تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸

بندرعباس-ايرنا-آيين رونمايي كتاب 'خسته ام فقط همين' نوشته عبدالوهاب نظري برگزار شد تا بر خلاف نام كتاب،نويسنده جوان و تازه نفس اين كتاب،بدون خستگي به خانه بازگردد.

به گزارش ايرنا در اين برنامه كه بعداز ظهر پنج شنبه به ميزباني اداره كل بهزيستي هرمزگان برگزار شد، چهره هاي فرهنگي استان ضمن معرفي نويسنده و كتاب ،بخشي از سابقه هرمزگان در ادبيات داستاني را بازگو كردند.

موسي بندري شاعر و نويسنده استان در گفتماني انتقادي شرايط چاپ و انتشار كتاب و فعاليت نويسندگان را نامناسب توصيف كرد.

وي نويسنده و نويسندگي را عنواني غريب دانست كه فضاي رشد و بالندگي در استان براي آن وجود ندارد.

به گفته وي هرچند هرمزگان به عنوان استاني اقتصادي شناخته شده اما استعدادهاي ادبي قابل اعتنايي دارد كه مورد بي توجهي قرار گرفته اند.

نويسنده 'خانواده جمعه' ادامه داد:داستان در ذات خود نيازمند سكوت و شنيده شدن است كه اين موضوع را مي توان ضرورتي براي جامعه ايران دانست.

بندري از عبدالوهاب نظري به عنوان هم قلم خود ياد كرد كه با مقوله داستان نويسي برخوردي جدي داشته و مي توان عناصر داستان را در كارهاي وي شناسايي و رهگيري كرد.

در ادامه اين برنامه سعيدآرمات شاعر و نويسنده و مدرس دانشگاه و ابراهيم پشتكوهي به عنوان نمايشنامه نويس و كارگردان در همين زمينه مباحثي را ارائه كردند.

آرمات با اشاره به گسست بين نسل هاي مختلف داستان نويسان هرمزگان ،اواخر دهه 70 و اوايل دهه 80را بهترين دوران شكوفايي ادبيات داستاني در معيار استاني دانست و يكي از دلايل آن را رونق انجمن ها و نشست هاي ادبي و ارتباط نويسندگان با يكديگر معرفي كرد.

وي تصريح كرد:اصل داستان نويسي بر مبناي گفت و گو است و شناخت پيشينه اين حوزه است و اين در حاليست كه داستان نويسان كنوني حتي آثار يكديگر را مطالعه نمي كنند.

آرمات با خوانش داستان هياهو از حسن كرمي از اين نويسنده و آثارش به عنوان يك پايه قوي در ادبيات داستاني هرمزگان نام برد.

اين چهره فرهنگي ادبي شناخته شده هرمزگان در بخش ديگري از سخنان خود به تحليل كتاب عبدالوهاب نظري پرداخت و اظهار داشت:عنوان كتاب (خسته ام فقط همين) كليد اثر است و شخصيت ها در پنج داستان اول اين مجموعه يا بيمار هستند و يا با چنين فضا و موقعيتي درگير هستند.

آرمات اضافه كرد:اگر نويسنده فكر كند تنها بايد در همين فضا داستان بنويسد دچار خطا و آسيب شده و بايد محتواي كتاب كنوني گذرگاهي براي ورود به فضاهاي داستاني ديگر باشد.

ابراهيم پشتكوهي نيز در اين نشست فرهنگي ،انتشار كتاب نظري را اقدامي تاثيرگذار در ادبيات داستاني هرمزگان توصيف و اضافه كرد:افزون بر اين اثر،شكل گيري داستان و رمان به برقراري و گسترش ديالوگ در جامعه كمك مي كند.

وي شخصيت محوري را ازويژگي هاي كتاب نظري دانست و خاطرنشان كرد:اين شخصيت ها بين واقعيت و خيال حركت مي كتنند كه اين نوسان داستان را به پيش مي برد و در نهايت خواننده را با اثري رئال مواجه مي كند.

پشتكوهي چاپ كتاب نظري توسط يكي از ناشران شناخته شده و معتبر كشور را نشانه قابل اعتنا بودن اين اثر دانست.

عبدالوهاب نظري نيز در معرفي خود و كتابش گفت:،هفت داستان چاپ شده در اين كتاب بين سال هاي 86تا 88نوشته شده اند.

وي همچنين اولين داستان اين مجوعه را براي حاضرين خواند كه مورد استقبال قرار گرفت.

خسته ام فقط همين،ديوار،وقتي زنگ ها خراب باشند،كابوس،مراقبت هاي ويژه،مردي با پالتو قهوه اي و مسافر شمال هفت داستان اين كتاب هستند كه عنوان آن نيز از اولين داستان گرفته شده است.

خسته ام فقط همين توسط نشر افكار تهران چاپ شده است.

در پشت جلد اين كتاب به نقل از نويسنده آمده است:براي اين كه بگويي كسي مرا نمي فهمد لازم نيست نيچه و شوپنهاور خوانده باشي،روان شناسي يونگ و فرويد از برباشي ،آدم عجيبي باشي.

حتم دارم رفتگر كوچه ما هم موقع تنهايي به خودش مي گويد ،كسي مرا نمي فهمد.

ما كنار هم نفس مي كشيم.باهم دوست مي شويم،حرف مي زنيم،اما هيچ وقت همديگر را نمي فهميم.

عبدالوهاب نظري متولد سال 1363 و دانشجوي رشته روانشناسي است كه نوشتن داستان را از سال 85آغاز كرده است.

نوشته هاي او با عنوان ويلچرنوشت ها در فضاي مجازي علاقنمدان زيادي دارد و قرار است به عنوان يك مجموعه مستقل به چاپ برسد.

هرچند نظري عنوان 'خسته ام،فقط همين' را براي اين كتاب انتخاب كرده اما بر خلاف اين عنوان به نظر مي رسد هرمزگان و ادبيات داستاني با نويسنده اي تازه نفس روبرو باشد.ك/4

2094