جنگ رسانه‌ای به افکار مخاطب حمله می‌کند

۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۲۵
کد خبر: 84886528
جنگ رسانه‌ای به افکار مخاطب حمله می‌کند

مشهد- ایرنا- یک کارشناس رسانه گفت: در جنگ رسانه‌ای افکار مخاطب در بازه زمانی بلند مدت برای تغییر هویت افراد آن جامعه مورد حمله قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکبر کریمی روز سه‌شنبه در کارگاه آموزشی "جریان سازی رسانه‌ای ، مدیریت افکار عمومی، اقناع ، تبلیغ و شایعه" در مشهد افزود: در جنگ نظامی، جان افراد هزینه می شود و تاوان آن نیز خاک آن کشور است و در جنگ اقتصادی، معیشت افراد هزینه شده و مصرف گرایی و از بین رفتن استقلال را در پی خواهد داشت اما در جنگ رسانه‌ای افکار مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: رسانه ها باید از مخاطبان خود، یک گام جلوتر باشند و رسانه‌ای موفق تر است که بتواند فضای تعامل خوبی با مخاطبان خود برقرار کند.

کریمی ادامه داد: مخاطبان رسانه‌ها به سه گروه منفعل، فعال و هوشمند تقسیم می شوند و برای ایجاد یک ارتباط موثر برای مخاطب منفعل ۲ عنصر جذابیت و اهمیت مورد توجه قرار می‌گیرد.ولی مخاطب فعال، علاوه بر عناصر جذابیت و اهمیت دارای قدرت تجزیه و تحلیل نیز می باشد و به مطالبه‌گری می پردازد.

وی خاطر نشان کرد: مخاطب هوشمند علاوه بر موارد مذکور دارای سرسختی است و هر مطلب رسانه ای را دنبال نمی‌کند و با جستجو در میان سایر رسانه‌ها، به دنبال یافتن منبع موثق است تا بر اساس اطلاعات یافت شده دست به تجزیه و تحلیل بزند. این مخاطب به دنبال این است که چه میزان از یک پیام را در چه زمانی و از چه مسیری به دست آورد.

این مدرس سواد رسانه ای بیان کرد: برای ارتباط موثر باید جذابیت و مهم بودن به عنوان 2 عنصر پایه تبدیل به همدلی با مخاطب در بستر ادبیات مشترک شکل گیرد، تا منجر به ماندگاری مخاطب نسبت به یک رسانه شود.

کریمی اظهار کرد: ما در جهانی زندگی می کنیم که مخاطب بر اساس دسترسی به اینترنت اطلاعات بسیاری در اختیار دارد ولی تمام اطلاعات او کامل نیست و از حوزه ای اطلاعات اندکی دارند، این ویژگی جوامعی است که به "سزارینی" معروف هستند و مسیر تکامل اطلاعاتی خود را به درستی طی نکرده اند و توهم دانایی در آن وجود دارد.

 کارآگاه آموزشی "جریان‌سازی رسانه‌ای ، مدیریت افکار عمومی، اقناع، تبلیغ و شایعه" روز سه‌‍شنبه با حضور اصحاب رسانه در تالار اجتماعات روزنامه قدس در مشهد برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha