تفاهم‌نامه کاشت گونه های بومی فضای سبز در کشور امضا شد

نوشهر - ایرنا - مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال در کشور گفت : تفاهمنامه همکاری کاشت گونه های بومی فضای سبز میان سازمان های منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها امضا شده است.

به گزارش ایرنا، رضا احمدی روز یکشنبه در حاشیه گردهمایی تبیین مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی در سالن مرکز آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری ساعی کلارآباد در گفت و گو با خبرنگاران افزود : براساس این تفاهنمامه تمام شهرداری های کشور به ویژه خطه شمال که اغلب این نهادهای مردمی غیر دولتی در نزدیکی جنگل های خزری ناحیه هیرکانی قرار دارند ملزم شدند تا از گونه ای بومی سازوگار با اقلیم منطقه برای فضای سبز استفاده کنند.

وی اظهار کرد : افزون بر این اقدام نشستی هم با شهرداران و دهیاران سراسر کشور برگزار و از آنان خواسته شد تا از این گونه های جنگلی که بسیار زیبا و ارزشمند هستند برای گسترش فضاهای سبز استفاده کنند چرا که این گونه ها هم با طبیعت سازگار و همچنین پایداری خوبی دارند.

فضای سبز یکی از الزامات شهرهای امروزی است زیرا فراوانی ساختمان‌ها در شهرها، محیط زیست بشر را غیر طبیعی کرده است، با این حال انتخاب نوع گیاه برای احداث فضای سبز موضوعی است که گاه به آن توجه ویژه نمی‌شود که نمونه بارز آن سیطره گیاهان غیر بومی در شهرهای شمال کشور است.

از سه دهه گذشته و به ویژه در سال های اخیر، در شهرهای شمال کشور به تبعیت از شهرداری تهران، به نحو گسترده و توجیه‌ناپذیری از گیاهان وارداتی و غیر بومی استفاده می‌شود در حالی که تهران در منطقه نیمه‌خشک کشور قرار دارد و ضرورت‌ها و تنگناهای احداث فضای سبز در این شهر به هیچ وجه در شهرهای شمال کشور وجود ندارد.
دست اندرکاران امر طراحی و احداث فضای سبز را امری چند جانبه می دانند و می گویند در این بخش باید از متخصصان مختلف بهره گرفت که در رأس آنان، کارشناسان آشنا به گیاه و درختچه است.

تفاهم‌نامه کاشت گونه های بومی فضای سبز در کشور امضا شد

مشاور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت : حدود ۱۰۰ گونه از گونه های بومی جنگلی کشور در نهالستان ها تولید می شود و برای تولید یک میلیارد نهال مدت چهار سال در زمان حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون اصله نهال از گونه های بومی در این نهالستان ها تولید شده است.

احمدی افزود: ظرفیت نهالستان ها با توجه به برخورداری از نیروی بومی، منابع و افراد متخصص بیش از این میزان تولید نهال است و تمام تلاش ها آن است بتوان تا پاییز امسال این آمار را افزایش داد و برابر توصیه های مقام معظم رهبری مبنی بر هرایرانی باید سه اصله نهال و در سال ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور کاشته شود بنابراین امروز رویکردها فقط تولید نهال نیست بلکه باید متناسب و در خور جایگاه های متناسب با شاخصه های اکولوژیکی در پنج ناحیه رویشی کشور باشد.

این مسوول اظهار کرد : از آنجایی که این طرح مردمی است و دولت هم اقدامات زیرساختی اجرای طرح را فراهم کرده بنابراین تمام سعی و تلاش بر این است بتوان ردیف بودجه ای اعتباری پایدار و مجزا برای آن پیش بینی و در نظر گرفت.

تفاهم‌نامه کاشت گونه های بومی فضای سبز در کشور امضا شد

قدمت جنگل های شمال ایران به حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون سال قبل بر می گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته ای است، مساحت این عرصه ها در حدود یک درصد جنگل های اروپا است ولی تعداد گونه های آن ۱۶ درصد گونه های موجود در کل قاره اروپا است.
این مقایسه ها نشان می دهد جنگل های هیرکانی در شمال ایران با وجود مساحت کم، تنوع گونه ای بسیار زیادی دارد و از این نظر و به دلیل تنوع زیستی و گستردگی ذخایر ژنتیکی، شایسته تحقیقات زیادی است که یکی از آن ها تعیین کهنسال ترین درختان موجود در آن است.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان شروع می شود و تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha