تهران- ایرنا- در روزهای اخیر تمركز رسانه های ورزشی بر انتخابات آتی فدراسیون فوتبال و تصمیمات اتخاذ شده در مجمع فدراسیون فوتبال است. علاوه بر این موضوع اصلاحات اساسنامه كنونی این فدراسیون نیز زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته و از این رو برای بررسی این 2 موضوع مهم میزگردی با حضور مدیران فوتبالی در ایرنا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایرنا، برگزاری انتخابات جدید در فدراسیون فوتبال و انتخاب یك رییس برای این فدراسیون می تواند به نوعی تعیین كننده سرنوشت و سیاست های پرطرفدارترین رشته ورزشی كشور باشد. در انتخابات جدید موضوع اصلاح اساسنامه فدراسیون نیز مطرح است. برای پیگیری و بررسی تاثیر این 2 مقوله بر فوتبال كشور از كاظم اولیایی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال و عزیزالله محمدی رییس سابق سازمان لیگ به عنوان دو تن از مدیران فوتبالی كشور دعوت كردیم تا با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی پاسخگوی سوالات خبرنگاران ایرنا باشند. البته قرار بود امیر عابدینی عضو هیات رییسه سازمان لیگ نیز در میزگرد ایرنا حضور داشته باشد كه در دقیقه 90 برنامه اش تغییر كرد.
آنچه كه در زیر می خوانید، مشروح میزگرد ایرنا با این 2 مدیرفوتبالی است:

** عزیزمحمدی: فوتبال متعلق به مردم است؛ نامزد ریاست هستم/ اسلامیان هم می آید/ هیات رییسه در دوره دوم كفاشیان ضعیف شد
ایرنا/ با توجه به اتفاقاتی كه در مجمع اخیر فدراسیون فوتبال رخ داد و موكول شدن انتخاب رییس و نواب آن به اردیبهشت ماه، نتیجه این انتخابات را چگونه ارزیابی می كنید؟
عزیزمحمدی: مشخص نیست در انتخابات فدراسیون فوتبال چه اتفاقی رخ خواهد داد زیرا وزارت ورزش گزینه خود را مشخص نكرده و كفاشیان هم هنوز به صورت قاطع اعلام نكرده كه قصد دارد بماند یا خیر؟ شاید كفاشیان در صحبت های خود گفته باشد كه قصد نامزدی دارد اما این به خاطر حضور قدرتمندش در فدراسیون است. در واقع به نظر من با توجه به فشار هایی كه به كفاشیان آمده شاید او نماند و اگر من هم به جای او بودم قطعا نمی ماندم.
اسلامیان نایب رییس فعلی فدراسیون در مصاحبه اخیر خود گفته من نمی آیم اما به نظر می رسد كه قصد نامزد شدن برای ریاست را دارد. من هم گفته ام برای ریاست فدراسیون خواهم آمد اما اگر یك فرد قوی با ویژگی های مدیریتی صفایی فراهانی نامزد شود كنار خواهم كشید و به این فرد كمك خواهم كرد. چهار سال است در فوتبال حضور ندارم اما هیچ وقت علیه فدراسیون و سازمان لیگ موضع نگرفتم و بنای من این است كه همه را حمایت كنم. فوتبال برای فرد نیست و برای مردم است.
وقتی یك بازی ملی داریم تمام مردم برای پیروزی تیم ما دعا می كنند و نتایج فوتبال كاملا در روحیه مردم تاثیر دارد. وقتی پای مردم وسط است همه باید كمك كنیم و منافع شخصی را كنار بگذاریم. باید به آن كسی كه توانایی اداره فوتبال را دارد كمك كنیم تا او رییس فدراسیون شود. در فوتبال ایران جایگاه های زیادی وجود دارد و آدم قدرتمندی كه رییس فدراسیون فوتبال می شود باید از خود فوتبالی ها در كمیته و بخش های مختلف فدراسیون استفاده كند.
اگر بخواهیم نگاه فردی به فوتبال داشته باشیم فوتبال به طور حتم ضرر خواهد كرد. باید خود فوتبالی ها با هم متحد شوند و رییس جدید نیز برای اداره فوتبال از پیشكسوتان آن بهره بگیرد.
متاسفانه در دوره دوم كفاشیان، در موضوع اصلاحات اساسنامه فدراسیون اشتباهات جدی رخ داد. ما در دوره چهارساله اول ریاست كفاشیان در بسیاری از مسائل با وی اختلاف نظر داشتیم اما وقتی تصمیمی توسط جمع گرفته می شد، از این تصمیم حمایت می كردیم. در دوره اول ریاست كفاشیان افراد قوی تری كنار كفاشیان حضور داشتند و به اعتقاد من چهار سال نخست مدیریت كفاشیان قوی تر و موفق تر بود.

**ایرنا/ دلیل اینكه می گویید در دوره اول ریاست كفاشیان موفق تر بود، چیست؟ چرا فكر می كنید در دوره چهارساله دوم این موفقیت به اندازه دوره اول نبود؟
در چهار سال اول دعواهای فوتبالی را ما انجام می دادیم و كفاشیان به كار اصلی می رسید اما در دوره دوم هیات رییسه فدراسیون ضعیف شد. همین طور چون فدراسیون و كفاشیان از نظر مالی حمایت نمی شدند، رییس فدراسیون به طور تمام وقت مشغول رایزنی برای تامین هزینه های تیم ملی و پرداخت حقوق كی روش بود.
كفاشیان در چهار سال نخست، در خیلی از مسایل حرف ما را گوش نكرد و بارها از وی خواسته بودم مشاوران خود را در حوزه های تخصصی انتخاب كند. كفاشیان در مجموع با آدم های قوی مشورت نكرد و این مساله وی را دچار مشكل كرد. از نظر من ماندن و ریاست كفاشیان برای دوره سوم هم اشكالی ندارد اما لازمه آن استفاده از افراد قوی در كنار خود است. باید توجه داشته باشیم كه كفاشیان امروز در كنفدراسیون فوتبال آسیا دارای كرسی است و می توان از این ظرفیت بهره برد.
درباره چرایی عدم موفقیت كفاشیان در دوره دوم توضیحاتی دارم. زمانی قرار است درباره بازاریابی صحبت كنیم، یك نفر فوتبالی باشد كافی است و سایر اعضا باید اقتصادی باشند؛ اما درباره كمیته فنی، آموزش و جوانان این گونه نیست و باید اعضای آن فوتبالی باشند.
به عنوان نمونه در كمیته ای مانند روابط بین الملل می توانیم از فردی مانند حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه استفاده كنیم و در كنار وی چندین فرد فوتبالی قرار دهیم. اگر غیر از این باشد، با توجه به مشكلاتی كه در فوتبال داریم، نمی توانیم مسائل را اداره كنیم. اگر فدراسیون و دولت در سال جاری با یكدیگر هماهنگ نباشد، اختلافات بالا می گیرد و جنگ می شود و فوتبال مانند چهار سال گذشته ضرر می كند. چرا نباید از امثال وحید هاشمیان و مهدی مهدوی كیا در كمیته جوانان فدراسیون استفاده كرد؟
در كمیته فنی می توانیم از مربیانی مانند حسن حبیبی استفاده كنیم كه تمامی مربیان از وی حرف شنوی داشته و به وی احترام می گذارند. البته می توان در این كمیته از وجود فردی مانند مرتضی محصص كه علم فوتبال را دارد هم بهره برد اما به این شرط كه افرادی مانند حسن حبیبی، منصور پورحیدری، جعفر كاشانی، محمود یاوری و دیگر افرادی را كه دارای تجربه عملی در فوتبال هستند، كنار وی قرار دهیم. تنها در صورتی كه تركیب كمیته فنی فدراسیون فوتبال به این شكل باشد می توانیم از یك سرمربی خارجی مانند كی روش بازخواست كنیم. با تركیب كنونی كمیته فنی، مربیان داخلی نیز به حرف آنها را گوش نمی دهند.
فوتبالی ها باید متحد شوند و رییسی را از بین اهالی فوتبال انتخاب كنند. حتی می توان فردی را از خارج از فوتبال برای ریاست انتخاب كرد اما به این شرط كه بداند فوتبال به اندازه كافی نیرو دارد. منظور من از 'فوتبالی' فقط بازیكن و مربی نیست زیرا ما مدیرانی داریم كه بیش از 10 تا 15 سال باشگاه داری كرده اند و می توانند به مدیریت فوتبال كشور كمك كنند.

** اولیایی: فوتبالیست ها باید بیمه اجباری داشته باشند/ هسته مركزی فوتبال، باشگاه ها هستند/ اساسنامه های باشگاه های فوتبال متفاوت با یكدیگر است/ دولت، وزارتخانه ها و نیروهای مسلح نباید تیم داری كنند
ایرنا/ آقای اولیایی نظر شما درباره انتخابات رییس فدراسیون فوتبال در اردیبهشت ماه چیست؟ به نظر شما چه افرادی می توانند در این انتخابات شركت كرده و نامزد ریاست شوند؟
كاظم اولیایی: پیش از پاسخ به سوال شما می خواهم درباره برخی اظهارنظرها كه پس از درگذشت رضا احدی مطرح شد، پاسخ دهم. اینكه بعد از درگذشت پیشكسوتان افراد زیادی حضور پیدا می كنند اتفاق بدی نیست و چه ایرادی دارد یك برنامه با عزت برای همبازیان خود در نظر بگیریم.
الگوی فوتبال، تامین اجتماعی و پیشرفت، الگویی وارداتی است و باید این موضوع را بپذیریم. یكی از بزرگترین پیشكسوتان كشور به من گفت ماهانه مبلغ 330 هزار تومان از صندوق حمایت از ورزشكاران و پیشكوستان به من حقوق می دهند و این تاسف بار است.
بحث من در خصوص صندوق حمایت از پیشكسوتان است. ما از وزیر ورزش به عنوان نخستین وزیری كه در راس ساختار ورزش كشور قرار گرفته و فارغ التحصیل و مدرس تربیت بدنی است انتظار داریم كه فكری اساسی برای پیشكسوتان كنند. ما باید برای ورزشكاران خود حق بیمه پرداخت كنیم و به جای گدا پروری و بالا بردن توقعات، كارهای اساسی و زیر بنایی كنیم. ورزشكاران ما باید بیمه اجباری داشته باشند تا در سنین بالا دچار مشكل نشوند.
من می گویم ارزش ورزشكاران ما این قدر بالاست كه باید خودمان را جزء كشورهای جهان سوم ندانیم، صدقه گیر نشویم و ورزشكاران را با عزت بیمه كنیم. باید شرط حضور در میادین فوتبالی بحث تامین اجتماعی (حقوق بازنشستگی) و بیمه درمانی باشد. دنیا این تجربه را دارد ولی ما نمی خواهیم این موضوع را اجرایی كنیم. داشتن بیمه تامین اجتماعی و درمانی باید جزو شرایط حضور بازیكنان و تیم ها در لیگ باشد.
نكته دیگر اینكه برخی افراد وارد فوتبال می شوند و مدعی می شوند كه می خواهند مقادیری پول را وارد فوتبال كنند. به عنوان نمونه فردی می گوید من امسال می خواهم 300 میلیارد ریال را وارد فوتبال كنم. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید به همان میزان یا بیشتر از آنچه كه این فرد اعلام كرده می خواهد وارد فوتبال كند، از وی ضمانت نامه دریافت كند. در این صورت اگر این فرد این میزان پول را وارد فوتبال نكرد یا نیمه كاره رها كرد و رفت، بخش حقوقی فدراسیون می تواند از آن ضمانت نامه استفاده كند.
امروزه تصور همگان این است كه میزان زیادی از پول بیت المال در دست بازیكنان است ولی درون فوتبال به گونه دیگری است. شاید باورتان نشود اما برخی بازیكنان هستند كه از من تقاضای 100 یا 200 هزار تومانی دارند در حالی كه قراردادشان ممكن است یك میلیارد یا 700 میلیون تومان هم باشد. كمیسیون ماده 5 در وزارت ورزش كه مجوز باشگاه می دهد، می بایست از تیم ها این تضمین ها را بگیرد تا در موقع پرداخت حقوق بازیكنان با مشكل مواجه نشوند.

ایرنا/ در فوتبال و قراردادهای بازیكنان عدم شفافیت وجود دارد. علت این عدم شفافیت چیست؟
اولیایی: ما هسته اصلی فوتبال در دنیا را قبول نداریم. در دنیا هسته مركزی فوتبال، باشگاه ها هستند. باشگاه یك هویت حقوقی دارد و ما این هویت حقوقی را به باشگاه ها نداده ایم. امروز 16 باشگاه در لیگ برتر داریم كه هریك اساسنامه جداگانه ای دارند. بازی فوتبال خیلی عظیم است و عقل ما در برخورد با آن مرتجعانه بوده است.
روزی برادران خیامی در ایران، شركت ایران خودرو را تاسیس و تیم پیكان را ایجاد كردند زیرا می دانستند هیچ اقدامی بُرد تبلیغاتی بالاتر از فوتبال ندارد. ظرف 2 سال بهترین حقوق برای بازیكنان و كادر این تیم بود زیرا بهترین تبلیغ را برای پیكان می كردند. بعد از 50 سال ما هنوز تیم پیكان را داریم.
ما كاربرد اصولی كار را بلد نیستیم. كارخانه نساجی مازندران توسط خارجی ها تاسیس شد و تیم فوتبال برای آن درست كردند. كارخانه قدیمی و مصادره شد و از بین رفت ولی هنوز اصرار داریم كه حتما تیمی با نام نساجی مازندران را داشته باشیم. این چه فكری است؟ وقتی بُرد اقتصادی ندارد چرا باید این برند را حفظ كنیم؟
اساس باشگاه داری در كشور تعریف نشده است. به عنوان مدیران فوتبال كشور چندین بار در مجلس شورای اسلامی حضور یافتیم و گفتیم ساختار باشگاهی را تعریف كنید. در كشور ما دولت، وزارتخانه و نیروهای مسلح تیم داری می كنند و بخش خصوصی تیم ندارد.
اعتبار سیاسی كشور هزینه برخی باشگاه ها می شود. اساس باشگاهی فوتبال تعریف نشده است. توقع ما از وزیر كنونی ورزش این بود كه صف و ستاد ورزش را از یكدیگر جدا كند. تیم داری دولتی در دنیای متمدن كنونی معنایی ندارد.

** عزیز محمدی: تعداد اعضای كمیته اجرایی در اصلاحات اساسنامه به 37 نفر افزایش می یابد/ زنان اجازه نامزدی ریاست را خواهند یافت/ رییس فدراسیون، 8 نائب رییس خواهد داشت
ایرنا/ آقای عزیز محمدی در مجمع فدراسیون كه در روز 23 دی ماه برگزار شد، اعضا تصویب اساسنامه جدید و اصلاح شده را به آینده موكول كردند. این اصلاحات كه در ساختار فیفا رخ داده و باید با توجه به در نظر گرفتن منافع و ساختار حقوقی ملی مطابق با آن اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال نیز تدوین شود، چه می گوید؟
عزیزمحمدی: اساسنامه ای كه قرار است در سال جاری میلادی به تصویب برسد، از هم اكنون بر روی سایت فیفا قرار داده شده و بعد از آنكه به تصویب مجمع فیفا رسید، تبدیل به اساسنامه جدید این نهاد خواهد شد. در یكی از مهم ترین بندهایی كه قرار است اصلاح شود، كمیته اجرایی به شورا تبدیل می شود و اعضای آن نیز از 25 نفر به 37 نفر تبدیل می شود. براساس این بند بخشی از اختیارات رییس به شورا و كنگره واگذار شده است.
علت این موضوع نیز آن است كه بعد از افشای فساد اخیر در فیفا، می خواهند شورا را از حاشیه به متن بیاورند. در اساسنامه جدید نحوه انتخاب نائب رییس فدراسیون تغییر كرده است. در گذشته نیز من مخالف انتخاب نواب رییس به شیوه كنونی بودم زیرا مخالف اصل دموكراسی در فوتبال است. علت اینكه چنین تصمیمی گرفته شده، این است كه در هیات رییسه، رییس فدراسیون به همراه 3 نائب رییس كه خودش انتخاب می كند، در مجمع 4 رای خواهند داشت و اگر یكی از 5 نفر دیگر را با خود همراه كنند، هیات رییسه بی معنا می شود.
براساس اصلاحات جدید، تبعیض جنسیتی برای نامزدی ریاست فیفا و فدراسیون ها برطرف شده و زنان نیز می توانند برای ریاست نامزد شوند. اساسا یكی از مهم ترین بخش های اصلاحات جدید توسعه نقش زنان در فوتبال است كه باید سطوح مدیریتی آن را نیز در بر بگیرد.
اساسنامه جدید در ماده 15 می گوید مدیریت فوتبال باید مطابق الگوی مدیریت سالم باشد و باید موارد زیر را رعایت كند: بی طرفی در امور سیاسی و مذهبی؛ جلوگیری از هرگونه تبعیض نژادی؛ استقلال و جلوگیری از هرگونه نفوذ سیاسی؛ اطمینان از اینكه نهادهای قضایی مستقل هستند و تفكیك قوا وجود داشته باشد. ( توضیح اینكه كمیته های استیناف، اخلاق و انضباطی باید جدا از یكدیگر باشند.) این بند اضافه كرده است كه تمامی سهام داران باید قوانین بازی را رعایت كرده و یكپارچگی و اصول جوانمردی را رعایت كنند و آرای نهادهای قضایی ورزشی را هرآنچه كه هست، بپذیرند.
اساسنامه جدید می گوید یك فرد نمی تواند هیات مدیره 2 باشگاه یا بیشتر را اداره كند اما در كشور ما وزیر ورزش هیات مدیره 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال را اداره می كند. همچنین اصلاحات جدید می گوید نهادهای قانونگذار باید بدنبال ایجاد دموكراسی و رفع هرگونه تبعیض جنسیتی باشند.
در این اصلاحات درباره گزارش مالی سالیانه تاكید شده خزانه دار و بازرس را باید اعضای هیات رییسه انتخاب كنند. در حال حاضر در فیفا بازرس جداگانه و خزانه دار ندارد ولی یك كمیته مالی و یك كمیته ممیزی دارد. كمیته ممیزی هم كمیته مالی را میزی می كند و هم هیات رییسه و سایر كمیته ها را.
براساس اصلاحات جدید، رییس فدراسیون، هشت نائب رییس خواهد داشت و اعضای كمیته اجرایی نیز 37 نفر می شوند.

ایرنا/ با توجه به تغییر زمان انتخابات، چه كسی باید سرپرست فدراسیون بین اسفند 94 تا اردیبهشت 95 باشد؟ آیا وزارت ورزش می تواند در این دوره برای فدراسیون سرپرست انتخاب كند؟
عزیزمحمدی: مجمع وقتی زمان انتخابات را به تاخیر انداخت، به طور ضمنی تایید كرده كه اعضای كنونی سرپرست باشند. اما باید مجمع فدراسیون در كشور ما جلسات خود را به طور قانونمند برگزار كند. به عنوان نمونه در صورت رای نیاوردن نواب رییس، مدت یك ماه به رییس فدراسیون وقت داده می شود اما غلامرضا بهروان و مهدی تاج بسیار بیشتر از این مدت سرپرست بودند.
من فقط كفاشیان را در تصمیم گیری ها مقصر نمی دانم زیرا شما به طور مثال در حال حاضر هیچ نظارتی بر فعالیت های كمیته تیم های ملی و آموزش نیست. مجمع باید درباره نظارت بر كمیته های فدراسیون، یك كمیته ممیزی ایجاد كند یا اینكه از بین اعضای كمیسیون ها، افرادی را برای نظارت بر روند امور در كمیته ها تعیین كند. در مجموع مجمع باید نظارت دقیق تری برروی كار فدراسیون داشته باشد.
نكته دیگری كه درباره اصلاح اساسنامه می خواهم بگویم آن است كه اعضای مجمع باید به صورت بند بند به اصلاحات جدید رای دهند. مطمئن باشید اگر درباره اصلاحات جدید، بند بند رای گیری نشود به سود من عزیزالله محمدی خواهد بود اما باید منافع فوتبال را در نظر بگیریم.

ایرنا/ آیا شما به عنوان فردی كه مسئولیت های فراوانی در فوتبال داشته اید، با تعویق رای گیری درباره اصلاحات در اساسنامه جدید فدراسیون موافق هستید؟
عزیزمحمدی: نه تنها وزیر ورزش و جوانان بلكه بسیاری از افراد و اعضا با تعویق رای گیری درباره اصلاحات در اساسنامه فدراسیون موافق بودیم. فیفا در اسفند ماه اساسنامه خود را اصلاح می كند اما انتخابات خود را طبق اساسنامه قبلی برگزار می كند.

** اولیایی: مجمع فدراسیون فوتبال تشریفاتی است/ شكایت از صدا و سیما بهترین تصمیم مجمع بود
ایرنا/ آقای اولیایی نظر شما درباره اصلاحات در اساسنامه فدراسیون چیست؟ در حال حاضر برخی از كمیته های فدراسیون مانند كمیته اخلاق چندین ماه است كه جلسات شان برگزار نمی شود.
اولیایی: كمیته اخلاق فدراسیون جهانی فوتبال آنقدر از سوی مجمع اختیار گرفته كه حتی توانست رییس فیفا و یوفا را بركنار كند. متاسفانه مجمع فدراسیون فوتبال كاملا تشریفاتی است و این به ضرر فوتبال ایران است. متاسفانه ما در مدیریت هایمان یادگرفته ایم در پایان دوره خود، تصمیماتی بگیریم كه به سود خودمان و برای ادامه فعالیت مان باشد.

ایرنا/ در روزهای اخیر عنوان شده كه سازمان صدا و سیما به دلیل آنكه مجمع فدراسیون فوتبال تصویب كرد به دلیل عدم پرداخت حق پخش از این سازمان شكایت شود، علی كفاشیان را ممنوع المصاحبه و ممنوع التصویر كرده است. نظر شما در این رابطه چیست؟
اولیایی: كفاشیان اگر دیر از صدا وسیما شكایت كند، مسئول است. شكایت از صدا و سیما بهترین كاری است كه مجمع تصویب كرد. متاسفانه رییس صدا و سیما تلاش كرد تا از شرایط موجود درباره حق پخش سوء استفاده كند. اصل 34 قانون اساسی می گوید حاكمیت موظف است دادگستری ایجاد كند تا هر كسی به او ظلم شد شكایت كند. اگر قرار باشد از هركسی شكایت شد، ناراحت شود، به قانون بی احترامی كرده است. به نظر من ممنوع التصویر شدن كفاشیان هم تصمیم كاملا اشتباهی بود. مجمع درخصوص شكایت از صدا و سیما تصمیم درستی گرفته است و باید حق باشگاه ها داده شود.

** عزیزمحمدی: شورای نظارت بر صدا و سیما دخالت كند
ایرنا/ آقای عزیزمحمدی نظر شما درباره شكایت از صدا و سیما برای دریافت حق پخش چیست ؟
عزیزمحمدی: در رابطه با شكایت سازمان لیگ از صدا وسیما باید بگویم هركسی قراردادی دارد باید به آن متعهد باشد. باید صدا و سیما و سازمان لیگ باهم جلسه برگزار كنند و این مشكل را حل كنند. به نظر من شورای نظارت بر صدا و سیما باید پیش از انجام شكایت مداخله كرده و مشكل را حل كند.
زمانی كه ما در فوتبال حق پخش را می خواستیم متاسفانه زیاده خواهی صورت گرفت. وقتی قرارداد ما 170 میلیارد ریال است نمی توانیم آن را 1600 میلیارد ریال كنیم. همان موقع صدا و سیما حاضر بود 300 میلیارد ریال پرداخت كند اما ما حاضر نشدیم آن را امضا كنیم.
گفت و گو از مهدی رهبر و سید جواد بشیری
ورزشی**9129**9118** 1701