سیدرضا حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بی دقتی در اجرای پروژه های عمرانی موجب شكل گیری مشكلاتی در طرح ها از جمله تخریب آسفالت می شود.
وی با اشاره به فعالیت نظام فنی اجرایی در كشور، خاطرنشان كرد: در این نظام مرحله پروژه یابی، مطالعات برای انجام فعالیت تا مرحله اجرا، انتخاب دستگاه نظارت، پیمانكار، آزمایشگاه و نحوه فعالیت در آن تعریف شده است.
مسوول شركت آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك كشور گفت: اگر دستورالعمل، استاندارد و آیین نامه های موجود هنگام اجرای پروژه ها، با دقت رعایت شود، نباید در این شرایط شاهد خرابی های زودهنگام آنها بود.
حسینی یادآورشد: یكی از دلایل عمر پایین پروژه ها غافل شدن از حداقل یكی از حلقه های فرآیندهای اجرای آنهاست.
مسوول شركت آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك كشور با اشاره به اینكه سعی شده تا همه فرایندهای استاندارد برای اجرای پروژه ها رعایت شود،گفت: به همین منظور همه افرادی كه آزمایشات را انجام می دهند باید از آموزش های مورد نیاز و تخصص لازم برخوردار باشند و از تجهیزات سالم و تنظیم شده و آخرین دستاوردها در این بخش استفاده كنند.
حسینی ادامه داد: شركت آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك دارای بخشی به نام واحدهای محلی آزمایشگاهی برای پروژه هاست كه در صورت نیاز كارفرمایان در محل اجرای پروژه ها مستقر می شوند.
وی اظهاركرد: این آزمایشگاه وظیفه دارد زیر نظر و به درخواست دستگاه ناظر، آزمایشاتی انجام و نتیجه كار را در اختیار دستگاه قرار بدهند.
مسوول شركت آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك كشور با اشاره به عمر آسفالت جاده ها و خیابانها، گفت: در مرحله طراحی روسازی'مطالعات اولیه'، مهندسان مشاور وظیفه دارند با توجه به مصالح مصرفی، مشخصات آن، میزان ترافیك و ضخامت لایه های روسازی را طراحی كنند.
حسینی تاكید كرد: مصالحی كه قرار است برای آسفالت جاده ها و خیابان ها استفاده شود، در طرح اختلاط آزمایشگاهی تهیه و در مرحله اول 'مطالعات اولیه'، عمر مورد انتظار از آسفالت تعریف می شود.
وی اظهاركرد: عمر آسفالت در مرحله مطالعات اولیه 10، 15 و حتی 20 سال هم ذكر می شود.
حسینی متذكر شد: دوره مورد انتظار زمانی محقق می شود كه در كنار كیفیت آسفالت، مراحل روسازی مطابق با استانداردهای تعیین شده اجرا شود.
مسوول شركت آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك كشور گفت: تاكنون آسیب شناسی خاصی نسبت به عمر پایین آسفالت خیابان ها و جاده ها انجام نشده است.
حسینی افزود: هر زمانی كه فرایند مورد نیاز و استانداردهای لازم رعایت شود، اجرای پروژه نتیجه بخش و در غیر این صورت نتیجه عكس خواهد بود.
وی با اشاره به برنامه های شركت آزمایشگاه خاك در آینده اظهار كرد: این شركت در 31 استان كشور، بیش از 200 شهرستان، یك هزار واحد محلی دارد.
مسوول شركت آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك كشور گفت: سعی می شود بر واحدهای تحت امر، نظارت بیشتری انجام شود و با هماهنگی كارفرمایان كه اغلب در بخش راه هستند، مشكلات موجود به عنوان پروژه های پژوهشی شناسایی و به شكل خاصی در دستور كار قرار گیرد، تا راه حل ها به كارفرمایان ارایه شود.
حسینی تاكید كرد: چنانچه همه پروژه ها بر اساس استانداردها و آیین نامه های موجود اجرا شود هیچ مشكل و خرابی دور از انتظاری در پروژه ها مشاهده نخواهد شد.
7325/596
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
زنجان - ایرنا - مسوول شركت آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك كشور گفت: عمر پایین آسفالت معابر در كشور، ناشی از كیفیت پایین آسفالت نیست بلكه ریشه در عدم رعایت استانداردها در فرایند اجرای پروژه ها دارد.