مشهد - ایرنا - مدیركل دفتر آمار، اطلاعات و جی.آی.اس استانداری خراسان رضوی گفت: سرشماری عمومی كشاورزی به جز 11 شهر در همه مناطق این استان به شكل كامل انجام می شود.

'مجید نعیمی' روز پنجشنبه در دوره آموزشی سرشماری ویژه متصدیان و دوایر روابط عمومی خراسان رضوی در مشهد افزود: مشهد، نیشابور، سبزوار، قوچان، چناران، درگز، تربت حیدریه، تربت جام، تایباد، رضویه و كاشمر شهرهایی هستند كه در آنها سرشماری عمومی كشاورزی به شكل منتخب صورت می گیرد یعنی سرشماران به آدرس بهره برداران برگزیده مراجعه می كنند.

استان خراسان رضوی با وسعت 117 هزار و 769 كیلومترمربع معادل هفت درصد مساحت كل كشور متشكل از 28 شهرستان،70 بخش، 72 شهر و 164 دهستان است.

مدیركل دفتر آمار، اطلاعات و جی.آی.اس استانداری خراسان رضوی گفت: در سایر مناطق استان ماموران سرشماری به صورت تك به تك به خانه های بهره برداران بخش كشاورزی مراجعه می كنند.

نعیمی افزود: شهرهای منتخب در این سرشماری شهرهایی هستند كه در آنها تعداد بهره برداران كشاورزی نسبت به كل جمعیت آن شهرستان زیر شش درصد باشد.

وی ادامه داد: خانواری بهره بردار بخش كشاورزی محسوب می شود كه حداقل یك نفر از اعضای آن خانواده كشاورز یا دامدار باشد و زمین زراعی با حداقل مساحت 200 مترمربع یا زمین باغی با حداقل 400 مترمربع مساحت داشته باشد.

او گفت: همچنین كسانی كه حداقل یك راس دام سنگین یا دو راس دام سبك داشته باشند نیز بهره بردار بخش كشاوری محسوب می شوند.

مدیركل دفتر آمار، اطلاعات و جی.آی.اس استانداری خراسان رضوی افزود: كل جامعه هدف سرشماری كشاورزی در خراسان رضوی 360 هزار بهره بردار تخمین زده شده كه از این تعداد 91 درصد روستایی و 9 درصد شهری هستند.

وی گفت: در همه حوزه های زراعت، باغداری، دامداری، طیور و زنبور عسل از بهره برداران سرشماری و پرسشگری می شود اما 95 درصد اطلاعات مربوط به حوزه زراعی و باغی است.

او اظهارداشت: در این سرشماری مرغداریها و دامداریهای صنعتی مورد نظر نیستند لذا به آنها مراجعه نمی شود و تنها اطلاعات مرغداریها و دامداریهای سنتی مورد پرسش قرار می گیرد.

نعیمی هدف از انجام این سرشماری را تهیه چارچوبهای آماری برای سایر طرحهای آماری پائین دست و نیز تهیه بانكهای اطلاعاتی و آماری متقن برای مدیران به منظور تصمیم سازی عنوان كرد.

وی گفت: در سرشماری امسال برای نخستین بار از 'تبلت' به جای برگه كاغذی نظرسنجی استفاده می شود كه سختیها و مشكلات خاص خود را دارد.

او افزود: برای انجام این امر به 250 كیلوبایت پهنای باند اینترنت در هر شهرستان نیاز است كه این مقدار در مشهد و نیشابور دو مگابایت است.

وی گفت: تمامی دستگاههای اجرایی خراسان رضوی مكلف هستند كه امكانات، تجهیزات و نیروهای انسانی خود را در اختیار روند اجرایی سرشماری بخش كشاورزی قرار دهند.

مدیركل دفتر آمار، اطلاعات و جی.آی.اس استانداری خراسان رضوی همچنین اظهارداشت: كل رده های اجرایی و ستادی سرشماری در خراسان رضوی هزار نفر می باشند كه از این تعداد 80 درصد نیروهای اجرایی هستند.

وی افزود: كار آموزش این ماموران از 27 مرداد 93 در سه مرحله آغاز شده كه مرحله سوم آن از 24 تا 30 شهریور ماه خواهد بود.

نعیمی گفت: سرشماری عمومی كشاورزی همزمان با سایر نقاط كشور در خراسان رضوی از پنجم مهر ماه 1393 آغاز می شود و تا 18 آبان طول خواهد كشید.

وی افزود: نتایج این سرشماری نیز تا 31 اردیبهشت 1394 گردآوری و تا تاریخ 31 مرداد 1394 امكان انتشار می یابد.

بر اساس آمارهای پیشین 363 هزار بهره بردار بخش كشاورزی خراسان رضوی سالانه بر روی یك میلیون و 200 هزار هكتار زمین در این استان كشت و زرع می كنند.

بخش كشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

نخستین سرشماری كشاورزی در ایران سال 1352 انجام و پس از آن نیز این اقدام در سالهای 1367، 1372و 1382 تكرار شد.

سرشماری عمومی كشاورزی امسال پنجمین سرشماری عمومی كشاورزی در كشور است.

1922/660