مشهد - ایرنا - مدیر امور باغبانی جهاد كشاورزی خراسان رضوی با بیان اینكه الگوی كشت این استان به سوی توسعه باغات است گفت: سالانه 10 هزار هكتار از اراضی زراعی استان به توسعه باغات اختصاص می یابد.

محمد رضا قدسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عمده این توسعه مربوط به محصولات پسته و زعفران است.

وی اظهار كرد: پسته در مقابل شوری آب و خاك مقاومت بسیار دارد و زعفران نیز نیاز به آب چندانی ندارد و محصول بومی استان می باشد.

وی گفت: سالانه پنج هزار هكتار به سطح زیر كشت باغات پسته در این استان افزوده می شود.

به گفته وی، هم اكنون سطح زیر كشت پسته در خراسان رضوی در مجموع حدود 65 هزار هكتار است كه از این مقدار حدود 42 هزار هكتار بارور و 23 هزار هكتار غیر بارور می باشد.

قدسی افزود: به دلیل محدودیت منابع آب در برخی شهرستان ها، توصیه شده است كشت این محصول متوقف شود تا در آینده مشكلاتی برای كشاورزان ایجاد نشود.

وی گفت: محصول زعفران در كنار ویژگی كم آب بر بودن، ارز آوری خوبی نیز برای كشاورزان و استان دارد.

وی ارز آوری زعفران از محل صادرات را برای این استان 20 درصد ذكر كرد و افزود: با شروع ثبت ملی و جهانی برند زعفران به نام ایران امید است بتوان به عنوان تولید كننده اصلی زعفران در جهان تعیین كننده قیمت واقعی این محصول باشیم و سود حاصل از آن هم عاید كشور و كشاورزان ما شود.

وی ادامه داد: حدود 68 هزار هكتار از اراضی استان زیر كشت زعفران است كه نسبت به سال قبل هشت تا 10 درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینكه به منظور بهره وری بیشتر از آب موجود، بر افزایش عملكرد زعفران در واحد سطح تاكید می شود گفت: با سطح زیر كشت موجود این توان و ظرفیت وجود دارد كه سالانه 500 تن زعفران در استان تولید شود كه نیاز جهان را تامین می كند.

مدیر امور باغبانی جهاد كشاورزی خراسان رضوی افزود: در كنار رشد سطح كشت برخی محصولات باغی، در صدد توسعه باغات مدرن با پایه های رویشی هستیم.

وی گفت: در این راستا باغات سیب با پایه های رویشی ایجاد می شود كه حداقل عملكرد آن در هر هكتار در مقابل 25 تن در باغات بذری، 120 تن می باشد.

وی افزود: علاوه بر آن در این باغات سیستم های آبیاری تجت فشار اجرا می شود و امكان تولید در شرایط گلخانه ای نیز وجود دارد.

خراسان رضوی از نظر سطح باغات سومین استان كشور می باشد بطوریكه 13 درصد وسعت باغات كشور و 9 درصد محصولات سردرختی را به خود اختصاص داده است.

1906 / 6053