تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵

اصفهان- ايرنا- شب چهارشنبه آخر هر سال بنابر اعتقاد سنتي ايرانيان، جشن و سوري در كوي و برزن برپا مي شود اما همگان اعتقاد و تاكيد دارند كه شايسته نيست اين رسم كهن با حوادث ناگوار و رفتارهاي پرخطر به خاطره اي تلخ و غمگين تبديل شود.

به گزارش ايرنا چهارشنبه سوري ، جشني است كه فرا رسيدن بهار را براي ايرانيان نويد مي دهد و در عهد باستان در شب آخرين سه شنبه سال و پيش از رسيدن نوروز با بر افروختن آتش و پريدن از روي آن برگزار مي شد.

مردم در گذشته اين آئين را با برنامه هايي مانند برافروختن آتش و پرش از روي آن، قاشق‌ زني و توزيع آجيل مشكل‌ گشا و در آرامش و شادي برگزار مي كردند اما در سالهاي اخير اين آئين با انجام رفتارهاي پرخطر از جمله منفجر كردن ترقه و مواد محترقه تحريف شده و شكلي ديگر به خود گرفته است.

چهارشنبه سوري در اين سالها به دليل استفاده جوانان از مواد محترقه و آتش زا به جاي ايجاد شور و نشاط در جامعه حوادث تلخ و دردناك را رقم زده و موجب سلب آرامش شهروندان و تجاوز به حقوق آنها شده است.

مسئولان و كارشناسان تاكيد دارند كه با فرهنگ سازي و آموزش درست به مردم بويژه نوجوانان و جوانان مي توان اين آئين را بصورت صحيح و بدون هيچ تبعات منفي و تلفات جاني و مالي برگزار كرد.

رييس پليس آگاهي استان اصفهان در گفتگو با ايرنا با ابراز تاسف از تغيير رسم ديرين چهارشنبه سوري كه با روشن كردن مقدار كمي آتش كم خطر و رسومي همچون قاشق زني و غيره همراه بود اظهار كرد: در سالهاي اخير به دليل استفاده از مواد محترقه و آتش زا و نارنجك هاي دست ساز، امنيت و آسايش عمومي از مردم سلب شده است.

سرهنگ ستار خسروي افزود: اين رفتارهاي ناهنجار و پرخطر در مراسم چهارشنبه آخر سال منجر به بروز آسيبهاي جسمي و روحي خطرناك براي كودكان و جوانان بويژه گروه سني هفت تا 23 سال شده است.

وي با اشاره به اقدامات نيروي انتظامي براي مقابله با آسيب ها و پيامدهاي استفاده از مواد محترقه خطرناك، اظهار كرد: پليس در مبادي ورودي، صنوف، بازار و ساير محل هاي عرضه به شدت با عاملان ورود و توزيع مواد محترقه قاچاق برخورد مي كند.

همچنين مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري اصفهان گفت: آسيب هاي احتمالي چهارشنبه آخرسال را مي توان با نظارت بيشتر خانواده ها كاهش داد.

آتشپاد بهزاد بزرگ زاد ادامه داد: والدين در خانواده، معلمان در مدارس و رسانه هاي جمعي وظيفه دارند خطرات استفاده از مواد محترقه را براي افراد توضيح دهند و فرهنگ رعايت موارد ايمني را در جامعه نهادينه كنند.

وي تصريح كرد: سالهاست كه به دليل سودجويي برخي افراد، در چهارشنبه آخر سال شاهد افزايش استفاده از مواد محترقه و در نتيجه خسارتهاي جاني و مالي بسيار براي افراد بي گناه و نيز آزردگي خاطر خانواده ها هستيم.

مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري اصفهان با اشاره به اينكه چهارشنبه آخر سال با رفتار اشتباه و نادرست برخي افراد تبديل به شبي پر از خطر و حادثه شده است اظهاركرد: براي جلوگيري از اين حوادث تلخ بدون شك نيازمند هوشياري خانواده ها و جوانان هستيم .

بزرگ زاد نقش خانواده ها براي جلوگيري از بروز حوادث ناگوار شب چهارشنبه آخر سال را مهم ارزيابي كرد و گفت: خانواده ها مي توانند با نظارت بيشتر بر فرزندان خود، آنها را از آسيب هاي احتمالي در اين شب دور كنند.

وي با اشاره به واقف بودن كودكان و نوجوانان به زشتي اعمال خود، اظهاركرد: كودكان معمولا پس از خريداري مواد محترقه آنها را در نقاط غيرقابل ديد از جمله انباري، زيرزمين، بالكن، كيف و وسايل شخصي مخفي مي كنند و اين امر از عوامل بروز حريق و حادثه است بنابراين به والدين توصيه مي شود اين گونه اماكن را بررسي كنند.

*** صدمات غير قابل جبران در حوادث چهارشنبه سوري

رئيس بيمارستان سوانح و سوختگي اصفهان نيز با اشاره به صدمات حاصل از سوختگي در اثر انفجار مواد محترقه بويژه در چهارشنبه سوري گفت: اگر پوست در يك ثانيه در نزديكي حرارت 70 درجه سانتيگراد قرار گيرد همه ضخامت آن از بين مي رود و در واقع مي ميرد.

دكتر فريدون عابديني در گفتگو با ايرنا با تاكيد بر اينكه پوست عامل زيبايي انسان است و بيشترين نقش را در زيبايي بازي مي كند افزود: انفجار ناشي از ترقه، نارنجك، بمب دستي و فشفشه ها حرارت بالايي دارد و اگر پوست بر اثر اين حرارت آسيب ببيند با از دست دادن زيبايي خود ، زشت و بدشكل مي شود.

اين متخصص جراحي داخلي با تاكيد بر اينكه پوست آسيب ديده در بهترين شرايط بازسازي و حتي با جراحي هاي متعدد زيبايي هيچگاه زيبايي اوليه خود را بدست نمي آورد و به شكل نخست خود باز نمي گردد گفت: حتي اگر سوختگي پوست با ليزر و پمادهاي مختلف درمان شود باز هم عوارض آن سالها باقي مي ماند.

وي انزواي فرد سوخته را يكي از مهترين و اسفناك ترين تبعات اين موضوع بيان كرد و افزود: اين ضربه روحي ، بيشتر متوجه كودكان و دختران است.

عابديني ادامه داد: هزينه هاي درمان سوختگي نيز بسيار بالا و نتيجه حاصل از آن كم است.

اين پزشك متخصص با بيان اينكه در اثر انفجار ناشي از ترقه و مواد محترقه علاوه بر پوست، چشم و استخوان نيز آسيب مي بينند گفت: در برخي موارد انفجار مواد محترقه منجر به نابينايي و قطع عضو بويژه قطع انگشتان و دست شده است.

وي استفاده از ترقه و مواد محترقه غير مجاز را عامل 40 درصد سوختگي هاي حوادث چهارشنبه سوري اعلام كرد و گفت: ساير سوختگي ها نيز در اثر كبريت و آتش بوده است.

همچنين مديرحوادث و فوريت هاي پزشكي استان اصفهان گفت: بيشترين صدمات حوادث چهارشنبه سوري در سالهاي گذشته به ناحيه دست، صورت و چشم وارد شده و اينگونه صدمات غيرقابل جبران و تا پايان عمر با افراد آسيب ديده همراه است.

دكتر غفور راستين افزود: پارسال بيشتر آسيب ديدگان حوادث چهارشنبه سوري مردان جوان بودند كه بيشتر آنها از نواحي دست، صورت و چشم مجروح و مصدوم شدند.

در حاليكه رئيس اورژانس اصفهان از كاهش آمار صدمات ناشي از حوادث چهارشنبه سوري در سال گذشته ابراز رضايت مي كند، نقش آموزش و آگاه سازي جوانان و نوجوانان در اين زمينه پر رنگ تر مي شود.

نيروي انتظامي استان اصفهان نيز اعلام كرده است: بهتر است با آموزش و آگاه سازي جوانان از امنيتي كردن اين موضوع اجتماعي جلوگيري كنيم.

اين نهاد انتظامي با اشاره به اينكه جمعيت زيادي از كشور ما در سنين كودكي، نوجواني و جواني و طالب هيجان و خطرپذير هستند تاكيد كرد: اين اقشار به دنبال تفريحات هيجان انگيزند و از سوي ديگر در دسترس بودن مواد محترقه گرايش بيشتر به رفتارهاي خطرناك چهارشنبه آخر سال را بهمراه دارد.

نيروي انتظامي اصفهان از دلسوزان متخصص خواسته است تا راهكاري براي آن بيابند تا دشمن نتواند مردم را رو در روي يكديگر قرار دهد.

به گزارش ايرنا، همواره بر عدم استفاده از مواد محترقه غير مجاز و خطرناك بويژه در آئين شب آخرين چهارشنبه سال تاكيد شده است.

رييس پليس آگاهي استان اصفهان نيز اوايل اسفند جريمه مالي در نظر گرفته شده براي نگهداري ، حمل يا فروش مواد محترقه را براساس ماده 24 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز، علاوه بر ضبط كالا از دو تا هفت برابر ارزش كالا و محكوميت آن را دو تا پنج سال حبس اعلام كرد.

بر اساس آمار اورژانس، حوادث چهارشنبه سوري پارسال حدود 400 نفر را در كشور مصدوم كرد كه دليل بيشتر اين مصدوميت ها استفاده از مواد محترقه غير مجاز و ترقه بود.

گ/3011/ 2093