سنندج- ايرنا- معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جديدترين ليست ارايه شده خود از درآمد دو ميليارد و 520 ميليون ريالي نشريات سراسري در كردستان در شش ماهه نخست امسال خبرداده است، اين در حالي است كه اين نوع نشريات كمترين سهم را در اطلاع رساني استان دارند.

به گزارش ايرنا، هرگونه توسعه بدون در نظر داشتن سهم رسانه ابتر خواهد ماند و در اين ميان نشريات محلي يكي از گروه هاي مهم مطبوعاتي محسوب مي شوند چرا كه به اعتقاد بسياري از محققان علوم ارتباطات، آينده متعلق به رسانه ها و نشريات بومي است و قدرت اثر بخشي آنان بسيار بيشتر از ساير رسانه هاي همجنس خود مي باشد.
جامعه شناسان ارتباطات معتقدند نشريات محلي به دليل كاركردهاي ويژه خود در حوزه مسايل بومي عمده ترين نقش را در شكل گيري رفتارهاي اجتماعي در پايه اي ترين سطح خود دارا هستند و در نحوه قضاوت و عكس العمل مردم در سطوح ملي و بين المللي نيز از اين رهگذار به شكل غيرمستقيم نقش آفريني مي كنند.
درآمد چندصد ميليوني نشريات سراسري و نمايندگي هاي جذب آگهي آنان در استان كردستان تا حدي پيش رفته است كه روند انتشار منظم نشريات محلي در استان را تحت تاثير قرار داده و به نوعي اين مافياي اقتصادي و دلالي در استان راه را بر فعاليت هاي مطبوعاتي و اطلاع رساني بسته است.
خيمه بزرگ دلالان اقتصادي كه براي كسب منافع بيشتر اقتصادي و نه براي اطلاع رساني و آگاهي بخشي وارد اين عرصه شده اند راه را بر مسير توسعه مطبوعات و فعاليت هاي رسانه اي در كردستان تنگ كرده است و متاسفانه در اين مسير نيز برخي دستگاه ها و نهادهاي مختلف، چه دانسته و چه ندانسته همراه اين افراد سودجو شده اند.
تعامل و همكاري اداره كل فرهنگي و ارشاد اسلامي، دادگستري و اداره كل ثبت اسناد و املاك استان در خصوص واگذاري آگهي هاي دولتي و آگهي هاي دادگستري، راه مقابله با اين سودجويي است.
در چند روز اخير معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جدولي از ميزان آگهي هاي ثبت شده دولتي در استان هاي مختلف كشور را بر روي پايگاه اطلاع رساني خود بارگذاري كرد.
اين امار جاي بسي تأمل دارد چرا كه بسياري از نشرياتي كه ميليوني از فضاي اقتصاد رسانه استان درآمد كسب كرده اند هيچ نقشي در امر اطلاع رساني استان ندارند و در گامي بزرگ تر مي توان ادعا كرد كه بيشتر نشريات موجود در اين ليست حتي در دكه هاي مطبوعاتي استان توزيع نشده و هيچ كردستاني از وجود اين نشريات در استان خبر ندارد.
حضور گسترده اين نوع رسانه ها و بازارياب هاي آنان، نفس نشريات محلي استان را تنگ كرده و اگر چاره اي اساسي از سوي دستگاه هاي نظارتي استان در اين خصوص انديشيده نشود در آينده نزديك شاهد مرگ اين تعداد انگشت شمار نشريات محلي خواهيم بود.
سليمان الله مرادي مديرمسئول نشريه محلي روژان در اين باره در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: تاكنون چندين جلسه با مديران كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان در سنوات گذشته و مدير كنوني داشته ايم و قول هايي براي ساماندهي اين عرصه داده شده است اما هنوز اين مشكل رفع نشده است.
وي افزود: در سال هاي گذشته از سوي دادگستري نامه اي مبني بر ارجاع آگهي هاي ثبت شركت ها و حصر وراثت به روزنامه هاي محلي، به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي ارجاع شده بود كه متاسفانه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، ان زمان به جاي اينكه به دادگستري اعلام كند كه در استان روزنامه محلي نداريم و اين آگهي ها به ساير نشريات محلي واگذار شود در اقدامي غير كارشناسي اين مهم را به نشريات سراسري واگذار كرده است.
عضو هيات رئيسه اتحاديه مطبوعات محلي كشور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: دكتر انتظامي معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بارها در سخنان خود گفته است كه تمام نشريات اعم از محلي و سراسري كه حتي با تيراژ هزار نسخه منتشر شود شامل كثيرالانتشار بوده و اين تعريف علمي آن است اما متأسفانه اين مهم طور ديگري تفسير مي شود.
سامان احمدي مدير سابق فرهنگي، مطبوعات و تبليغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان نيز در اين خصوص اظهار داشت: يك گروه كاري با مديريت ارشاد بايد براي ساماندهي آگهي ها شكل گيرد و هر فصل يك بار آگهي هاي استان را رصد كنند.
احمدي خاطرنشان كرد: در بحث آگهي هاي دادگستري قضات عنوان كثيرالانتشار را مي آورند اما بايد بدانند كه معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد اعلام كرده است كه 70درصد از حجم آگهي هاي دولتي به نشريات محلي داده شود و 30درصد به نشريات كثيرالانتشار سراسري البته به شرطي كه اين نشريات سراسري اخبار استان كردستان را بايد در طول سال پوشش دهند و اين آگهي ها نيز بايد در خود نشريه سراسري منتشر شود و حق انتشار ويژه نامه هاي استاني آن ها وجود ندارد.
حسين انتظامي معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سخنراني هاي متعدد خود در تهران و شهرستان هاي مختلف كشور از طراحي نرم افزار ويژه براي ساماندهي آگهي ها در استان هاي مختلف كشور در سال جاري خبر داده است و مي افزايد: نبايد دفاتر سرپرستي روزنامه هاي سراسري اقدام به چاپ ويژه نامه كنند چرا كه اين امر غير قانوني است و بايد ادارات استاني ارشاد با اين امر مقابله كنند.
وي افزود: ويژه نامه هاي نشريات سراسري حق توزيع خارج از روزنامه را در استان ها ندارند و در توزيع آگهي هاي دولتي بايد 70 درصد پول اين آگهي ها به جيب نشريات محلي برود و به ويژه نامه هاي نشريات سراسري نبايد آگهي تعلق گيرد.
انتظامي اظهار داشت: حمايت قاطع از نشريات محلي اولويت ماست و در اين مسير نيز براي ساماندهي مبحث آگهي ها و اقتصاد رسانه هاي محلي عزم خود را جزم كرده ايم و بايد اداره ارشاد استاني و شهرستاني در اين خصوص تمام توان خويش را به كار گيرند.
وي افزود: از اين به بعد يك آگهي هم در ويژه نامه هاي سراسري در استان ها حق انتشار نخواهند داشت و با راه اندازي نرم افزار ويژه در اين خصوص راه بر اين تخلف بسته مي شود.
ماجد رموزي كارشناس مطبوعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: بر اساس ابلاغيه رسمي اداره كل امور مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي، چاپ هرگونه آگهي در ويژه نامه هاي نشريات سراسري در استان ها ممنوع است.
وي افزود: اين دستورالعمل از اين پس ملاك توزيع آگهي هاي دولتي به نشريات محلي و روزنامه هاي سراسري فعال استان خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر برخي دستگاه هاي اجرايي استان آگهي هاي خود را مستقيما به نشريات ارسال مي كنند كه اين امر طبق بند پنج ماده 2 قانون اهداف و وظايف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي قانوني نيست.
رموزي اظهار داشت: طبق اين ماده تمام دستگاه هاي اجرايي بايد متن آگهي خود را به يكي از ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ارجاع دهند تا پس از قيمت گذاري، در يكي از نشرياتي كه تعيين شده چاپ شود.
اين مسئول بيان كرد: در اين راستا نيز مكاتباتي با اداره كل ديوان محاسبات استان، سازمان بازرسي و ساير ادارات و سازمان هاي دولتي استان صورت گرفته است.
رموزي افزود: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در برابر تخلفات در اين حوزه كوتاه نخواهد آمد و در اين مدت نيز چندين مورد تخلف نشريات سراسري براي بررسي و پيگيري به اداره كل امور مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي وزارت ارشاد ارجاع داده شده است.
وي خاطرنشان كرد: نشريات محلي در اولويت توزيع آگهي هاي دولتي قرار دارند و بايد 70 درصد كل آگهي هاي دولتي در استان ها به نشريات محلي واگذار شود و 30درصد باقي مانده نيز در صورتي حق انتشار در نشريات سراسري خواهند يافت كه در خود نشريه اصلي چاپ شوند.
رموزي اضافه كرد: در صورتي كه دستگاه ها بر اساس قانون در اين حوزه عمل نكنند مراجع ذيصلاح با دستگاه هاي خاطي مطابق قوانين عمل خواهند نمود.
وي خاطرنشان كرد: اين اقدام گامي اساسي در راستاي حمايت و تقويت اقتصاد نشريات محلي به شمار مي آيد و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان براي حمايت و تقويت فضاي آگاهي بخشي و اطلاع رساني در استان و تقويت بنيه نشريات محلي از هر مفاد قانوني بهره خواهد گرفت و در اين مسير نيز با متخلفان برخورد خواهد كرد.
متاسفانه به دليل ضعف نظارتي در اين حوزه، شاهد ريشه دار شدن مشكلات و دغدغه هاي نشريات محلي و فراهم شدن زمينه هاي لازم براي سو استفاده نشريات سراسري در استان هستيم.
واگذاري رپورتاژهاي دولتي بدون هماهنگي با ارشاد و بر اساس رابطه با نشريات سراسري و نمايندگي هاي آنان موجب شده است كه بر بيت المال ظلمي مضاعف تحميل شود و نه تنها در روند آگاهي بخشي و اطلاع رساني استان شاهد نقش آفريني نشريات سراسري نباشيم بلكه اعتبارات دستگاه هاي اجرايي فقط صرف امور دلالي اين نشريات در استان مي شود و خدمات و دستاوردهاي دولت هيچ ممري براي بازتاب در اين نشريات متمول سراسري پيدا نمي كنند.
7351/1904