۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۳
کد خبرنگار: 3009
کد خبر: 83602624
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احداث راه‌های بتنی به کاهش ۴۵ درصدی هزینه‌ها منجر می‌شود

تهران - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات بتن با اشاره به افزایش قیمت قیر، گفت:راهسازی با استفاده از بتن به جای آسفالت به کاهش ۴۵ درصدی هزینه‌ها منجر خواهد شد.

«مصطفی احمدوند» روز شنبه در کنفرانس ملی بتن و زلزله در جمع خبرنگاران، به مزایای استفاده از رویه‌های بتنی به جای آسفالت در پروژه‌های راهسازی کشور اشاره و گفت: ساخت راهها با استفاده از بتن به کاهش ۴۵ درصدی هزینه‌ها منجر خواهد شد ضمن اینکه عمر بتن ۳۰ سال و عمر آسفالت تنها ۵ سال است.

به گفته احمدوند یکی دیگر از مهمترین مزایای ساخت بتنی راهها در کشور کاهش تصادفات رانندگی است.

وی توضیح داد: رنگ سیاه آسفالت در شب باعث کاهش دید راننده می‌شود و این در حالی است که رنگ روشن بتن ظریب خطای راننده را کاهش می‌دهد؛ استفاده از بنزین کمتر و کاهش آلایندگی‌ها نیز یکی دیگر از مزایایی بتنی شدن راهها در کشور است.

وی اضافه کرد:سیستم تولید بتن در کشور به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود که ادامه این روند می‌تواند عاملی در جهت کاهش کیفی ساخت و سازهای بتی چه در ساختمان و چه در راهها باشد.

احمدوند خواستار اجرای استاندار ملی اجباری شماره ۶۰۴۴  مصوب دولت شد و گفت: ویژگی‌های بتن خوب در این استاندار تشریح شده است اما هیچ نظارتی و بازرسی نسبت به کارخانه‌های تولید بتن وجود ندارد و برای همین ارتقای کیفی ساخت و سازهای بتنی در کشور محقق نشده است.

به گفته احمدوند هنوز متولی نظارت و بازرسی بر فرآیند سیستم تولید واحدهای بتنی مشخص نیست، به همین دلیل معلوم نیست که از سوی تولید کنندگان استاندارهای تولید بتن مرغوب رعایت می‌شود یا خیر.

وی خبر داد که اکنون ۸۰ درصد بتن تولیدی کشور در ساختمان‌سازی استفاده نمی‌شود و بیشتر در پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود و گفت:۲۰ درصدی هم که در ساختمان سازی استفاده می‌شود به دلیل عدم بازرسی نسبت به کیفیت بتن معلوم نیست که منجر به مقاوم سازی بنا و کیفیت ساخت و ساز شده باشد.

احمدوند در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص کیفیت بتن استفاده شده در پروژه‌های آزادراهی کشور از جمله روسازی آزادراه تهران- شمال، گفت: در بتن ریزی پروژه‌های عمرانی اکنون از بتن غلتکی استفاده می‌شود که برای ساخت بارانداز و پارکینگ مناسب است و ما بارها این موضوع را به وزارت راه و شهرسازی گوشزد کردیم؛ با این حال در ساخت آزادراه تهران – شمال با ورود ماشین آلات مخصوص استاندار ساخت رویه بتنی رعایت شده است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن به خلاء وجود تکنسین صلاحیت‌دار و آموزش دیده در حوزه ساخت سازهای بتنی در کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر نظارت و بازرسی برای رعایت استاندار۶۰۴۴ ارتقای کیفی ساخت سازه‌های بتنی بادوام و مقاوم در برابر زلزله، آتش سوزی و انفجارها در گرو بکارگیری تکنسین‌های صلاحیت دار و آموزش دیده است.

وی گفت: اکنون خلاء موجود بین مهندسان و کارگران ساختمانی به خوبی حس می‌شود و ما بین این دو گروه به تکنسین های دارای صلاحیت نیازمندیم که وارد حوزه ساخت و ساز شوند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن راه ارتقای کیفی ساخت و سازها و گسترش شهرهای خلاق و درجهت توسعه اقتصادی هوشمند که در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است را اجرای استاندار ملی اجباری شماره ۶۰۴۴ دانست و گفت: در این صورت می‌توانیم در مسیر نقشه راه چشم انداز ۲۰ ساله پایدار بتن و ساخت و سازهای بتنی گام برداریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha