تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

گنبدكاووس - ایرنا- نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ، احیای موقوفات را نیازمند مشاركت همگانی بیان كرد و گفت: مردم و بخش خصوصی می توانند با رعایت عدالت و انصاف برای احیای موقوفات و عمران و آبادانی آن اقدام كنند.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت واقفین استان گلستان در شهرستان آزادشهر اظهار داشت: طی 60 سال حكومت پهلوی و در جریان اصلاحات ارضی بسیاری از موقوفات تصرف غیرقانونی و حیف و میل شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و دستور ویژه امام راحل سنت وقف احیا شد.
وی با بیان اینكه وقف حكم الهی و پشتوانه اقتصادی اسلام است كه باید مورد توجه قرار گرفته و نسبت به توسعه و ترویج آن اقدام كنیم، افزود: طی سال های اخیر با اطلاع رسانی های انجام شده سنت حسنه وقف احیا و رو به رشد است.
حجت الاسلام محمدی نقش علما و روحانیون را در ترویج فرهنگ وقف و احیای موقوفات مهم دانست و اظهارداشت: بسیاری از مردم نسبت به احكام شرعی وقف آشنا نیستند كه باید با اطلاع رسانی دقیق و صحیح آنان را آگاه نمود.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: برخی با كم توجهی در احكام وقف در موقوفات تصرف و از آن بهره برداری می كنند كه براساس فتوای بسیاری از مراجع و طبق قانون این كار باطل و حرام است.
وی با بیان اینكه نباید به راحتی حق واقف را پایمال كرد، افزود: وقف تا ابد وقف است و قابل بخشیدن نیست و همه باید با تبلیغ درست از این سنت حسنه كه بیشتر به مصارف یتیمان، حوزه های علمیه ، عزاداری های امام حسین (ع) و كمك به نیازمندان می رسد، دفاع كنیم.
حجت الاسلام محمدی تبدیل به احسن كردن موقافات را جایز ندانست ،اما گفت: تبدیل به احسن كردن موقوفات تنها در شرایط خاص و با اجازه واقف یا وارثان آن و در صورت مهیا بودن شرایط امكان پذیر است.
وی ازمردم به عنوان ناظران عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه نام برد و اظهار داشت: مردم می توانند علاوه بر نظارت بر موقوفات، در صورتی كه از وقف نامه در خصوص رقبه ها و یا موقوفات آطلاع دارند، آن را در اختیار اوقاف قرار دهند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینكه برخی تصور می كنند اوقاف املاك وقفی را برای خود بر می دارد، تصریح كرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان امانتدار و واسطه در جهت عمل به نیت واقف گام بر می دارد و هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد.
حجت الاسلام محمدی اضافه كرد: اوقاف با سند دار كردن املاك وقفی در سه نسخه كه دراختیار واقف، اداره اوقاف و دفترخانه قرار می گیرد، از تصرف و بهره برداری غیرقانونی در موقوفات جلوگیری می كند.
وی یاداور شد: امروز عملكرد اوقاف در بحث موقوفات و امور مالی آن به اندازه ای شفاف است كه نهادهای نظارتی می توانند آن را مورد بررسی قرار دهند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بار دیگر بر حضور و مشاركت مردم در احیاء و عمران موقوفات و نیز بقاع متبركه كه دارای موقوفه هستند، تاكید كرد.
وی همچنین با بیان اینكه انقلاب اسلامی نعمت الهی به مردم ایران است، افزود: این انقلاب حاصل خون هزاران شهید است كه همه باید در حفظ و صیانت از آن تلاش كنیم.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اهمیت انتخابات هفتم اسفند امسال نیز گفت: حضور گسترده مردم در این انتخابات یكی از راههای صیانت از انقلاب و شكرگزاری از این نعمت الهی است.
وی اضافه كرد: حضور باشكوه مردم در انتخابات و انتخاب افراد اصلح علاوه بر خنثی كردن توطئه دشمنان ،پشتوانه ملی نظام بشمار می رود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین مسجد را به عنوان یك پایگاه سیاسی و اجتماعی نظام و محلی برای برگزاری انتخابات دانست و گفت: مساجد از بزرگترین موقوفات كشور هستند و هم اكنون 70هزار مسجد در كشور داریم.
همایش بزرگداشت واقفین گلستان روزچهارشنبه باحضور نماینده ولی فقیه در استان، ائمه جمعه و جماعات، علمای شیعه و سنی، خیرین و مسئولان استانی در شهرستان آزادشهر برگزار شد.
مدیر كل اوقاف و امور خیریه گلستان در این همایش با اشاره به چهار هزار و 600 موقوفه و بیش از 50 هزار رقبه در استان گفت: فعالیت های اوقاف در سه بخش رسیدگی به موقوفات شامل احیاء و سند دار كردن، رسیدگی به بقاع متبركه و فعالیت های فرهنگی همچون طرح های آرامش بهاری، نشاط معنوی، سوگواره یاس نبوی، ضیافت الهی، تربیت حافظان قرآن و برگزاری مسابقات قرآنی انجام می شود.
حجت الاسلام سیدجواد رئوف سیدنژاد با بیان اینكه زمین های موقوفه زیادی در استان وجود دارد كه نیازمند همكاری مردم و خیرین برای احیاء و بهره برداری بیشتر است، از افتتاح بزرگترین باغ موقوفه كشور در شهرستان آزادشهر در حاشیه این همایش خبر داد.
رئوف سیدنژاد افزود: زمین این باغ با 365هكتار وسعت در سال 1315هجری قمری توسط مرحوم میرسعدالله ایلخانی وقف حوزه علمیه سعدیه شهرستان رامیان شده است.
وی اضافه كرد: تا قبل از انقلاب اسلامی به نیت واقف عمل نشده و در حد اجاره محدودی به حوزه علمیه پرداخت می شد و در سالهای پس از پیروزی انقلاب در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت كه تا سال 91 اجاره آن را پرداخت می كرد.
مدیركل اوقاف گلستان افزود: با پیگیری انجام شده این زمین در اختیار اوقاف استان قرار گرفته و برای بهره برداری بیشتر از آن با موافقت سازمان اوقاف و امور خیریه كشور تصمیم به تبدیل زمین به باغ گرفته شد.
به گفته وی از سال گذشته احیای این زمین و تبدیل آن به باغ با مشاركت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و در برنامه ده سال شروع شده است.
رئوف سیدنژاد اظهار داشت: تاكنون 150 هزار اصله نهال در این باغ كاشته شده و تا پایان سال جاری هفت هزار اصله دیگر غرس می شود
وی گفت: این باغ مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است و از محل درآمد حاصل از فروش محصول آن سالانه چند میلیارد ریال صرف نیت واقف می شود كه با رقم های اجاره قبلی از محل این موقوفه قابل مقایسه نیست.
در این مراسم از تعدادی از واقفان استان گلستان قدردانی شد.
شهرستان های آزادشهر و رامیان در شرق استان گلستان واقع هستند.
3039/1648