ايلام - ايرنا - معاون امور عمراني استاندار ايلام بر لزوم استفاده از بتن غلطكي بجاي آسفالت در اجراي طرح هاي راهسازي تاكيد كرد.

به گزارش روابط عمومي استانداري ايلام شاپور پولادي در نشست شوراي فني استان با اشاره به استفاده از فناوري هاي روز در اجراي طرح هاي استان تاكيد كرد: استفاده از بتن غلطكي(RCC) در روسازي راه مي تواند به عنوان رويه اصلي براي تامين استقامت باربري سازه روسازي مورد استفاده قرار گيرد.

وي گفت: اين روسازي به عنوان يك فنآوري در حال رشد و توسعه محسوب مي شود و كشورهاي مختلف دنيا در زمينه هاي مختلف اين نوع روسازي در حال انجام كار تحقيقاتي براي تكامل آن هستند.

معاون استاندار ايلام هزينه كم تعمير و نگهداري ، عمر مفيد ، ديد بيشتر در شب ، عدم تخريب منابع طبيعي و محيط زيست و مقاومت بيشتر در مناطق شيب دار و كوهستاني را از مزيت رويه هاي بتني نسبت به آسفالت برشمرد و اظهار كرد: با بررسي مناطق گرمسيري، سردسيري و خشك و تحليل عملكرد بتن غلطكي در شرايط اقليمي مختلف و بازديد ميداني از طرح هاي اجرا شده در كشور و مستندسازي آنها مي توان زمينه اجراي آنرا در استان فراهم آورد.

پولادي ادامه داد: مي توان بطور آزمايشي يك قطعه 10 كيلومتري در استان اجرا شود و با تحليل شرايط اقليمي زمينه توسعه آنرا فراهم آورد.

وي با بيان اينكه چهار طرح مهم و تاثير گذار راهسازي در استان در حال اجراست كه تاثير مطلوبي در توسعه زيرساخت هاي استان دارد، يادآور شد: تونل قلاجه به عنوان دومين تونل ترانزيتي كشور كه موجب تسهيل در ارتباط بين استان ايلام با مركز كشور، دسترسي به مرز بين المللي مهران و افزايش تردد مسافر و توسعه حمل و نقل در كشور مي شود با اعتباري بالغ بر 270 ميليارد ريال و با 28 درصد پيشرفت فيزيكي در دست اقدام است.

وي افزود: اين طرح هم در بحث اجرا و هم در بحث كيفيت در مقايسه با طرح ها و پروژه هاي كشوري از جمله طرح تهران - شمال از وضعيت مطلوبي برخوردار است.

پولادي تاكيد كرد: اجراي تقاطع غير همسطح ارغوان كه از محل اعتبارات ملي با اعتبار بيش از 90 ميليارد ريال و با پيشرفت 25 درصد در حال انجام است، از ديگر پروژه هاي مهم استان است كه تاثير مهمي هم در زيباسازي شهري و هم در روانسازي ترافيكي دارد.

وي ادامه داد: پل بزرگ جابر در مسير قاضي خان - بدره با اعتبار 28 ميليارد ريال و با پيشرفت فيزيكي 35 درصد از ديگر طرح هاي مهم استان است كه نقش اساسي در تسهيل ارتباطات دو شهرستان سيروان و بدره دارد.

روند اجرايي احداث واريانت پل زرانگوش با اعتبار 33 ميليارد ريال و با پيشرفت فيزيكي 55 درصد نيز از ديگر طرح هاي مورد بررسي در اين نشست بود. ك/1

6119