یزد -ایرنا - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ایجاد پژوهش سرا و تجهیز آزمایشگاه های دانش آموزی یكی از اولویت های اصلی این وزارتخانه در راستای كشف خلاقیت های دانش آموزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی زرافشان جمعه شب در مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات ملی ابتكارات و نوآوری دانش آموزی در یزد افزود: برگزاری این گونه همایش ها و مسابقات باعث بروز خلاقیت و كشف استعدادهای دانش آموزی است و باعث می شود حوزه تحقیق در درون مدارس شكل گیرد.
وی ادامه داد: خلاقیت را باید از مدارس شروع كنیم و باید زمینه ای فراهم شود تا دانش آموزان فرصت پیدا كرده و استعدادها و اختراعات خود را كیفی نمایند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امیدواریم در مسابقات سال آینده شاهد حضور تعداد بیشتری از دانش آموزان در این مسابقات باشیم چرا كه این مسابقات راهی برای وصل شدن آنها به جامعه علمی و دانشگاهی و اجرایی شدن توانمندی های دانش آموزی است.
رییس گروه علوم كمیسیون ملی یونسكو نیز گفت: این مسابقات و همایش ها زمینه ساز بروز خلاقیت و بستر ساز كارآفرینی در كشور است و خلاقیت ژنتیكی نیست و به نژاد ارتباطی ندارد بلكه اكتسابی بوده و زمینه آن در نهاد همه انسان ها قرار دارد.
مهین گزانی افزود: تنها راه نجات كشورهای در حال توسعه ایجاد خلاقیت است و اگر راهی برای بروز این خلاقیت ها پیدا شود باعث تقویت شركت های دانش بنیان شده و راه موفقیت و توسعه كشور را تندتر خواهد كرد.
وی ادامه داد: در جهان حاضر انسان چاره ای جز افزایش معلومات و اطلاعات خود ندارد و علم عامل صلح و دوستی و پیشرفت است.
گزانی گفت: از مهم ترین برنامه های یونسكو حمایت از علم از جمله در دانشگاهها و مراكز علمی است و اینكه تحقیق و آموزش از محیط دانشگاهی به درون خانه ها و مدارس نیز وارد شود.
وی افزود: جوانان نیز به عنوان شهروندان كشورها از سرمایه های یونسكو هستند لذا همواره از این گونه مسابقات حمایت كرده و توصیه می كنیم به تدریج این مسابقات از منطقه ای به فرامنطقه ای و در آینده بخصوص بین كشورهای فارسی زبان برگزار شود.
احمدرضا فقیه خراسانی، دبیر هفتمین دوره مسابقات ملی ابتكارات و نوآوری دانش آموزی هم با بیان اینكه پرورش خلاقیت را باید از دوران دانش آموزی آغاز كرد گفت: مركز نوآوری پارك علم و فناوری یزد به طرح های دانش آموزی تا سقف 2 میلیون تومان كمك بلاعوض اعطا می كند.
وی هدف برگزاری این مسابقات را ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری در بین دانش آموزان عنوان كرد و اظهار داشت: در این دوره از مسابقات845 دانش آموز در قالب 448 تیم در رشته های رباتیك، هوافضا، نجوم، شیمی، زیست شناسی(جراحی) و اپلیكیشن نویسی اندروید به رقابت پرداختند.
در پایان این مسابقات كه با حضور جمعی از مسئولان استانی در محل تربیت معلم شهید پاكنژاد یزد برگزار شد با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از برترین های مسابقات در هر رشته تجلیل و تقدیر شد.
این رقابتها در 12 رشته با حضور دانش آموزان 22 استان كشور به مدت دو روز در یزد برگزار شد.
هدف از برگزاری مسابقه های ابتكارات و نوآوری دانش آموزی افزایش انگیزه، رقابت، روحیه خودباوری، جسارت علمی، شناسایی دانش آموزان نخبه و خلاق و انجام كار تیمی عنوان شد.
برگزار كننده این مسابقات پارك علم و فن آوری یزد بوده كه با همكاری دانشگاه یزد، آموزش و پرورش و كمیسیون ملی یونسكو برپا شده است.
6197