سمنان-ايرنا- رئيس فدراسيون ورزش هاي روستايي وبازي هاي بومي و محلي كشور از برگزاري جشنواره فرهنگي و ورزش هاي بومي و محلي كشورهاي عضو اكو با محوريت بازي هاي شاخص نظير كشتي هاي محلي آليش، چوخا و گورش درسال آينده در تهران خبر داد.

غلامرضا جعفري شامگاه دوشنبه در حاشيه آيين انتخاب رئيس هيات ورزش هاي روستايي و بازي هاي بومي و محلي استان سمنان در گفت و گو با ايرنا با اشاره به مشتركات فرهنگي كشورهاي عضو اكو دربازي ها و ورزش هاي سنتي افزود: كشوهاي تركمنستان، گرجستان و آذربايجان در برگزاري اين جشنواره بين المللي مشاركت دارند.
وي اظهارداشت: قرار است در اين جشنواره بازي هاي محلي و ورزش هاي سنتي 12 كشور آسيايي و اروپايي معرفي شود.
وي به احداث حانه ورزش روستا در 100 نقطه محروم استان هاي سيستان و بلوچستان، خراسان هاي شمالي،رضوي وجنوبي و كرمان اشاره كرد وگفت: اين خانه ورزش بابهره گيري از مكان هاي بلااستفاده مناطق روستايي و با بودجه فرهنگي ستاد مبارزه با مواد مخدر اين استان ها به منظور توسعه ورزش در روستاها ايجاد شده است.
به گفته وي اين راهبرد به زودي در ديگر استان هاي كشور فراگير خواهد شد.
نائب رئيس انجمن جهاني ورزش هاي سنتي با اشاره به ادامه روند مسابقات بازوبند پهلواني در استان هاي كشور گفت: تا پايان سال جاري مسابقات بازوبند پهلواني استان هاي مازنداران و كرمانشاه برگزار مي شود.
هم اكنون 200 هزار ورزشكار در 500 رشته ورزش روستايي و بازي بومي و محلي در كشور فعاليت دارند كه با توجه به تنوع اقليمي و جغرافيايي اين ورزش ها به 2 هزار نوع مختلف اجرا مي شود.
رئيس فدراسيون ورزش هاي روستايي و بازي هاي بومي و محلي در جلسه مجمع عمومي اين هيات ورزشي در استان سمنان، محمود عليزاده را به مدت چهار سال به عنوان رئيس هيات ورزش هاي روستايي و بازي هاي بومي و محلي استان سمنان انتخاب و معرفي كرد.
6026/7340/1352