وي با بيان اينكه توسعه فرهنگي زمينه ساز توسعه اقتصادي هر كشور است، گفت: به دليل اينكه در بخش فرهنگ نتوانسته ايم توفيق چنداني بدست آوريم در بخش اقتصاد نيز با مسائل و چالش هاي جدي روبرو هستيم.

وي توسعه را مرهون دو عامل مادي و ذهني برشمرد و افزود: در بخش مادي با سرمايه گذاري و ساخت كارخانه ها و راه ها و حمل و نقل مدرن مي توان به آن دست پيدا كرد ولي بخش مهم و اثرگذار توسعه ذهني در تك تك افراد جامعه است كه باعث پايداري و استمرار توسعه مي شود.

وي تاكيد كرد: براي توسعه لازم است به ابزار مادي و ذهني توجه كرد زيرا توسعه مادي بدون توسعه ذهني فقط رشد اقتصادي نام مي گيرد.

رناني با اشاره به موفقيت دولت تركيه در فرايند توسعه اقتصادي در يك دهه گذشته گفت: رويكرد كنوني اين كشور افزايش دو برابري سود بنگاههاي خصوصي اقتصادي در يك سال بود زيرا معتقدند با افزايش سود اين بنگاهها، اشتغالزايي توسط بخش خصوصي تقويت مي شود.

وي اضافه كرد: اين نوع تفكر در جامعه ايران نهادينه نشده است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به نقش اتاق هاي بازرگاني به عنوان پارلمان بخش خصوصي در اقتصاد كشور گفت: لازم است اتاق ها در عرصه اقتصاد و فرهنگ توسعه فعال تر عمل كنند.

رناني اتاق بازرگاني را بهترين مكان براي تقويت و ايجاد كارهاي گروهي و تيمي بين كارآفرينان و فعالان اقتصادي برشمرد و تصريح كرد: بخش خصوصي براي اينكه در اقتصاد ايران اثرگذار باشد بايد در يكديگر ادغام شود تا بتواند در عرصه داخلي و خارجي حرفي براي گفتن داشته باشد.

اين استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان همچنين با اشاره به اختلاس سه هزار ميليارد توماني و اجراي حكم براي متهم رديف اول آن گفت: اينكه فردي از قوانين موجود تخطي مي كند به خاطر نقص داشتن قانون است كه اجازه تخطي به فرد را مي دهد و در گام اول بايد قانون را اصلاح و كنترل ها را تقويت كرد.

مسوول كميته فرهنگ و اخلاق كسب و كار اتاق بازرگاني اصفهان نيز گفت: ديدگاه برخي از كاركنان سازمان هاي دولتي به كارآفرينان، صحيح و واقعي نيست و تكريم مراجعه كننده كارآفرين كمتر از ساير بخش هاي جامعه است.

«عليرضا نادري» از آمادگي اتاق بازرگاني اصفهان براي فرهنگ سازي تكريم فعالان اقتصادي در جامعه بويژه در سازمان هاي دولتي خبر داد و افزود: هدف از راه اندازي اين كميته آموزش اخلاق كسب و كار در بين فعالان اقتصادي و همچنين اصلاح نگاه برخي از كاركنان سازمان هاي دولتي نسبت به فعالان اقتصادي است.

رييس كميسيون صنعت و معدن اتاق اصفهان نيز در اين جلسه گفت: به دليل اينكه 80 درصد اقتصاد كشور دولتي و فرهنگ نيز در دست دولت است تا زماني كه خصوصي سازي در اقتصاد كشور صورت نگيرد نمي توان انتظار تكريم سرمايه گذار و كارآفرين را داشت.

«مصطفي رناسي»، اجرا شدن اصل 44 قانون اساسي را بهترين فرصت براي تغيير اقتصاد دولتي به اقتصاد خصوصي برشمرد و افزود: شاه كليد توسعه بخش خصوصي در اقتصاد اجراي اين اصل است.

وي با اشاره به جايگاه كارآفرينان در آمريكا گفت: 96 درصد مشاغل در بخش خصوصي اين كشور است و به دليل دولتي نبودن اقتصاد، جايگاه كارآفرينان در اين كشور ويژه است.

كميته فرهنگ كميسيون آموزش و پژوهش هاي كاربردي اتاق بازرگاني اصفهان با هدف نهادينه سازي ارزش هاي كارافرين براي جامعه و سازمان هاي مرتبط با فعاليت اقتصادي كارآفرينان تشكيل شده است.

د/7148/607