انزلي - ايرنا- مديركل بنادر و دريانوردي گيلان ايجاد پايانه صادرات محصولات كشاورزي شمال كشور در بندرگاه انزلي را از اولويت هاي مهم اين اداره عنوان كرد.

به گزارش ايرنا، سيد علي نعيمي روز شنبه در نشستي با اصحاب رسانه اظهار كرد: يكي از مزيت ها و اقدامات مهم و اساسي براي كمك به افزايش صادرات و توسعه و رونق اقتصادي هرچه بيشتر استان گيلان ايجاد پايانه محصولات كشاورزي است .

وي با اشاره به وجود زمين آماده واگذاري براي ساخت انبار صادراتي ، كارگاه هاي بسته بندي ، سردخانه كالاهاي صادراتي در محوطه بندرگاه انزلي تاكيد كرد: انزلي مي تواند بندر پايلوت براي صادرات محصولات كشاورزي شمال كشور باشد.

وي با قدرداني از همكاري مديرعامل كشتيراني درياي خزر براي استقرار 15 كانتينر يخچال دار در محوطه اين اداره براي كمك به صادرات محصولات كشاورزي، تجار را تشويق به سرمايه گذاري و فعاليت در اين زمينه كرد .

*مزيت واقع شدن در محدوده منطقه آزاد

نعيمي همچنين قرار داشتن بندرگاه انزلي در محدوده منطقه آزاد انزلي را از مزيت هاي مهم اين بندر عنوان و تاكيد كرد بايد از مزاياي اين منطقه بيش از پيش استفاده كنيم .

مديركل بنادر و دريانوردي گيلان در ادامه با اشاره به موقعيت ويژه و مزيتهاي منطقه يادآور شد: بندر انزلي پايلوت كريدور شمال جنوب و تراسيكا است .

وي با اشاره به رشد بالغ بر 22 درصدي تخليه و بارگيري كالا در اين بندرگاه در مقايسه با مدت مشابه پارسال افزود: اين ميزان كمتر از ظرفيت هاي بالقوه اين بندر است و در تلاشيم بندرگاه انزلي را به جايگاه اصلي خود برسانيم .

نعيمي با بيان اين كه از ابتداي امسال تاكنون دو ميليون و 540 هزار تن تخليه و بارگيري در بندرگاه انزلي صورت گرفته خاطرنشان كرد: اقدام جديدي كه در انزلي رخ داد افزايش تخليه غلات به عنوان يكي از نيازهاي اساسي كشور بود.

وي با اشاره به نياز كشور به حدود 18 تن غلات و توليد حجم بالاي غلات در قزاقستان و جنوب روسيه تصريح كرد: انزلي مي تواند نقش بندر پايلوت براي ورود غلات مورد نياز مصرف داخلي و ترانزيت به كشورهاي همسايه را ايفا كند .

وي تصريح كرد: به همين منظور علاوه بر تلاش براي ارتقاي زيرساخت هاي لازم، از سرمايه گذاري بخش خصوصي براي ايجاد اسكله تجاري ، احداث سيلو ، خريد و نصب مكنده استقبال مي كنيم .

*افزايش 60 درصدي اعتبارات اندوخته اي اداره كل بنادر و دريانوردي گيلان

نعيمي در ادامه از افزايش 60 درصدي اعتبارات مصوب اداره كل بنادر و دريانوردي گيلان در ماههاي اخير خبر داد.

وي با اشاره به 600 ميليارد ريال اعتبارات كلي بنادر و دريانوردي گيلان خاطرنشان كرد: اعتبارات اندوخته اي يا عمراني بنادر گيلان با همكاري نزديك مديرعامل سازمان از 220 ميليارد ريال به 340 ميليارد ريال افزايش يافت .

*توجه و اولويت به بخش خصوصي

نعيمي ، توجه به بخش خصوصي را از برنامه هاي مهم اين اداره عنوان و از جمله اقدامات صورت گرفته براي كمك به اين بخش به كاهش زمان پاسخگويي و رسيدگي به طرحهاي سرمايه گذاران ، ايجاد زيرساختهاي مناسب ، واگذاري زمين به سرمايه گذاران واقعي و ارائه تسهيلات در بخش هاي مورد نياز منطقه به سرمايه گذاران از محل وجوه اداره شده اين سازمان با بهره پايين اشاره كرد .

مديركل بنادر و دريانوردي گيلان ،افزايش ميزان تخليه و بارگيري ،ايمني ، ارتقاي تعامل با مسئولان استان را از جمله دستاوردهاي اقدامات صورت گرفته در اين مدت عنوان كرد.

*راه اندازي خط مسافري دريايي

وي با اشاره به احداث پايانه دريايي و اسكله مسافري توسط اين اداره از دو سال پيش خاطرنشان كرد: سرمايه گذاران داراي شرايط و قابليت خريد كشتي مي توانند از تسهيلات وجوه اداره شده سازمان براي خريد كشتي بهره ببرند .

نعيمي، اجراي دو سيلوي غلات، مخزن روغن خوراكي ، احداث انبارهاي اختصاصي را از ديگر زمينه هاي سرمايه گذاري عنوان و اضافه كرد: علاقمنديم به سرمايه گذاران واقعي در اين زمينه تسهيلات و خدمات ارائه دهيم .

*لزوم تنوع بخشي به واردات كالا

مديركل بنادر و دريانوردي گيلان با بيان اين كه محدود بودن فعاليت بندر به يك يا دو كالاي خاص مي تواند خطر ركود فعاليت هاي بندر را افزايش دهد بر لزوم تنوع بخشي به واردات كالا از بنادر گيلان تاكيد كرد .

وي افزود : به همين منظور صادرات سنگ آهن از بندر انزلي را پي گرفتيم و نخستين محموله سنگ آهن معادن زنجان را به بندر تركمن باشي صادر كرديم .

نعيمي با اشاره به وجود كالاهاي مناسب صادرات در گيلان يادآور شد: بايد با تبليغات و برندسازي و بسته بندي مناسب صادرات كالاهاي توليد استان را افزايش دهيم .

وي گفت: در اين زمينه اتاق بازرگاني و اداره صنعت ، معدن ، تجارت كه هر دو پيشرو و فعالند مي توانند در زمينه تبليغات و رسيدن به هدف نقش آفريني بسياري داشته باشند.

*طرح جامع بندرگاه انزلي

مديركل بنادر و دريانوردي گيلان با اشاره به وجود بندرگاه انزلي ، آستارا، چمخاله و كياشهر در استان افزود : افزايش حجم تخليه و بارگيري كالا در بندرگاه انزلي از هشت ميليون تن به حدود 18 ميليون تن ظرف 15 سال آينده در برنامه اين اداره كل قرار دارد .

وي تصريح كرد : اين توسعه بر اساس مبادلات تجاري با كشورهاي حاشيه خزر و نوسانات اقتصادي جهاني ، منطقه اي و كشوري خواهد بود .

نعيمي افزود: تاكنون 120 هكتار تملك اراضي داشتيم كه اين را به 150 هكتار خواهيم رساند .

مديركل بنادر و دريانوردي گيلان به روز كردن تجهيزات ، جرثقيل ، مكنده ، راه اندازي پايانه مسافري را از ديگر برنامه هاي توسعه اي بندرگاه انزلي عنوان كرد.

وي بيان كرد: تبديل بندرگاه انزلي بعنوان پايلوت كريدور شمال - جنوب از رسالتهاي مهمي است كه دنبال مي كنيم .

*نقش آفريني در زمينه ترانزيت كالا

نعيمي تاكيد كرد: ترانزيت كالا از خزر به خليج فارس و به عكس از وظايف و رسالت هاي مهمي است كه دنبال مي كنيم .

وي تصريح كرد: با هفت استانداري همجوار نامه نگاري شده و خود را به عنوان بندر معين اين استانها معرفي و براي همكاري اعلام امادگي كرده ايم .

وي با اشاره به رفاقت با بنادر داخلي و رقابت با بنادر خارجي حاشيه خزر اضافه كرد: در تلاشيم حجم تخليه و بارگيري كالا در بندر انزلي را با توجه به مزيت هايي نظير كوتاهي مسير ، كاهش زمان و قيمت تمام شده كالا و افزايش بهره وري دنبال كنيم .

مديركل بنادر و دريانوردي گيلان با اشاره به آماده بودن موج شكن غربي افزود: موج شكن شرقي نيز در حال تكميل و زيباسازي است كه اميدواريم سه ماهه اول سال آينده آماده بهره برداري شود.

وي با اشاره به روان سازي ارائه تسهيلات و اشاعه فرهنگ اسلامي ميان كاركنان اين اداره همچنين تعامل خوب ايجاد شده با سازمانها و ادارات مربوطه نظير گمركات گيلان و كشتيراني درياي خزر را به فال نيك گرفت .

نعيمي ياداور شد: كارگروه مشتركي با اداره گمرك گيلان تشكيل داده ايم تا نسبت به اصلاح عوارض دريافتي و به منظور ايجاد رغبت بيشتر براي صاحبان كالا اقدام كنيم .

مديركل بنادر و دريانوردي گيلان تاكيد كرد: تلاش خود را براي جلب حمايت بانكها از سرمايه گذاران بخش خصوصي براي فعاليت در زمينه صادرات واردات ، ساخت انبار و سيلو به كار خواهيم برد.

وي يادآور شد: بندر آستارا نيز به عنوان يكي از بنادر تابعه با توجه به مرزي بودن از اهميت خاصي برخوردار است .

به گفته وي حجم تخليه و بارگيري كالا در بندر آستارا از 24 هزار تن در سال گذشته امسال به 204 هزار تن افزايش پيدا كرد .

نعيمي تصريح كرد: اين بندر با مشكل انباشت رسوبات در كانال روبرو بود كه لايروب ياسين را براي لايروبي و گشايش مسير به اين بندرگاه اعزام كرديم .

مديركل بنادر و دريانوردي گيلان گفت: يك پست اسكله موجود در بندر آستارا نيز سال آينده به دو پست اسكله افزايش خواهديافت.

وي ادامه داد : در صدد هستيم ميزان تخليه و بارگيري كالا در بندر آستارا را بعنوان تنها بندر خصوصي گيلان با برنامه ريزي حداقل به 800 هزار تن در سال برسانيم .

مديركل بنادر و دريانوردي گيلان افزود: بندر تجاري مسافري چمخاله نيزاز ديگر بنادر تابعه است كه مشكلات زيست محيطي آن حل شد و نسبت به فعاليت بخش خصوصي در اين بندر اعلام آمادگي مي كنيم .

وي تصريح كرد: زيرساخت هاي اوليه دو بندر را در حد مقدورات ساخته ايم و آماده تكميل و ارتقاء اين بنادر هستيم .

نعيمي ياداور شد: با همكاري نمايندگان گيلان براي سرمايه گذاري در اين بندر با دو سرمايه گذار وارد مذاكره شده ايم .

مديركل بنادر و دريانوردي گيلان در خاتمه گفت : بندر كياشهر به دليل قرار داشتن در محدوده پارك ملي بوجاق فعلا تنها براي استفاده گردشگري و مسافري در نظر گرفته شده است.ك2

6030/ 6158