روزنامه آواي خراسان جنوبي روزدوشنبه 6 شهريور 94گزارشي با عنوان 'مسئولين استان فاقد قدرت حداقلي چانه زني در مركز هستند'به قلم حسين زاده چاپ و منتشر كرد.

ادامه گزارش به اين شرح است: يك دهه از تاسيس استان خراسان جنوبي مي گذرد در حالي كه اين استان در بيشتر شاخص هاي توسعه، جزو استانهاي آخر كشور است.
و براي رسيدن به سطحي متعادل از توسعه، نيازمند نگاهي ويژه از سوي پايتخت نشينان است تا بتواند با جهش در شاخص هاي توسعه، خود را به ساير مناطق كشور نزديك كند.
** دستگاهها با تكميل مطالعات پروژهها را از طريق وزارتخانه پيگير شوند
اين واقعيت تلخي است كه قريب به اتفاق كارشناسان، با توجه به محروميت شديد استان، بودجه هاي تخصيص يافته به اين منطقه را به نسبت ساير استان ها اندك برآورد مي كنند.
حال آنكه خراسان جنوبي براي جبران عقب ماندگي به بودجه اي به مراتب بيشتر از آنچه هست نيازمند است در غير اين صورت هر ساله فاصله اين استان با ساير استان ها بيشتر و جبران اين عقب ماندگي ها در آينده مشكل تر هم خواهد شد.
در حالي كه شنيده مي شود استاندار خراسان جنوبي عدم تعريف پروژه هاي مناسب در سال هاي گذشته را دليل جايگاه پايين استان در جذب منابع ملي مي داند و جهانشاهي كارشناس سازمان مديريت و برنامه ريزي هم معتقد است كه دستگاه هاي
اجرايي خراسان جنوبي بايد مطالعات خود را در بخش هاي آب، راه و ... تكميل و نيازهاي استان را در اين حوزه هااز طريق وزارتخانه هاي مربوطه پيگيري كنند تا بتوان براي اين پروژه ها در بودجه سالانه رديف اعتباري گرفت.
يك كارشناس مسايل اقتصادي و توسعه عدم تشخيص اولويت هاي توسعه از سوي مديران ذيربط را ضعف ساختاري در استان مي داند.
وي مي گويد: مديران ما به اجماع نظر براي تعيين اولويت هاي توسعه استان نرسيده اند و لذا تعدد آرا و نحوه عملكرد ها باعث شده تا مقامات كشوري نيز توجه لازم را به استان نداشته باشند.
** تأمين زيرساخت ها، مهمترين اولويت استان
قاسم زاده نداف مهمترين اولويت را در خراسان جنوبي و مركز استان پرداختن به زيرساخت ها ذكر مي كند و مي افزايد: استان از بي آبي مفرط رنج مي برد و نمي توان چشم اندازي براي كشاورزي در منطقه ترسيم كرد.
و لذا بايد از مرز طولاني با افغانستان و گذرهاي مرزي استان حداكثر استفاده را برد كه اين امر هم مستلزم داشتن جاده ها و مسيرهاي ترانزيتي مناسب است كه در استان مغفول مانده است و زيرساخت هايي چون راه آهن، هم مهيا نيست.
** برخي دستگاه ها منطقه ويژه اقتصادي را به عنوان رقيب مي بينند و براي آن مانع ايجاد مي كنند
به گفته قاسم زاده نداف اگر بخواهيم براي توسعه استان در شرايط موجود گام برداريم بايد تمامي دستگاه ها براي ارتقاي منطقه ويژه اقتصادي كه درآمدزايي آن مي تواند به همه دستگاه ها كمك كند تلاش نمايند.
اما متاسفانه منطقه ويژه اقتصادي را به عنوان رقيب مي بينند و حتي براي آن مانع ايجاد مي كنند.
اين كارشناس مسايل اقتصادي و توسعه بر ضرورت پيگيري ها و چانه زني ها مسئولان استان در مركز تاكيد مي كند و مي گويد: مديران و نمايندگان ما از قدرت چانه زني حداقلي هم در مركز برخوردار نبوده اند و برخي نيز كه اين قدرت را داشته اند تحت تأثير كشاكش هاي حزبي قرار گرفته اند.
واقعيت اين است كه خراسان جنوبي نياز به افرادي با قدرت چانه زني بالا دارد كه بتوانند صاحب نظران را در راستاي اهداف مدنظر به اجماع نظر برسانند.
**ضرورت چانه زني در مركز براي معطوف كردن توجه تصميم سازان به استان
قاسم زاده نداف با بيان اينكه نمايندگان استان در مجلس مي توانند از قدرت چانه زني براي متقاعد نمودن تصميم سازان مركز براي توجه بيشتر به خراسان جنوبي استفاده كنند، مي افزايد: اما اغلب نمايندگان ما طي سال هاي گذشته به حاشيه رفته اند. وي از ظرفيت نيروي انساني تحصيلكرده استان ياد كرده و مي گويد: نرخ جمعيت با سواد استان اگر از ساير استان ها بيشتر نباشد كمتر هم نيست.
با اين حال از اين ظرفيت استفاده لازم نشده و برنامه ريزي خاصي براي آن صورت نگرفته به طوري كه نيروي تحصيلكرده ما يا به سمت و سوي ديگري متمايل شده و يا توانمنديش به هدر رفته است.
**كارگاه هاي كوچك و زود بازده، گره گشا است اما مورد بي مهري واقع شده است
به عقيده وي مراكز رشد و پاركهاي علم و فناري در استان تقريبا نمادين هستند و به كاربرد اصلي خود نزديك نشده اند.
بسياري از سرمايه گذاران بومي استان در ساير استان ها سرمايه گذاري هاي كلاني انجام داده اند كه بايد اين سرمايه گذاري ها به سمت استان سوق داده شود، اما قبل از تحقق اين امر بايد زير ساخت و زمينه جذب اين سرمايه ها فراهم شود.
به نظر قاسم زاده نداف بايد در شهرستان بيرجند و استان خراسان جنوبي با ارائه فرمول و مدل براي استفاده از ظرفيت نيروي انساني و پرداختن به واحدهاي اقتصادي كوچك و زودبازده در قالب اقتصاد مقاومتي با رصد توانمندي هاي تمامي بخش ها گام برداشت.
و با همين كارگاه هاي كوچك و زود بازده به راحتي مي توان بخشي از نياز استان را رفع و درآمد مازاد ايجاد كرد اما متاسفانه اين بخش مورد بي مهري واقع شده است.
** در شرايطي كه دولت پروژه جديد تعريف نمي كند بسياري از استان ها با اعمال فشار پروژه جديد اجرا مي كنند
و اما نماينده شوراي استان در شوراي عالي استان ها عقيده دارد از آنجا كه شاخص هاي استان در سال 90 به غلط و بد تعريف شده و لذا سهم استان ما از اعتبارات همين است و حتما بايد در شاخص هاي تعريف شده بازنگري شود.
عاصفي كه نماينده شهرستان سربيشه در شوراي استان است با اشاره به اينكه اعتبارات ملي نيز به پروژه هاي داراي رديف مصوب ملي يا استاني ويژه كه هركدام مصوبه كميسيون 215 ملي را گرفته اند تعلق مي گيرد، اظهار مي كند: اين پروژه ها سالانه پول مي گيرند.
به گفته وي در حالي كه دولت اعلام كرده بيش از 54 هزار پرونده نيمه تمام عمراني دارد و لذا پروژه جديدي را شروع نمي كند اما در همين وضع استان هايي هستند كه با فشار نمايندگان و مديران خود پروژه هاي جديدي را شروع مي كنند و مجوزهاي لازم را نيز مي گيرند.
**ضرورت پيگيري جدي اعتبارات در مركز
عاصفي با اشاره به اينكه اعتبارات ماده 180 همانند پول توجيبي براي استان هايي چون خراسان جنوبي است تا در توسعه، خود را به ميانگين كشوري نزديك كنند، مي گويد: به طور قطع اگر از بنيه نيروهاي بومي استان كه در مركز صاحب مقام و منصب هستند، استفاده لازم را ببريم مي توانيم براي خراسان جنوبي رديف هاي جديد ملي باز كنيم.
و براي رديف هاي مصوب قبلي نيز تخصيص بالاتري بگيريم همان طور كه در موضوع اخذ رديف اعتباري تازه براي پروژه راه آهن موفق بوديم و با اعتبارات طرح توسعه نهبندان و سربيشه كه با پيگيري هاي دوساله خودم در مركز 100 درصد افزايش پيدا كرد.
نماينده سابق شهرستان هاي نهبندان و سربيشه در مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينكه اعتبارات استاني حتي نسبت به استان هاي هم سنگ و هم ترازي چون خراسان شمالي قابل قبول نيست، مي گويد: خراسان جنوبي به خصوص در موضوع راه و باندهاي دوم كه از زيرساخت هاي مهم توسعه مي باشد وضع خوبي ندارد.
به ويژه اينكه شهرستان پهناور طبس هم با راه هاي نامناسب اضافه شده و در مجموع جزو آخرين استان هاي كشور هستيم.
** روند كند مطالعات باند دوم در سال هاي گذشته مشكل ساز شده است
صابري با ذكر اين نكته كه طي سال هاي 88 تا 90 مسئولان بخش راه استان در موضوع مطالعات باند دوم به خصوص در محور بيرجند- قاين با توجه به گردنه هاي متعدد و ترافيك اين محور، بسيار كند عمل كردند و پيگيري خوبي نداشتند، اظهار مي كند: همين تأخير در انجام مطالعات باعث شد تا اين پروژه بسيار مهم رديف اعتباري خوبي در دولت جديد نگيرد.
ضمن اينكه در حال حاضر اولويت تخصيص اعتبار به پروژه هايي كه پيشرفت فيزيكي بالاي 80 درصد دارند، داده شده است.
به گفته وي مسئولان استان اكنون كه بودجه سال 95 در حال بسته شدن است بايد با جديت پيگيري كنند تا پروژه باندهاي دوم چه در محور بيرجند- نهبندان– زاهدان و چه در محور بيرجند- قاين كه از اهميت زيادي برخوردار است و قرار بر تكميل آن در برنامه چهارم توسعه بود، اعتبار بگيرد و هرچه سريعتر تكميل شود.
صابري با يادآوري اينكه وعده احداث 100 كيلومتر بزرگراه در سفر هيئت دولت به استان داده شده، مي افزايد: بايد اين موارد مورد پيگيري جدي قرار گيرد تا عقب ماندگي استان در بخش راه تا حدودي جبران شود.
به گفته وي دعوت از كارشناسان سازمان مديريت كشور براي مشاهده وضع استان از نزديك مي تواند در متقاعد كردن آنان براي اختصاص اعتبارات لازم در تمامي بخش ها مؤثر باشد.
** پروژه هاي مصوب داراي مجوز كميسيون 215 مشكلي براي تأمين اعتبار ندارند
نماينده مردم شهرستان هاي فردوس، طبس، سرايان و بشرويه در مجلس شوراي اسلامي هم با بيان اينكه تخصيص اعتبارات تملك و دارايي و سرمايه اي در تمام كشور مشكل داشته است، مي گويد: پروژه هاي بخش راه و انتقال آب جزو پروژه هاي ملي محسوب مي شود.
و اينكه اجراي پروژه انتقال آب كه مربوط به وزارت نيرو مي باشد در استان به طول انجاميده، جاي بحث دارد.
پروژه راه آهن هم پروژه اي ملي است و ما اگر پروژه هاي مصوب داراي مجوز كميسيون 215 را در استان داشته باشيم مشكلي براي تامين اعتبار نخواهيم داشت.
عبدا... زاده در باره پروژه هايي كه بايد تخصيص اعتبار براي آنها مورد پيگيري هم قرار گيرد مي گويد: طرح راه آهن كه رديف اعتباري مستقلي در بودجه پيدا كرده بايد مورد پيگيري ويژه قرار گيرد تا در سال آينده اعتبار مناسبي به آن اختصاص يابد زيرا اين پروژه يك پروژه ملي مهم براي استان است.
** برگشت اعتبارات به ندرت اتفاق مي افتد
وي انتقال آب را نيز از پروژه هاي بسيار مهم دانسته و مي افزايد: اجراي طرح هاي فاضلاب در استان نيز اهميت زيادي دارد ما بايد تلاش كنيم تا پروژه هايي كه رديف اعتباري دارند، پول بيشتري بگيرند.
اين نماينده مجلس كه عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز است، در باره برگشت اعتبارات هم مي گويد: اين قانون است كه اگر پروژه اي نتواند تا تاريخ تعيين شده، اعتبارات خود را جذب كند اين اعتبار برگشت خواهد خورد و البته به ندرت اين اتفاق مي افتد و دلايل مختلفي هم مي تواند، داشته باشد.
گاهي ممكن است به دليل نبود پول در خزانه و يا بعضا كم كاري دستگاه متولي اين اتفاق بيفتد كه همانطور كه عنوان شد به ندرت برگشت اعتبار پروژه ها را شاهد هستيم.
****
بدون تعارف بايد بپذيريم كه اعتبارات استان مرزي خراسان جنوبي به هيچ وجه تناسبي با محروميت ها و عقب ماندگي هاي اين استان ندارد و با اين تخصيص ها نمي توان اميدي به جبران كمبودها داشت.
اينكه استان ما در بين استانهاي كشور و حتي در مقايسه با استان هاي همتراز كمترين ميزان اعتبارات ملي را دارد پذيرفتني نيست و با عدالت هم منافات دارد.
زيرا استاني با سطح محروميت خراسان جنوبي و داشتن مرز مشترك طولاني با كشوري مثل افغانستان نيازمند جهشي بزرگ براي نزديك شدن به شاخص هاي توسعه در ساير استان ها
است و اين جهش نيز جز با توجه ويژه مركز نشينان و دولتمردان ممكن نخواهد شد.
مسئولان كشور بايد توجه داشته باشند كه شرايط ويژه و حساس استان مرزي خراسان جنوبي در شرق كشور و اهميت و ضرورت حفظ جمعيت مرزنشينان وظيفه آنان را در مقابل رسيدگي به مسايل و مشكلات اين استان از جمله خشكسالي ها و بي آبي، بيكاري و ... دو چندان مي كند.
مديران استاني نيز بايد تلاش خود را براي تعريف پروژه هاي بزرگ و قابل دفاع و طرح پيگيري آنها از طريق وزارتخانه هاي مربوطه و گرفتن سهم بيشتري از اعتبارات براي استان مضاعف كنند.
نمايندگان استان نيز مي توانند نقش موثري در پيگيري مسايل استان در مركز ايفا نمايند به هر حال مسئولين و مديران ما بايد قدرت چانه زني خود را در مركز براي دفاع از حقوق مردم استان بالا ببرند.
و از آنجا كه همه ما به نوبه خود در قبال استان مسئول هستيم بايد دست به دست هم داده و از هيچ تلاشي در راستاي منطقه دريغ نورزيم.ك1
2047/