مهاباد - ايرنا - جشن سالروز ميلاد حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي (ص)، ميلاد حضرت امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت با حضور پرشور مردم اهل تسنن و تشيع شهرها و روستاهاي مختلف جنوب آذربايجان غربي آغاز شد.

به گزارش ايرنا، همزمان با ميلاد پيامبر اكرم (ص) و آغاز هفته وحدت ويژه برنامه هاي جشن ميلاد امروز پنجشنبه در شهرها، روستاها و بخش هاي مختلف اين خطه با حضور شورانگيز اقشار مختلف مردم شيعه و سني برگزار شد.
به همين مناسبت اماكن مذهبي، بازار و معابر عمومي در شهرها و روستاهاي منطقه آذين بندي و چراغاني شده و هزاران نفر از اقشار مختلف مردم با حضور در مساجد و محافل عمومي اين ايام فرخنده و مبارك را با شكوه هرچه تمامتر گرامي مي دارند.
ماه ربيع الاول به علت ميلاد پيامبر اسلام (ص) در اين ماه در ميان اهل سنت از ماه هاي قابل احترام و در حد ماه ذيحجه است كه سراسر اين ماه در شهرها و روستاهاي كردنشين آذربايجان غربي جشن گرفته مي شود.
به ميمنت فرا رسيدن سالگرد ولادت با سعادت پيامبر عظيم الشان اسلام (ص)، آيين هاي هفته وحدت و جشن هاي ميلاد نيز با حضور مسلمانان مردم مومن و مسلمان اين خطه آغاز شده است.
اقشار مختلف مردم شهرهاي جنوبي آذربايجان غربي در شب و روز ميلاد رسول اكرم (ص) و هفته وحدت با شركت در آيين هاي مختلف و توزيع شربت و شيريني، سالروز ميلاد آخرين پيامبر خدا حضرت محمد (ص) را جشن مي گيرند.
مساجد، خانقاه ها، تكايا و مكان هاي مذهبي شهرها و روستاهاي جنوب استان آذربايجان غربي نيز در اين روزها حال و هواي خاصي پيدا كرده و مملو از جمعيتي است كه به مناسبت ميلاد مسعود ختمي مرتبت محمد مصطفي (ص) به جشن و شادي مي پردازند.
در مناطق كردنشين اين خطه نماد اين آئين ها برگزاري مراسم مولودي خواني است كه همزمان با آغاز ماه ربيع الاول و ميلاد حضرت محمد (ص) و فرا رسيدن ايام هفته وحدت در مناطق اهل سنت آغاز مي شود .
در اين آيين ها، شيفتگان اهل بيت نبوت با اجراي آيين هاي مولودي خواني، توزيع شيريني و شربت، برگزاري مراسم دعا و نيايش ميلاد نوراني پيامبر اسلام را گرامي مي دارند.
همچنين به همين مناسبت برگزاري مراسم ازدواج زوج هاي جوان و به جاي آوردن صله رحم و پيوند بيشتر دوستي ها و مودت ها انجام و در برخي از جشن ها به افرادي كه نام شان محمد است نيز هدايايي داده مي شود.
در نظام جمهوري اسلامي در ابتكاري ماندگار، براي اينكه روايات مختلف درباره روز ولادت پيامبر (ص) به عامل وحدت بخشي ميان مسلمان تبديل شود، از روز 12 تا 17 ربيع الاول 'هفته وحدت' نامگذاري شده است.
برادران اهل تسنن و اهل تشيع آذربايجان غربي بيش از هر زمان ديگر، در جشن هاي با سعادت پيامبر عظيم الشان اسلام (ص) به عنوان برادران ايماني در كنار همديگر قرار مي گيرند تا وحدت، همبستگي و همدلي ميان مسلمانان را به بهترين شكل به نمايش بگذارند.
6185/2093/ 3404