به گزارش خبرنگار ایرنا علی زرافشان جمعه شب در مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات ملی ابتكارات و نوآوری دانش آموزی در یزد افزود: برگزاری این گونه همایش ها و مسابقات باعث بروز خلاقیت و كشف استعدادهای دانش آموزی است و باعث می شود حوزه تحقیق در درون مدارس شكل گیرد.
وی ادامه داد: خلاقیت را باید از مدارس شروع كنیم و باید زمینه ای فراهم شود تا دانش آموزان فرصت پیدا كرده و استعدادها و اختراعات خود را كیفی نمایند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امیدواریم در مسابقات سال آینده شاهد حضور تعداد بیشتری از دانش آموزان در این مسابقات باشیم چرا كه این مسابقات راهی برای وصل شدن آنها به جامعه علمی و دانشگاهی و اجرایی شدن توانمندی های دانش آموزی است.
رییس گروه علوم كمیسیون ملی یونسكو نیز گفت: این مسابقات و همایش ها زمینه ساز بروز خلاقیت و بستر ساز كارآفرینی در كشور است و خلاقیت ژنتیكی نیست و به نژاد ارتباطی ندارد بلكه اكتسابی بوده و زمینه آن در نهاد همه انسان ها قرار دارد.
مهین گزانی افزود: تنها راه نجات كشورهای در حال توسعه ایجاد خلاقیت است و اگر راهی برای بروز این خلاقیت ها پیدا شود باعث تقویت شركت های دانش بنیان شده و راه موفقیت و توسعه كشور را تندتر خواهد كرد.
وی ادامه داد: در جهان حاضر انسان چاره ای جز افزایش معلومات و اطلاعات خود ندارد و علم عامل صلح و دوستی و پیشرفت است.
گزانی گفت: از مهم ترین برنامه های یونسكو حمایت از علم از جمله در دانشگاهها و مراكز علمی است و اینكه تحقیق و آموزش از محیط دانشگاهی به درون خانه ها و مدارس نیز وارد شود.
وی افزود: جوانان نیز به عنوان شهروندان كشورها از سرمایه های یونسكو هستند لذا همواره از این گونه مسابقات حمایت كرده و توصیه می كنیم به تدریج این مسابقات از منطقه ای به فرامنطقه ای و در آینده بخصوص بین كشورهای فارسی زبان برگزار شود.
احمدرضا فقیه خراسانی، دبیر هفتمین دوره مسابقات ملی ابتكارات و نوآوری دانش آموزی هم با بیان اینكه پرورش خلاقیت را باید از دوران دانش آموزی آغاز كرد گفت: مركز نوآوری پارك علم و فناوری یزد به طرح های دانش آموزی تا سقف 2 میلیون تومان كمك بلاعوض اعطا می كند.
وی هدف برگزاری این مسابقات را ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری در بین دانش آموزان عنوان كرد و اظهار داشت: در این دوره از مسابقات845 دانش آموز در قالب 448 تیم در رشته های رباتیك، هوافضا، نجوم، شیمی، زیست شناسی(جراحی) و اپلیكیشن نویسی اندروید به رقابت پرداختند.
در پایان این مسابقات كه با حضور جمعی از مسئولان استانی در محل تربیت معلم شهید پاكنژاد یزد برگزار شد با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از برترین های مسابقات در هر رشته تجلیل و تقدیر شد.
این رقابتها در 12 رشته با حضور دانش آموزان 22 استان كشور به مدت دو روز در یزد برگزار شد.
هدف از برگزاری مسابقه های ابتكارات و نوآوری دانش آموزی افزایش انگیزه، رقابت، روحیه خودباوری، جسارت علمی، شناسایی دانش آموزان نخبه و خلاق و انجام كار تیمی عنوان شد.
برگزار كننده این مسابقات پارك علم و فن آوری یزد بوده كه با همكاری دانشگاه یزد، آموزش و پرورش و كمیسیون ملی یونسكو برپا شده است.
6197
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵
یزد -ایرنا - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ایجاد پژوهش سرا و تجهیز آزمایشگاه های دانش آموزی یكی از اولویت های اصلی این وزارتخانه در راستای كشف خلاقیت های دانش آموزی است.