تهران - ایرنا - نایب رییس كمیسیون شهر سازی و معماری شورا اسلامی شهر تهران گفت: وضعیت ساختمان هایی كه در آنها تجمع صورت می گیرد مناسب نیست و متاسفانه امروزه این ساختمان ها حادثه خیز شده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از مركز ارتباطات و بین الملل شورا اسلامی شهر تهران، محمد مهدی تندگویان روز یكشنبه در یكصد و نود و پنجمین جلسه غیرعلنی شورا اظهاركرد: متاسفانه عمر مفید بیشتر ابنیه های اجتماعی و فرهنگی تهران بالا است و باید فكری در این زمینه شود.
نایب رییس كمیسیون شهر سازی و معماری خاطر نشان كرد: در برخی تالارها وقتی جمعیت در حالت عادی اقدام به خروج می كنند، 7 تا 10 دقیقه به طول می انجامد پس پر واضح است كه در هنگام حادثه ما با مشكل مواجه شویم.
تندگویان گفت: ساختمان هایی كه شرایط احراز ایمنی آنها به پایان رسیده باید هر چه سریعتر بازبینی شوند چون ساختمان های اجتماعی و فرهنگی تهران حادثه خیز شده است.
پژمان پشمچی زاده معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز در جلسه شورا توضیحاتی پیرامون وضعیت تاور كرین ها (جرثقیل برج) در شهر تهران ارائه داد و گفت: در حال حاضر 978 تاور كرین در شهر مشغول فعالیت هستند كه بعد از ارزیابی ما مشخص شد بیشتر این تجهیزات شرایط نامناسبی از نظر استاندارد دارند.
وی با بیان اینكه مسئولیت كنترل گواهینامه سلامت تاورها متوجه مهندسین ناظر در كارگاه های عمرانی است افزود: جانمایی تاور بر روی سایت پلان، وضعیت فوندانسیون، حفر چاه ارت و گواهینامه مقاومت سنجی تاورها باید بررسی و تایید شوند و نیز پیمانكاران باید گواهی بازرسی كیفیت و گواهینامه صلاحیت اپراتورها را اخذ كنند و مهندسین ناظر باید این موارد را تایید كنند.
معاون شهردار تهران خاطر نشان كرد: متاسفانه با بررسی هایی كه انجام دادیم نگرانی های ما افزایش پیدا كرد و اخطارهای لازم را به پیمانكاران دادیم كه چنانچه گواهی های مربوط اخذ نشود از فعالیت آنان جلوگیری خواهد شد.
پشمچی زاده با ارائه آمارهایی در خصوص تاور كرین ها گفت: از 978 تاوری كه در تهران فعالیت می كنند، تنها 21 درصد گواهی كیفیت، 27 درصد تاییدیه صلاحیت اپراتور، 13 درصد تاییدیه گزارش از مهندس ناظر، 12 درصد تاییده چاه ارت و 12 درصد بیمه دارند.
وی ادامه داد: از تعداد تاورهای موجود در تهران 4 درصد مربوط به دهه 60 میلادی، 21 درصد دهه 70 میلادی، 47 درصد دهه 80 میلادی با بیشترین درصد فراوانی، 19 درصد دهه 90 میلادی و 9 درصد از دهه اول قرن حاضر می باشند.
پشمچی زاده سپس به مكانیسم و ساختار این سازه اشاره كرد و گفت: در این سازه باید ملاحظات مربوط به خمیدگی، خستگی در قطعات و اطمینان از وضعیت قطع باید مورد بررسی قرار گیرد كه ما در حال پیگیری این امر هستیم.
عبدالحسین مختاباد رییس كمیته هنر شورا نیز در این جلسه با اشاره به حادثه جرثقیل در خیابان خیام و توضیحات معاون شهرسازی شهرداری در خصوص وضعیت تاوركرین های فعال در سطح شهر اظهار كرد: اینكه گفته می شود تنها یك پنجم تاوركرین ها در شهر استاندارد هستند یك فاجعه است.
وی افزود: رفتار و برخورد با مسئولان چك سلامت این تجهیزات باید جدی تر باشد، چراكه بروز حادثه توسط این تجهیزات بسیار گران تمام خواهد شد.
تهرام/9306//1348