تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲

كرج- ايرنا- رييس مركز جنگل هاي خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري از برنامه ريزي براي توليد جهشي سالانه 167 ميليون اصله نهال در كشور خبر داد.

به گزارش ايرنا، صيد رضا احمدي روز سه شنبه در حاشيه بازديد از نهالستان بزرگ استان البرز در جمع خبرنگاران افزود: اكنون سالانه 36 ميليون اصله انواع نهال در سطح دوهزار و 700 هكتار نهالستان كشور توليد مي شود كه از امسال با برنامه ريزي پنج ساله براي توليد 167 ميليون اصله نهال در سال گام برمي داريم.

احمدي افزود: در اين نهالستان ها 24 گونه درختي و درختچه اي اقتصادي چندمنظوره و زودبازده از گونه هاي با ارزش ژنتيكي از جمله بنه، زرشك، سماق و زيتون تلخ توليد مي شود.

وي بيان داشت: با توجه به وضعيت آب و هوايي ايران، توليد نهال هاي با مصرف پايين آب در برنامه كاري قرار گرفته است.

احمدي گفت: تلاش ها بر اين است كه علاوه بر توليد انبوه نهال براي كشور، گام هاي بزرگي براي صادرات نهال برداشته شود.

رييس مركز جنگل هاي خارج از شمال سازمان جنگل ها اظهار كرد: در سال هاي اخير تعداد قابل توجهي نهال مقاوم به كم آبي از طريق گمرك استان ايران به كشورعراق صادر شده است.

احمدي بيان كرد: در چهار ناحيه رويشي خارج از شمال كشور حدود 230 نوع درخت و درختچه وجود دارد كه با توجه به اينكه اهداف ما در سازمان جنگل ها مبتني بر مشاركت مردم در توسعه جنگل هاي كشوراست ، تمام همت خود را بر توليد گونه هاي اقتصادي و چند منظوره گذاشته ايم.

وي گفت: مشاركت مردم در امر توليد نهال با هدف كمك از برنامه هاي اولويت دار سازمان جنگل ها و مراتع است.

وي به مساحت و ميزان توليد نهالستان البرز اشاره كرد و افزود: در اين نهالستان به مساحت 136هكتار، سالانه سه ميليون و 600 هزار اصله نهال گونه هاي بومي جنگلي و فضاي سبز توليد مي شود كه امكان قابليت توليد نهال تا پنج ميليون اصله را دارد.

نهالستان بزرگ استان البرز واقع در منطقه محمدشهر كرج از سال 1344 در حدود 136 هكتار مساحت احداث شده كه به گفته مسوولان سازمان جنگل و مراتع، بزرگترين نهالستان جنگلي ايران شناخته شده است.ك/2

6156/ 6155/1772