۱۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۷
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84905208
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی: تغییر الگوی کشت، الزام مهم توسعه کشاورزی در این استان است

گناباد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اصلاح و تغییر الگوی کشت را زیربنا، الزام و یک دغدغه مهم توسعه کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی این استان دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا غلامحسین ساربان روز پنجشنبه در نشست بررسی راهکارهای تغییر الگوی کشت بخش کشاورزی گناباد افزود: با توجه به خشکسالی های ۲۰ سال گذشته و کاهش صرفه اقتصادی کشت و تولید برخی از محصولات کشاورزی چاره ای جز اصلاح و تغییر الگوی کشت و یا کشتهای جایگزین برای حمایت از این بخش و کشاورزان وجود ندارد.

وی مهمترین الزام تغییر الگوی کشت بخش کشاورزی در استان خراسان رضوی را ایجاد جذابیت و مقبولیت برای کشاورزان برای افزایش تمایل آنها در این زمینه ذکر کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از دیگر الزامهای تغییرات الگوی کشت محصولات کشاورزی در این استان را الزامهای فنی، اقتصادی و راهبردی ذکر کرد و گفت: باید این مساله بر اساس مطالعه دقیق کارشناسی و مبتنی بر مطالعه دقیق وضعیت و شرایط آب و هوایی و آب و خاک هر منطقه و کشت محصولاتی که صرفه اقتصادی برای کشاورزان داشته باشد صورت گیرد.

ساربان افزود: علاوه بر صرفه اقتصادی، دیگر دغدغه مهم در تغییر الگوی کشت، افزایش بهره وری تولیدات کشاورزی است و بر این اساس باید یکی از مهمترین اهداف تغییر الگوی کشت و یا کشتهای جایگزین متتناسب با برخی محصولات بخش کشاورزی که صرفه اقتصادی آنها برای کشاورزان کاهش یافته است ارتقای بهره وری باشد. 

وی ادامه داد: با اشاره به این که بخش خصوصی ۹۸ درصد فعالیتهای بخش کشاورزی خراسان رضوی را انجام می دهد رویکردها و سیاستهای دستوری در زمینه تغییر الگوی کشت در این بخش راه به جایی نمی برد و باید با فرهنگ سازی و ایجاد مقبولیت و جذابیت و ارایه برخی کشتهای جایگزین، کشاورزان را به این مساله تشویق کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۲۲۲ هزار و ۶۷۸ هکتار از محصولات زراعی و آبی و ۱۱۴ هزار هکتار زمینهای زیر کشت گندم خراسان رضوی به دلیل خشکسالی ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است و در این مدت نتوانسته ایم برای کشاورزان به نحو مطلوب جذابیت جایگزین ایجاد کنیم و  الگوی کشت را تغییر دهیم و از فعالان این بخش حمایت کنیم.

فرماندار گناباد هم تغییر الگوی کشت را ضرورت افزایش بهره وری و منافع بیشتر برای بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان ذکر کرد و گفت: باید مسوولان و دستگاههای اجرایی ذیربط با فرهنگ سازی و اخذ رویکردهای علمی و دانشگاهی و مدیریت صحیح و روان سازی خدمات بستر این مهم را هموار کنند.

رضا نصیری با بیان آن که برخی افراد به اشتباه، تغییر الگوی کشت را عامل محدودیت در بخش کشاورزی می دانند افزود: باید با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم این مساله را در بین جامعه هدف این بخش تبیین کرد که تغییر الگوی کشت نه تنها موجب محدودیت نمی شود بلکه هدفمندسازی و بهره وری بیشتر فعالیت آنان را به دنبال دارد.

وی ایجاد بانک اطلاعاتی برای اطلاع رسانی و راهنمایی صحیح و کامل به کشاورزان در خصوص کشتهای جایگزین را خواستار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha