قم- ایرنا- شهردار قم با اشاره به مشكلات مالی این نهاد مردمی گفت: شهرداری مبلغ 240 میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده طلب دارد كه طبق مذاكره با اداره مالیات، این مبلغ به صورت فصلی به ما پرداخت می شود.

به گزارش ایرنا، سید مرتضی سقائیان نژاد یكشنبه شب در یكصد و پنجاهمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به كاهش درآمدهای شهرداری از محل پروانه ساخت و عوارض خاطرنشان كرد: بیش از 90 درصد پروانه های ساخت دركل شهرداری های كشور كاهش پیدا كرده است، وقتی بخش ساختمان تعطیل است درآمدهای شهرداری نیز كاهش پیدا می كند و قم نیز از این وضعیت مستثنی نیست.
وی ادامه داد: برخی مجموعه ها طلب خود را به شهرداری پرداخت نكرده اند، به عنوان نمونه در بحث كمیسیون ماده 100، مجموع 107 میلیارد تومان از جریمه هایی كه صادر شده، وصول نشده است.
سقائیان نژاد اظهار داشت: سازمان شهرداری ها پنج ماه است كه یك ریال هم به شهرداری قم پرداخت نكرده است و دولت نیز پرداخت تعهدات شهرداری را بعد از پرداخت یارانه محول كرده است، درحالی كه بودجه های ما مجزا است و 10 درصد سوخت، تخلفات رانندگی و غیره را باید به ما پرداخت كنند.
وی ادامه داد: شهرداری حقوق مركزی یا كارمندان خود را كه حدود چهار الی پنج میلیارد تومان است از این محل پرداخت می كند، بخشی از بدهی های شهرداری را نیز باید از طریق سهام به ما می دادند ولی ماه سوم است كه هنوز به ما پرداخت نكرده اند.
وی خاطرنشان كرد: شهرداری 23 میلیارد تومان چك برگشتی دارد كه به صورت جدی دنبال دریافت و وصول آن است.
سقائیان نژاد افزود: ممیزی 35 درصد فیش های نوسازی در سال جدید توزیع شده و 65 درصد هنوز توزیع نشده است و ما در حال ایجاد یك تغییر ساختاری جدی هستیم كه كارها را به صورت دقیق سامان دهیم.
وی ادامه داد: 25 درصد تجاری های پردیسان نیز از مواردی است كه می توانیم به عنوان درآمد روی آنها حساب باز كنیم، شش و نیم میلیارد تومان برای اصلاح معابر، آسفالت و قیر در نظر گرفتیم و در این زمینه برنامه ریزی های خوبی انجام شده است.
رییس كمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت های شش ماهه شهرداری گفت: درآمد 330 میلیارد تومانی اوراق مشاركت جزء بودجه پیوستی شهرداری است و نمی توان گفت با این پول 50 درصد بودجه كل دریافت شد، بلكه آنچه تحقق واقعی است 222میلیارد تومان است كه در این شش ماهه محقق شد.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد آتش زر خاطرنشان كرد: از این رقم تحقق یافته، 128 میلیارد تومان به صورت نقدی است و 94 میلیارد تومان غیرنقدی است. وی افزود: با این حساب اگر كل بودجه شهری را در نظر بگیریم حدود 20 درصد محقق شده، ما روی چیزی هایی قضاوت می كنیم كه در شش ماهه به ما ارئه شده و ممكن است برخی موارد در شش ماهه بعدی تكمیل شود.
آتش زر گفت: شهرداری در بحث عوارض و درآمدهای غیر نقدی خوب عمل كرده است، اما میزان وصول مالیات بر ارزش افزوده 28 میلیارد تومان است و در شش ماهه اول، 43 درصد بودجه در این بخش محقق شد.
وی ادامه داد: در ارتباط با پروانه ساخت، عوارض، تغییر كاربردی و غیره مبلغ 86 میلیارد تومان تحقق پیدا كرد؛ تحقق ما در عوارض حدف پاركینگ در دو ماه ، دو میلیارد تومان بود، آنچه از عوارض پنج درصدی آتش نشانی و پنج درصدی فضای سبز و فرهنگی محقق شده كمتر از پنج درصد است و باید شهرداری بررسی كند در حالی كه این مبلغ در شش ماهه باید خیلی بیشتر از این رقم خود را نشان می داد، چرا محقق نشد؟
عضو شورای شهر قم گفت: كمك های شهرداری به سازمان های دیگر نیز نهادینه نشده است و باید این موضوع نهادینه شود.
آتش زر با اشاره به هزینه های عمرانی شهرداری نیز گفت: 863 میلیارد تومان بودجه عمرانی شهرداری برای سال 94 است، ما در زمینه پروژه های عمرانی 15 درصد پیشرفت ریالی و 30 درصد پیشرفت فیزیكی داریم. طبق آمار شهرداری، 102 توافقنامه تنظیم شده است كه رقم آنها 105 میلیارد تومان است و در بودجه 284 میلیارد تومان است. از نظر توافقنامه 37 درصد این ردیف عملیاتی شده است ولی از نظر ریالی تنها 39 میلیارد تومان یعنی 14 درصد حقوق پرداخت شده است.
وی خاطرنشان كرد: در ارتباط با تملك نیز منطقه پنج با 77 درصد موفقیت رتبه اول را آن خود كرد و برخی اعضای شورا بر این باور هستند كه شهرداری منطقه شش در مورد تملك خیابان كارگر اقدامات بیشتری انجام دهد.
آتش زر ادامه داد: كمبود آسفالت و قیر از مشكلات دیگر شهرداری است و گفته می شود بخشی از طرح های كلان، همچنان به دلیل برخی مسائل بین سازمان عمران و شهرداری بلاتكلیف است. ك/3
7401 / 1175