سمنان - ايرنا - رئيس بخش تحقيقات گياهان دارويي موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع كشور بر ضرورت ساماندهي امور مربوط به گياهان دارويي در كشور تاكيد كرد.

'محمدباقر رضايي' روز سه شنبه در نشست برنامه ريزي، ساماندهي، توليد و فرآوري گياهان داروئي بخش كشاورزي استان سمنان، جايگاه گياهان دارويي ايران در جهان را مناسب ندانست و گفت: در ايران از گياهان دارويي بهره برداري لازم نمي شود.

وي افزود: اولويت در موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع در حوزه گياهان دارويي استفاده از اراضي ديم براي توسعه اين حوزه است و در بخش بازار، ارائه محصول خوب با قيمت مناسب، توزيع به موقع و ترويج مناسب با راهبرد ايجاد و افزايش سهم بازار است.

رضايي بر ضرورت تحول در توسعه كشت سالم و صنعت كشت گياهان دارويي كشور، احياء مناطق تخريب شده و حفاظت از گياهان باقي مانده در منابع طبيعي، جلوگيري از برداشت هاي غيرمنطقي و تيغ زني نامناسب ريشه بعضي از گياهان، اقدامات حوزه تحقيقات منابع طبيعي كشور، حفظ كلكسيون هاي موجود، توجه به ارزش گياهان دارويي براي بهبود اقتصاد كشور، مزيت نسبي گياهان دارويي و محصولات فرعي، بازارهاي هدف و امكان توسعه صادرات و كشت ديم گياهان دارويي تاكيد كرد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان نيز گفت:در اين استان بيش از يك هزار هكتار از اراضي به كشت گياهان داروئي اختصاص دارد و سالانه بيش از سه هزار و 200 تن از اين محصول از اين اراضي برداشت مي شود.

'سيدمجيد موسوي' با اشاره به شناسايي بيش از 320 هزار هكتار اراضي مستعد كشت گياهان دارويي در استان سمنان افزود: موضوع مهم در اين بخش خريد و فرآوري محصولات است كه در توسعه كشت نقش مهمي دارد.

'منصور قدرتي' رئيس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان نيز گزارشي از فعاليت هاي پژوهشي در خصوص گياهان دارويي ارائه كرد و گفت: بيش از 130 گونه گياهان دارويي در اين استان شناسايي شده است.

'سيدحسن ميرعماد' مدير كل منابع طبيعي استان سمنان نيز گفت: حدود 50 گونه گياهان دارويي مرتعي به صورت سنتي و پنج تا شش گونه از جمله باريجه، گون و آويشن به صورت صنعتي در اين استان مورد بهره برداري قرار مي گيرد كه سالانه به طور متوسط حدود 15 تن فرآورده توسط بهره برداران جمع آوري مي شود.

از هشت تا 10 هزار گونه گياهي شناخته شده در ايران، يك هزار گونه به عنوان گياه دارويي شناخته مي شود.ك/1

599