تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷

تهران- ايرنا- وقتي شهيد تهراني مقدم از نزديك شليك آتشبار سپاه خرمشهر را ديد، خوشحال شد و تعدادي از نيروهاي سپاه دزفول را براي آموزش به «شنه» خرمشهر اعزام كرد.

مصطفي اسكندري از فاتحان فتح خرمشهر و جانباز و رزمنده دوران دفاع مقدس در نقل خاطره اي از اين دوران به خبرنگار اجتماعي ايرنا مي گويد: پس از عمليات فتح المبين كه تعداد زيادي توپ روسي به غنيمت نيروهاي اسلام درآمده بود، بچه هاي دزفول اصرار داشتند ،يك آتشبار از آن توپ ها را راه اندازي كنند اما هيچ آشنايي با عملكرد آن نداشتند.
در آن زمان شهيد حسن تهراني مقدم كه بعدها بعنوان پدر موشكي ايران شناخته شد، ماموريت داشت تا توپخانه سپاه را راه اندازي كند.
شهيد تهراني مقدم وقتي متوجه شد، سپاه خرمشهر توپخانه اي فعال دارد، آمد و از نزديك از آتشبار 155 واقع در منطقه «شنه» خرمشهر بازديد كرد و عملكرد موفق بچه ها را از نزديك ديد.
اولين برخورد من با تهراني مقدم آن جا بود، رفتم پشت ميز هدايت آتش نشستم و شليك را انجام دادم.
با اين كار لبخند بر لبان تهراني مقدم نشست، نفسي عميق كشيد و گفت: خيالم راحت شد از اينكه سپاه هم مي تواند توپ داشته باشد.
پس از آن، تهراني مقدم به بچه هاي دزفول گفت؛ به شرطي اجازه تشكيل آتشبار به شما مي دهم كه زير نظر بچه هاي توپخانه خرمشهر آموزش ببينيد.
به همين خاطر 10 تن از نيروهاي منتخب سپاه دزفول نزد ما آمدند و در مقر 105 در كوي جم مستقر شدند.
با حاج حسن سواريان كه آن زمان فرمانده يگان سلاح سنگين خرمشهر را عهده دار بود، نيروهاي دزفول را به سه گروه خدمه، ديده بان و هدايت آتش تقسيم كرديم، آموزش هدايت آتش به عهده من گذاشته شد.
پس از آموزش نيروها و بازگشت آنان به دزفول،‌ توپخانه دزفول نيز با غنايم بدست آمده راه اندازي شد هرچند تعدادي از غنايم هم به سپاه خرمشهر رسيد.

**شهيد تهراني مقدم مجاهدي مخلص
سردار شهيد حسن تهراني ‌مقدم از بنيانگذاران اصلي صنايع موشكي جمهوري اسلامي ايران و بنيانگذار توپخانه موشكي سپاه در دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس بود.
وي تا آخرين روز از عمر خود به عنوان مسوول سازمان خودكفايي سپاه در ايجاد يك توان علمي و دانشي پايه و زير بنايي مشغول كارهاي علمي و تحقيقاتي بود.
شهيد تهراني مقدم در روز شهادت(21 آبان سال 90) در پادگان اميرالمومنين(ع) شهرستان ملارد در حالي كه براي آزمايش موشكي، آماده مي‌شد بر اثر انفجار زاغه مهمات به ياران شهيدش پيوست.

*روايت برادر شهيد از شكل‌گيري توپخانه سپاه پاسداران
برخي دوستان زماني كه شنيدند، يك جوان متعهد به عنوان فرمانده توپخانه انتخاب شده است،‌ خنديدند و برخي هم به تمسخر گفتند كه نه توپي وجود دارد و نه توپخانه‌اي؛ اما براي توپخانه فرمانده گذاشته‌اند.
اخوي ما همان موقع گفت؛ توپ‌هاي ما آن طرف است و اشاره كرد به نيروهاي بعثي، چند روز بعد عملياتي شكل گرفت كه با انجام موفقيت‌ آميز آن، موفق شدند، يك گردان توپخانه ارتش رژيم صدام را به غنيمت بگيرند و با همين توپ‌هاي غنيمتي، توپخانه سپاه شكل گرفت.
وي در همان زمان موفق شد، سازمان توپخانه را پايه‌ريزي كند.
اجتمام**1880**1776