تهران- ایرنا- مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با بیان اینكه نگاه جامعه ما به رسانه ها ابزاری است، گفت: برخی از مسئولان نگاه ابزاری به رسانه ها دارند و رسانه را بیرون از اتاق خودشان تصور می كنند كه با تغییر نگاه باید رسانه بخشی از كاركرد دستگاهها باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد خدادی روز سه شنبه بیست و یكمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در مصلای تهران در نشستی با عنوان «رسانه های ایرانی، فعال یا منفعل» گفت: ابتدا باید بدانیم رسالت و ماموریت آن رسانه چیست و هدفش را برای انجام فعالیت ها چه چیزی تعریف كرده است و تا در قبال آن رسالت انتشار آن خبر را تعریف كنیم كه فعال است یا منفعل؟
وی در ادامه با بیان اینكه با وجود دانش و دانشجویان زیاد رسانه در كشور همچنان از فقدان كافی مهارت در حوزه رسانه رنج می بریم گفت: ما همچنان شاهد مشكلات نگارشی در اخبارمان هستیم.
وی ادامه داد: بارها مشاهده می كنیم خبری كه به صورت كامل تنظیم شده فاقد سابقه خبری است و برای تیتر واژه های درستی انتخاب نشده است.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه افزود: جایگاه رسانه در زندگی افراد نیز مشخص نیست و مردم ما احساس نیاز به رسانه را جدی نمی گیرند.
وی با تاكید بر اینكه اگر رسانه اثربخش باشد در میان مردم نیز جای خودش را پیدا می كند گفت: در گذشته انتشار اخبار محدود به رسانه ها بود اما امروزه یك فرد می تواند نقش رسانه را بر عهده گیرد.
خدادی در ادامه افزود: مردم از رسانه آنچه را نمی دانند می خواهند، در صورتی كه ما بارها شاهد هستیم آنچه انتشار می دهیم مردم به آن واقف هستند.

** خطوط قرمز نانوشته زیادی داریم
مدیرعامل ایرنا در ادامه با بیان اینكه در همه كشورها جهان خطوط قرمز درخصوص منافع و امنیت ملی وجود دارد گفت: ما بسیاری خطوط قرمز نانوشته داریم كه بخشی از آن در فرهنگ جامعه قرار دارد.
وی به نقدناپذیری مردم جامعه اشاره كرد و گفت: ما بعضا حتی در خانواده نیز تحمل شنیدن نقد نداریم و تمام مدت به یكدیگر تعارف می كنیم به جای اینكه راحت واقعیات را به همدیگر بگوییم و از طرح واقعیات خوشحال شویم كه این یكی از مشكلات فرهنگی ما است.
خدادی با اشاره به اینكه باید تحمل نقدپذیریمان را در جامعه افزایش دهیم گفت: یكسویه نویسی یكی از مشكلات ما است بسیاری از رسانه های مخالف ما وقتی به نشر اخبار می پردازند تنها یك جمله نیز از طرف مقابل می نویسند، در حالیكه مطلوب این است كه نظر دو طرف بیان شود تا جذابیت خبری در مخاطب ایجاد شود.
وی همچنین دولتی بودن را یكی از مشكلات رسانه های ما اعلام كرد و گفت: در حال حاضر بیشتر رسانه های ما متعلق به ارگان و نهادها هستند و در بخش خصوصی قرار ندارند، نیاز هم به كسب درآمد ندارند كه تا برای توسعه و جذابیت تلاش كنند كه این یكی از چالش های روز جامعه ماست.

** جامعه خواهان اطلاعات جذاب است
مدیرعامل ایرنا با بیان اینكه مردم علاقه مند به اطلاعات جذاب هستند، گفت: میلیونها نفر از رسانه ها پیگیر نتایج مسابقات ورزشی می شوند و یا اخبار موضوعات مهمی همچون برجام را از رسانه های مختلف رصد می كنند و این نشان از این امر دارد كه اگر خبر جذاب باشد مردم به دنبال آن خواهند آمد.
وی با بیان اینكه بنیان برخی از رسانه ها به ارگانهای دولتی بر می گردد خاطرنشان كرد: این رسانه ها به هر دستگاهی وابسته مدیریت دارند تا اخبار آن دستگاه را پوشش و نشر دهند یعنی صرفا بیشتر وظیفه تبلیغی دارند تا كار كرد حرفه ای خبری.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: توسعه كاركرد حرفه ای تنها در سایه تقویت بخش خصوصی در رسانه میسر می شود و این در حالیست كه افق فعلی بخش خصوصی در رسانه با شرایط بسیار دشوار از نظر تامین منابع مالی روبروست.
وی با بیان اینكه در دهه 60 در دهلی نو تنها دو روز روزنامه ها در سال به چاپ نمی رسیدند خاطرنشان كرد: در روزهای تعطیل هفته صفحات روزنامه ها دو برابر می شد كه در این روزنامه ها 40 تا 50 یادداشت وجود داشت كه هر خبرنگار موظف بود طی هر هفته یك یادداشت تهیه و در یك ستون بگنجاند و این مهم باعث جذابیت محتوی و رسانه می شود.
مدیرعامل خبرگزاری ایرنا راه برون رفتن سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی را كوچك و سیال شدن عنوان كرد و افزود: ایرنا برای تولید مطالب متناسب با مخاطب باید مطالب خود را تولید كند.
خدادی با بیان اینكه باید مهارت رسانه جدی گرفته شود خاطرنشان كرد: دانش صرفا ملاك نیست بلكه باید مهارت خبرنگاران افزایش پیدا كند و باور كنیم حرفه خبرنگاری شغل نیست ، عشق است.
وی تاكید كرد: روزنامه و صنعت رسانه باید از تصدی دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شود، تا توسعه لازم صورت گیرد.
مدیرعامل ایرنا تصریح كرد: رسانه ها آیینه دار طرح معضلات هستند كه صرف نظر معضلات، پیگیری و ترغیب موارد در دایره رسالت رسانه ها می گنجد.
در حاشیه برگزاری بیست و یكمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، نشست «رسانه های ایرانی، فعال یا منفعل» عصر سه شنبه با حضور جمعی از كارشناسان رسانه در تالار گفتگوها برگزار شد.
اجتمام/3373/7247/7243//1348