تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

رهبر معظم انقلاب مدظله العالي سياست‌هاي كلي برنامه 5 ساله ششم توسعه را كه بر پايه محورهاي سه‌گانه «اقتصاد مقاومتي»، «پيشتازي در عرصه علم و فناوري» و «تعالي و مقاوم‌سازي فرهنگي» تنظيم شده است در 80 بند به رياست محترم جمهوري اسلامي ايران ابلاغ فرمودند.

اتكا بر توانايي‌هاي انساني و استفاده از زيرساخت‌هاي موجود در كشور و بهره‌گيري از مديريت جهادي و روحيه انقلابي از جمله مواردي است كه معظم له اعلام نموده‌اند و مي‌توانند ما را برخلاف تمايل و اراده دشمنان انقلاب اسلامي در تحقق اهداف برنامه ششم ياري رسانند.

برنامه 5 ساله ششم توسعه يكي از اسناد بالادستي است كه اهداف اقتصادي، علمي، فرهنگي و اجتماعي در يك دوره 5 ساله براساس سياست‌هاي كلي ابلاغي توسط دولت تهيه مي‌شود و در نهايت به تصويب مجلس شوراي اسلامي خواهد رسيد.

ايثارگران براساس توانمندي‌ها و توانايي‌هاي انساني بسيار بالا، روحيات انقلابي و تجربه مديريت جهادي، چه در زمان دفاع مقدس و چه پس از آن و همچنين نقش سرنوشت‌سازي كه در كشور به عهده دارند، مي‌توانند در هر سه حوزه اقتصادي، علم و فناوري و فرهنگي اثرگذار بوده و در تحقق اهداف برنامه ششم توسعه مؤثر باشند.

اهداف بلندي كه سياست‌هاي ابلاغي ترسيم شده بخصوص در بندهاي مربوط به ايثارگران و اولويت دادن به آنان در مسئوليت‌هاي مختلف فرهنگي و اقتصادي و همچنين تلاش شايسته براي تبيين ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، بستر لازم براي تكيه بر توانايي‌هاي انساني و بهره‌گيري از مديريت جهادي و روحيه انقلابي ايثارگران را فراهم مي‌سازد.

علاوه بر اينكه برنامه ششم توسعه بايد اين چنين نقش ارزنده‌اي را در جهت تحقق اهداف خود براي ايثارگران در نظر بگيرد، بايد احكام مربوط در حوزه ايثارگران را نيز تبيين نمايد.

علاوه بر اولويت‌هاي فرهنگي و عرصه ترويج فرهنگ ايثار و مقاومت كه ايثارگران مي‌توانند نقش‌آفريني كنند، بايد برابر بند 47 سياست‌هاي ابلاغي در عرصه‌هاي اقتصادي، تسهيلات و فرصت‌ها و مسئوليت‌هاي دولتي در صحنه‌هاي مختلف فرهنگي و اقتصادي، ايثارگران در اولويت قرار گيرند.

علاوه بر اولويت‌هاي فرهنگي و اقتصادي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي ايثارگران در برنامه ششم توسعه، بايد به درمان و سلامت جامعه ايثارگري به طور اساسي پرداخته شود چراكه اين عزيزان، به تبع افزايش سن جامعه ايران، در سنين سالمندي قرار داشته يا در آستانه سالمندي قرار گرفته‌اند كه طب سالمندي كليدواژه اين امر مهم است و بايد بيش از پيش نسبت به آن شناخت پيدا كرد و از تجربه ديگر كشورها استفاده نمود. همچنين در اين برنامه متولي اصلي بهداشت و درمان ايثارگران، به طور مشخص روشن شود.

ارتقاي سطح علمي ايثارگران و افزايش تعداد اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها كه امروز بيش از 2 هزار نفر از اعضاي هيأت علمي دانشگاه را ايثارگران تشكيل مي‌دهند، به ميزان 2 برابري آن، برابر ماده 47 سياست‌هاي كلي، امري است دست يافتني.

آنچه امروز ايثارگران عزيز خواستار آن هستند، اين است كه توسعه شبكه‌هاي اجتماعي ايثارگران جزو اولويت‌هاي برنامه قرار گيرد و وزن مسائل فرهنگي و ترويج فرهنگ جهاد و مقاومت در برنامه ششم توسعه نسبت به احكام اقتصادي و خدماتي، در عين حالي كه اهميت زيادي دارند، كمتر نباشد.

با توجه به مسائل فوق بايد تلاش كرد جايگاه ايثارگران در برنامه ششم توسعه ارتقا يافته، ضمن آنكه با اتكا بر توانايي‌هاي انساني ايثارگران و روحيه انقلابي و تجربه مديريت جهادي آنان در جهت تحقق اهداف برنامه ششم، نقش ارزنده‌اي به آنان واگذار كرد. احكام مربوط به ايثارگران در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و علمي به سمت غني‌تر شدن سوق پيدا كند و تمام احكام در اين حوزه تحت سرفصل ويژه ايثارگران تدوين گردد.

*قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران

**روزنامه ايران/پنجشنبه هجدهم تير 1394