تهران-ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اشعار و آثار مكتوب فرخی یزدی در طول زمان در فضای سیاسی و اجتماعی ایران نقش آفرین بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد مسجد جامعی عصر پنج شنبه در مراسم آیین بزرگداشت و رونمایی از نخستین مستند زندگی شاعر لب دوخته محمدفرخی یزدی كه در باغ موزه قصربرگزار شد افزود: با توجه به شرایط سخت زندگی فرخی یزدی، طبعا بسیازی از آثار و اشعار ارزشمند این شاعر آزاد سخن در نشریات وجود ندارد.
وی ادامه داد: این شاعر گرانقدر با وجود كمبود فضای رسانه ای و سطح سواد جامعه ، آثار خود را در قالب شعر بیان می كرد تا پیام های خود را به مردم انتقال دهد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این كه زبان فرخی یزدی بسیار آراسته و زیبا است، گفت: ادب و ادبیات فرخی یزدی بسیار گیرا و زیباست كه دانش و دانایی این شاعر توانست بسیاری از موضوعات اجتماعی وسیاسی دوران خود را را در میان شعر بیان كند.
مسجد جامعی گفت: دفاع از آزادی، دفاع از قانون است كه این شهید آزادی در برابر بی قانونی بسیارناراضی است.

*به آدم های بزرگ جفا كرده ایم
سهیل محمودی شاعر معروف كشور در این مراسم گفت: نسل جوان و نوجوان دهه 50 با اشعار عشقی، عارف، فرخی یزدی بهار و شاعران مطرح دیگر كشورمان زندگی كرده اند.
وی با بیان اینكه با آدم های بزرگ و مطرح ادب و فرهنگ كشورمان كمتر توجه كرده ایم گفت: بی تردید بعد از مرگ این ادیبان به آنها توجه داشته ایم و در زمان حیات آنها كمتر توجه داشته ایم و بعد از مرگ این شاعران به آنها توجه داشته ایم.
این شاعر مطرح كشورمان افزود:من معتقدم باید به آدم های بزرگ توجه كرد و قدر وجودی آنها را بزرگ دانست.

*هر كسی قلمی در احیای آزادی بر می دارد
مسعود قاسمی تهیه كننده فیلم زندگی فرخی یزدی گفت: باید این بزرگداشت ها برای مفاخر ادبیات استمرار داشته باشد و فرخی یزدی در احیای آزادی قدمی بزرگی برداشته است.
وی با بیان این كه این فیلم در مدت دو سال ساخته و تهیه شده است، اظهار كرد: فیلم برداری مستند فرخی یزدی در مدت زمانی 80 ساعت صورت گرفت و كاگردان آن، فیلم را در 25 دقیقه در معرض نمایش عموم در آورده است.

*باغ موزه قصر
رییس باغ موزه قصر افزود: آجر به آجر بنای زندان قصر خاطرات گران بهایی را از حضور افراد نامی كشورمان را در خود جای داده است.
حسین هوشیار با بیان این كه باغ موزه قصردر نظر دارد تا چهره های معروف كشور را معرفی كند، گفت: بزرگانی از جمله جعفر قلی خان سردار اسعد، شیر علی مردان، آیت الله طالقانی، محمد تقی شریعتی و فرخی یزدی روزگاری در زندان قصر بازداشت بوده اند.
شبك **تهرام/7247/**1917