اردبیل - ایرنا - مدیر توسعه و ارتقای شركت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: بیش از 55 هزار نمونه در بانك خون بند ناف رویان در كشور ذخیره شده است و در این بانك هر خانواده هزینه جمع‌آوری و نگهداری سالانه را می پردازد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی اردبیل ، اشكان مزدبگیر روز یكشنبه در آیین تجلیل از پزشكان اردبیل با بیان اینكه در كشور سالانه حدود 11هزار متقاضی ذخیره‌سازی خون بند ناف داریم، افزود: در بانك خون بند ناف رویان نتایج آزمایش‌های HLAبیش از 33 هزار نمونه ثبت شده كه از این نظر در كشور منحصر به فرد است.
وی گفت: بر اساس آخرین آمار موجود، بیش از 780 هزار نمونه در 134 بانك خصوصی در سراسر دنیا ذخیره‌سازی شده و در كشورمان نیز بیش از 55 هزار نمونه در بانك خون بند ناف رویان ذخیره شده است.
مدیر توسعه و ارتقای شركت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: اگر تعداد سلول‌های استخراج شده بیش از این مقدار باشد فریز در دو یا چند كیسه انجام شده و با نظر پزشك برای چندین نوبت قابل استفاده خواهد بود.
مزدگیر با اعلام اینكه خون بند ناف ذخیره شده در ازت منهای 196 درجه نگهداری می‌شود گفت: حداقل تعداد مورد نیاز سلول در بیماری‌های خونی 10 تا 20 سلول به ازای هر كیلوگرم وزن بدن می‌باشد یعنی یك كودك 20 كیلوگرمی حداقل 400 میلیون سلول برای درمان بیماری خونی نیاز دارد.
وی بیان كرد: ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای خانواده‌هایی كه سابقه بیماری خاص از جمله بیماری‌هایی با منشاء خونی كه از شانس درمان با سلول‌های بنیادی برخوردارند بیشتر توصیه می‌شود.
وی افزود: در بانك خون عمومی خانواده‌ها می‌توانند خون بند ناف نوزاد خود را اهداء كنند تا برای فرد دیگری كه نیاز به پیوند دارد مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینكه برای خون بند ناف ذخیره شده عمومی ضمانتی وجود ندارد كه فرد اهدا كننده خودش در آینده از آن استفاده كند ، افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده، اكثر نمونه‌های خون بند ناف پیوند شده از نمونه های افراد غیر خویشاوندی بوده است.
مدیر توسعه و ارتقای شركت فناوری بن یاخته‌های رویان در رابطه با بانك خانوادگی و یا اختصاصی خون بند ناف گفت: در این بانك، خون بند ناف با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنان ذخیره سازی می‌شود تا درصورت نیاز، اعضای خانواده آن را درآینده برای خود و یا فرد دیگری كه از نظر ژنتیكی با نمونه سازگاری كافی داشته باشد مورد استفاده قرار گیرد.
مزدگیر با اشاره به اینكه سلول‌های بنیادی را به سه دسته جنینی، بالغین و خون بند ناف تقسیم می‌كنند، افزود: سلول‌های جنینی در مرحله بلاستوسیت كه یكی از مراحل جنینی است گرفته می‌شود و توانایی ساخت همه بافت‌ها و اندام‌های بدن یك فرد كامل را دارد.
وی گفت: خون بند ناف خونی است كه پس از تولد در بند ناف و جفت باقی می‌ماند و همراه آن دور ریخته می‌شود.
وی ادامه داد : این خون علاوه بر سلول‌های خونی منبعی غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز بوده و سلول‌های بنیادی خون‌ساز می‌توانند با جایگزین شدن در مغز استخوان فرد بیمار، تامین كننده سلول‌های خونی جدید باشند.
مزدگیر با بیان اینكه گرفتن و ذخیره‌سازی خون بند ناف آسان و بدون درد است افزود: حجم خون موجود در بند ناف و جفت حدود 80 تا 200 میلی‌لیتر بوده و طبق استاندارد بانك جهانی خون بند ناف، نمونه ذخیره شده این بانك تا بیست سال قابل نگهداری است.
وی اضافه كرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد بهترین زمان استفاده از سلول‌ها در پنج سال اول ذخیره سازی است.
وی با اشاره به محدود بودن تعداد سلول‌های بنیادی خون بند ناف، بر دقت بیشتر در جمع‌آوری و ذخیره این سلول‌ها تاكید كرد و اقزود: به طور معمول هر700 میلیون تا یك میلیارد سلول موجود درخون بند ناف در یك كیسه فریز می‌شود و هركیسه برای یك نوبت قابل پیوند است.
در این جلسه رییس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل با بیان اینكه بانك خون بند ناف دفتر اردبیل از سال 1387 راه‌اندازی شده است گفت: با همكاری متخصصان زنان و زایمان و پزشكان متخصص خون و آنكولوژی از سال 1392 میزان ذخیره‌سازی در این دفتر افزایش یافته است.
رامز نصیری صالح افزود: میزان استقبال مردم استان اردبیل از بانك خون بند ناف نسبت به استان‌های دیگر كم است كه امیدواریم با فرهنگ‌سازی مناسب و اطلاع رسانی مناسب از مزایای سلول‌های بنیادی بند ناف در آینده نزدیك شاهد افزایش میزان متقاضیان باشیم.
3006/1257