تهران- ايرنا- مديركل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهادكشاورزي با اشاره به اينكه ميوه شب عيد از جمله سيب، پرتقال و كيوي تامين است و نگراني در اين خصوص نداريم، گفت: تاكنون مجوزي براي واردات مركبات صادر نشده و با هرگونه وارداتي مخالف هستيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، ابوالقاسم حسن ‌پور روز شنبه در حاشيه نخستين 'هم انديشي فناوري فيلم‌هاي پليمري در كشاورزي' كه در دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: امسال دو ميليون و 500 هزار تن پرتقال در كشور توليد شد كه از اين ميزان نزديك به دو ميليون و 250 هزار تن آن برداشت شده و 250 هزار تن باقيمانده از نيمه اسفندماه برداشت و تا نيمه ارديبهشت‌ ماه سال آينده به بازار عرضه مي‌شود.
وي اظهار داشت: بيشترين برداشت پرتقال كشور مربوط به پرتقال والنسيا جنوب كشور است كه تقريبا حدود يك ميليون و 300 هزار تن آن در سردخانه‌ها ذخيره‌سازي شده است و كمبودي در اين زمينه نداريم و به تدريج اين ميوه براي شب عيد به بازار عرضه مي‌شود.

** امسال قيمت ميوه متعادل است
حسن پور با بيان اين كه قيمت ميوه امسال نسبت به سال گذشته متعادل بوده است، گفت: توليد و عرضه مناسب ميوه باعث شد قيمت ميوه امسال براي توليدكنندگان و مصرف كنندگان متعادل باشد. اين موضوع گلايه‌مندي برخي توليدكنندگان را در پي داشته و آنان بر اين باورند قيمت ميوه امسال پايين بوده اما ما معتقديم باتوجه به بالابودن افزايش توليد، قيمت‌ها مناسب بوده است.
به گفته مديركل دفتر ميوه هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهادكشاورزي، با توجه به هزينه‌ها و سرمايه‌گذاري باغداران تقريبا امسال هر كيلوگرم پرتقال بين ده هزار تا 15 هزار ريال به شكل عمده از توليدكنندگان خريداري شد و عرضه آن در بازار مصرف با قيمت 25 هزار تا 30 هزار ريال نيز مناسب است.
وي درباره وضعيت توليد ليموشيرين نيز گفت: امسال نزديك 600 هزار تن ليموشيرين در كشور توليد شد كه نشان مي‌دهد كمبودي در زمينه توليد و عرضه اين محصول به بازار نداشته‌ايم.
حسن پور درباره وضعيت توليد سيب درختي نيز گفت: با توليد سه و نيم ميليون تن سيب درختي در سال جاري ، به طور قطع يك و نيم تا دو ميليون تن آن تا شب عيد مي‌تواند وارد بازار شود و حتي كيوي، ليموشيرين و انار نيز براي شب عيد در بازار موجود است.
مديركل دفتر ميوه هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهادكشاورزي درباره وضعيت توليد ليموترش نيز گفت: در حال گسترش باغ هاي ليمو ترش هستيم و به طور مثال در استان كهگيلويه و بوير احمد باغ هاي ليمو ترش توسعه يافته و رضايتمندي باغداران را در پي داشته است.
حسن پور تاكيد كرد مجوزي براي واردات ليموترش تاكنون صادر نشده است و براي گسترش باغ ها ليمو ترش در پي حمايت از توليدكنندگان هستيم.

** مجوزي براي واردات مركبات صادر نشده است
اين مقام مسئول در وزارت جهادكشاورزي درباره وجود ميوه‌هاي خارجي در بازار گفت: به‌دليل توليد خوب ميوه در كشور تاكنون مجوزي براي واردات ميوه صادر نشده است.
حسن پور امسال را سال خطرناكي براي ورود ميوه از ناحيه مديترانه دانست و گفت: به دليل هجوم مگس ميوه مديترانه‌اي و گسترش اين آفت در منطقه مديترانه نه تنها مجوزي براي واردات مركبات نداديم بلكه توصيه مي‌شود ميوه قاچاق نيز از اين ناحيه وارد كشور نشود.
وي با تاكيد بر اين كه با واردات هرگونه ميوه به ‌ويژه مركبات به طور كامل مخالف هستيم، افزود: براي جلوگيري از ميوه قاچاق نيز تمام تلاش خود را كرده‌ايم و اين دستورالعمل به استانداران شهرهاي مرزي و همچنين ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ابلاغ شده است تا به طور جدي با اين موضوع برخورد كنند.
وي درباره صادرات سيب و كيوي و جايگزيني آن با واردات نارنگي نيز گفت: كاملا با اين موضوع مخالفيم. اگر مجوز واردات به ميوه‌اي همچون موز مي‌دهيم، به اين دليل است كه سلامتي اين محصول بررسي شده و درباره واردات آن مطمئن هستيم. اما موافقيم در ازاي صادرات كيوي بتوانيم موز مورد نياز كشور را تامين كنيم اما با هرگونه صادرات سيب يا كيوي در ازاي واردات نارنگي مخالفيم چرا كه مركبات به اندازه كافي در كشور توليد مي‌شود و متاسفانه اكثر نارنگي‌هاي قاچاق آلوده به مگس مديترانه‌اي هستند.
اقتصام ** 9186 ** 3053 **1561