رشت - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي گيلان گفت: استمرار سلامت غذايي محصولات كشاورزي استان در دستور كار اين سازمان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، عليرضا شعبان نژاد روز شنبه در نشستي مطبوعاتي به مناسبت آغاز هفته جهادكشاورزي افزود: گيلان استاني كشاورزي است و حمايت از توليد و استمرار سلامتي محصولات باغي و زراعي آن مورد توجه است.

به گفته وي سال گذشته يكصد ميليارد تومان تسهيلات از منابع مختلف در بخش كشاورزي گيلان قرارگرفت.

وي خاطرنشان كرد: ساليانه 513هزارتن محصولات دامي فقط در گيلان توليد مي شود و اين استان استاني مهم از نظر توليدات دامي بوده و براي پرورش طيور نيز بسيار مناسب است.

وي اظهارداشت:سال گذشته دغدغه آب در گيلان وجود داشت و برخي اعلام كرده بودند كه 30هزارهكتار از مزارع شاليزاري استان از كشت خارج شود ولي با مديريتي كه در آبياري انجام شد، نه تنها همه اراضي زير كشت برنج رفتند بلكه سال زراعي را با پنج تا 10درصد افزايش توليد پشت سر گذاشته شد.

شعبان نژاد ميزان توليد شلتوك در گيلان در سال زراعي گذشته را يك ميليون و 160هزارتن ذكر و بيان كرد: امسال در شخم 90درصد شاليزارهاي حوزه آبياري سد سفيدرود از روان هاي استفاده شده و تا به امروز نيز در بيش از 90درصد شاليزارهاي گيلان عمليات وجين انجام گرفته است .

وي خريد توافقي محصولات از كشاورزان را در حمايت از اين قشر مهم دانست و گفت: سال گذشته براي اولين بار دو هزار و 350تن برنج با پرداخت 140ميليارد ريال از كشاورزان خريداري شد و اين خريد توافقي دولت موجب شد كه بازار برنج به حالت عادي برگردد.

وي ادامه داد: از 238 هزار هكتار اراضي شاليزاري گيلان، 170هزار هكتار قابليت تجهيز و نوسازي را دارند كه تاكنون 68هزارهكتار آن تجهيز شده و امسال نيز 10هزار هكتار از اراضي شاليزاري گيلان از طريق منابع دولتي و سه هزارهكتار از محل اعتبارات سازمان جهادكشاورزي تجهيز مي شوند تا از سختي كار آن كاسته شود.

وي يادآور شد: امسال زمينه اشتغال يك هزار و 500فارغ التحصيل بخش آبياري در شركت ها و تعاوني ها فراهم مي شود.

شعبان نژاد به طرح تغيير الگوي كشت گندم اشاره و اضافه كرد: 15هزار هكتار از اراضي در رودبار و اشكورات به كشت گندم اختصاص دارد كه با اجراي طرح تغيير الگوي كشت در هر هكتار اراضي گندم كاري تا 10ميليون ريال درآمدزايي مي شود.

رييس سازمان جهادكشاورزي گيلان اظهار داشت: 20هزارهكتار از باغات استان در سال جاري توسعه مي يابند.

وي با اشاره به طغيان مگس زيتون در سال گذشته و كاهش پيش بيني 50درصدي محصول بر اثر آفت زدگي گفت: ميزان زيتون توليدي در شهرستان رودبار از 15هزار تن در سال گذشته به 16هزار و 500تن افزايش يافت.

وي باغات زيتون روبار را هشت هزار و 300 هكتار ذكر كرد.

وي به مهار طغيان آفت ملخ در گيلان نيز اشاره و خاطرنشان كرد: اگر اين آفت در گيلان كنترل نشود، استان هاي همجوار نيز از گسترش آن آسيب مي بينند.

وي سياست وزارت جهاد كشاورزي را بر احياي كشاورزي ابريشم دانست و گفت: در شش هزار و 161هكتار توتستان گيلان، بيش از هشت هزار و 500خانوار گيلاني اشتغال دارند.

وي تاكيد كرد: توسعه ابريشم هيچ مزاحمتي براي ديگر محصولات ندارد و امسال 350هزار اصله نهال توليد و توزيع شده كه سال آينده اين رقم به يك ميليون اصله افزايش مي يابد.

وي سهم گيلان در توليد ابريشم را 60درصد كشور اعلام كرد.

شعبان نژاد تصريح كرد: امسال 35 ميليارد و 400 ميليون تومان براي بخش مكانيزاسيون اختصاص يافته كه تاكنون 10درصد آن از سوي كشاورزان جذب شده است.

وي در خصوص تغيير كاربري اراضي استان نيز گفت: از 59 هكتار تغيير كاربري اراضي در سال گذشته امسال اين رقم به زير 10هكتار رسيده كه برخي از اين تغيير كاربري ها در حوزه هاي شهري اتفاق مي افتد كه از اختيارات سازمان جهادكشاورزي خارج است.

شعبان نژاد يادآورشد: بسياري از اراضي در داخل طرح هاي هادي قرار گرفته و به آنها براي ساخت و ساز مجوز مسكوني داده مي شود كه اين قانون نيز بايد مورد بازنگري قرار گيرد.

بيست و يكم تا بيست و هفتم خردادماه، هفته جهاد كشاورزي نامگذاري شده است.ك/2

6029 / 2007