تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷

اصفهان - ايرنا - براساس استاندارهاي يونسكو شهر خلاق شهري است كه از نوآوري و توانمندي‌هاي شهروندان در توسعه پايدار شهري استفاده و مديريت شهري همگام و هماهنگ با تفكر خلاق ساكنان حركت كند.

به گزارش ايرنا، يونسكو در سال 2004 با پايه گذاري شهر خلاق، خلاقيت مردم را در كنار صنايع دستي، معماري و طراحي، ‌رسانه، موسيقي و غذا از مولفه‌هاي شهر خلاق اعلام كرد.

شهر خلاق جايي است كه هنر و تنوع فرهنگي بدليل اهميت و توانايي خاص آن مورد تشويق قرار مي گيرد و افراد مي توانند در زندگي روزمره خود از فعاليت هاي خلاق بهره ببرند.

ايده شهرخلاق مبحثي جديد و مورد توجه در حوزه مطالعات شهري و به ويژه مديريت شهري بوده و بر بهتر شدن محيط زندگي و ارتقاي كيفيت زندگي به واسطه تفكرات نو شهروندان تأكيد دارد.

اين ايده براي مديران، برنامه ريزان و شهرسازان باعث گسترش افق ديد و تحليل راهكار در مواجهه با مسائل شهر مي شود و به تنوع علايق و عقايد در پهنه شهر احترام مي گذارد. همچنين ايجاد شهرهاي خلاق باعث رونق وشكوفايي حيات شهري مي گردد كه اين خود سطح مناسبات يك شهر را در پيوند با ساير شهرها در مقياس ملي و فراملي گسترش مي دهد.

اركان شهر خلاق شامل مردم، بنگاه هاي اقتصادي، فضاها، پيوندها و چشم انداز است كه

توجه به اين اركان براي ايجاد و توسعه شهرهاي خلاق در آينده حياتي است.

در تجزيه و تحليل خلاقيت هاي شهري چهار اصل انعطاف پذيري، ابتكار، خطرپذيري و رهبري به عنوان شاخص هاي شهر خلاق مورد توجه قرار مي گيرد.

يونسكو شبكه شهرهاي خلاق را با هدف كمك به بازيابي پتانسيل هاي اقتصادي، اجتماعي و خلاق صنايع فرهنگي كه بوسيله هنرمندان محلي برپا مي شد، داير كرد تا بتوانند يونسكو را در هدف تنوع فرهنگي اش به نتيجه برساند.

اين شبكه شهري متشكل از هفت زمينه بوده و هر شهر با توجه به انرژي و ظرفيتي كه به صنعت خلاقانه اختصاص مي دهد، اولويت خود را براساس ادبيات، سينما، موسيقي، مهارت و هنر فولكلور (هنرها و صنايع دستي)،طراحي، هنرهاي رسانه اي (توسعه فرهنگي و صنايع خلاق) و تغذيه برنامه ريزي كرده است.

بر اساس چشم انداز بيست ساله كشور كلانشهرها براي اينكه متمايز شوند و به هويت اصلي خودشان برسند، تلاش مي كنند در فرايند جهاني شدن خودشان را به جهانشهر تبديل كنند و تلاش مي كنند تا به شهري تبديل شوند كه در فرايندهاي بين المللي تأثيرگذار باشد.

حسين حاتمي نژاد عضو هيات علمي دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اصفهان را بواسطه وجود طبقه هاي خلاق، شهري خلاق دانست.

وي اظهار كرد: در اصفهان محلات مختلفي براي ارامنه، كليميان و اقوام وجود دارد كه هر كدام ويژگهاي خاص فرهنگي و هنري دارند.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران نبود برنامه بلند مدت توسعه را مهمترين معضل شهرهاي بزرگي مانند اصفهان خواند و گفت: با برنامه‌هاي عملياتي بايد شهر را به سمت هدف خود هدايت كنيم.

وي موضوع شهر خلاق را رويكردي نو در توسعه شهري دانست و گفت: متفكران غربي خيلي زود به اين نتيجه رسيدند كه صنعتي شدن عامل خوشبختي انسان نبوده و انسان‌ها در شهرهاي خود در گذشته زندگي بهتري داشتند بنابراين بايد يك بازنگري نسبت به سرعت صنعتي شدن شهرها صورت بگيرد.

حاتمي نژاد محورهاي توسعه پايدار را حفظ محيط زيست، اقتصاد پويا و عدالت اجتماعي دانست و گفت: كاميابي شهري به معناي برابري براي تمام افراد است.

رضا مختاري استاد دانشگاه پيام نور نيز گفت: يكي از مباحث مهم در شهر خلاق، ميراث خلاق است كه به فرهنگ مردم برمي‌گردد.

وي افزود: ركن اصلي، جمعيت و مردم است و بعد از آن صنايع خلاق كه مردم بايد آن را توليد كنند و به اين لحاظ شاخص‌هاي شهر خلاق بومي در اصفهان نمود دارد.

وي با بيان اينكه تبلور خلاقيت در نهايت به ايده منجر مي‌شود، تصريح كرد: در شهرهاي خلاق ايده‌هاي جديدي براي رفع مشكلات مردم ارائه مي‌شود.

استاد دانشگاه پيام نور با اشاره به اينكه اصفهان ظرفيت تبديل شدن به شهر خلاق را دارد، گفت: شهر رشت در بحث غذا به عنوان شهر خلاق معرفي شد و در اصفهان بايد بررسي شود كه در چه زمينه‌هايي مي‌توانيم خود را به عنوان شهر خلاق معرفي كنيم.

وي با اشاره به پژوهشي كه بمنظور سطح‌بندي مناطق 15 گانه شهر اصفهان با استفاده از شاخص‌هاي شهر خلاق انجام شده گفت: ميدان نقش جهان بيشترين نماد هويتي شهر از نظر شهروندان شناخته شده است.

مختاري افزود: ما بايد بتوانيم شاخص هاي شهر خلاق را براساس الگوي ايراني اسلامي به يونسكو ارائه دهيم.

گ/6994/ 6508