تهران- ایرنا- دبیر اجرایی چهارمین جشنواره ملی مدرسه عشق این جشنواره را متعلق به كسانی دانست كه به انقلاب اسلامی و پیشرفت كشور اعتقاد دارند و به این فرمایش مقام معظم رهبری اشاره كرد كه هنر، زبان رسایی برای همه موضوعات و به خصوص موضوعات پیچیده ای مثل انقلاب است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، احمد مداحی روز دوشنبه در نشست خبری چهارمین جشنواره ملی تولیدات فرهنگی-هنری پایگاه های مقاومت بسیج سراسر كشور با عنوان «مدرسه عشق» در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری افزود: این جشنواره فرصتی است برای كسانی كه به گفتمان انقلاب اسلامی علاقه مند هستند و پاسخی به جشنواره های معاندی است كه با نگاه كوركورانه در سرتاسر جهان برگزار می شود.
وی ادامه داد: جشنواره ملی تولیدات فرهنگی- هنری مدرسه عشق كه امسال چهارمین دوره خود را سپری می كند با هدف هویت بخشی به پایگاه های مقاومت بسیج و بسیجیان سراسر كشور شكل گرفته است. حدود 50 هزار پایگاه بسیجی در عرصه فرهنگی-هنری كشور فعالیت دارند كه در آنها آثار فاخر و ارزشمندی از حدود 20 میلیون بسیجی وجود دارد.
دبیر اجرایی چهارمین جشنواره ملی مدرسه عشق بیان كرد: این موضوع ما را واداشت كه حس رقابت میان این هنرمندان بسیجی به وجود آوریم و در این جشنواره بتوانیم كیفیت تولیدات را ارتقاء دهیم؛ به طوری كه هر سال نسبت به سال گذشته بهتر شود.
مداحی تفاوت جشنواره امسال با سال های گذشته را در نحوه برگزاری آن دانست و گفت: سال های گذشته آثار هنرمندان استان ها در مراكز آنها داوری اولیه می شدند و سپس در مرحله كشوری شركت می كردند؛ اما امسال تمامی آثار در دبیرخانه مركزی داوری شدند و این خود موجب می شود كه یك سلیقه یكسان و واحد آثار را ارزیابی كند؛ همین نوع نگاه موجب شد كه ما 12 هزار اثر از سراسر كشور دریافت كنیم كه مجموع این آثار نسبت به سال های گذشته یك رشد چهار برابری داشته است.
وی با توجه به تولیداتی كه هنرمندان بسیجی داشتند این جشنواره را شامل 6 بخش معرفی كرد كه عبارتند از:
- هنرهای تصویری و نمایشی به دبیری جمال شورجه
- هنرهای تجسمی به دبیری محمدعلی رجبی دوانی
- نشر و كتاب به دبیری شهریار زرشناس
- موسیقی و سرود به دبیری محمد گلریز
- پویانمایی و بازی های رایانه ای به دبیری حامد جعفری
- ابتكارات و نوآوری های پایگاهی به دبیری حسین امانلو
دبیر اجرایی چهارمین جشنواره ملی مدرسه عشق در ادامه افزود: نكته اساسی كه در جشنوار امسال شاهد آن بودیم، ارتقاء سطح تولیداتی بود كه داخل پایگاه های بسیج اتفاق افتاد كه این خود موجب شد نوع نگاه خود را به این جشنواره به نگاهی حرفه ای تر تبدیل كنیم؛ و با این نوع نگاه تلاش كنیم آثار و تولیدات هنرمندان بسیجی را به درستی عرضه كنیم تا در راستای تقویت جبهه فرهنگی انقلاب بتوانیم از این آثار نهایت استفاده را ببریم و حرف های انقلاب را به گوش همه برسانیم.
وی خاطرنشان كرد: این جشنواره برای كسانی است كه به انقلاب اسلامی و پیشرفت كشور اعتقاد دارند؛ هر كسی كه این مؤلفه ها را داشته باشد، بسیجی است و بسیجی بودن به این نیست كه تنها عنوان «بسیج» را در یك كارت یدك بكشیم.
مداحی با بیان اینكه در عرصه هنر بیشتر به این روحیه نیاز داریم به این فرمایش مقام معظم رهبری اشاره كرد كه «هنر رساترین شیوه برای گفتن حرف های انقلاب است.»
دبیر اجرایی چهارمین جشنواره ملی مدرسه عشق اظهار كرد: ما نیز در این جشنواره بر آن هستیم تا با استفاده از ابزار هنر به عنوان یك نگاه جدید برای گفتمان انقلاب اسلامی به درستی استفاده كنیم؛ ما بر این اعتقاد هستیم كه این جشنواره هویتی است برای كسانی كه به انقلاب اسلامی علاقه مند هستند و از طرفی در برابر جشنواره هایی است كه به شدت غربزده بوده و بدون هیچ نگاه بومی به طور كوركورانه از جشنواره های سراسر جهان الهام گرفته اند.
وی گفت: همچنین ما معتقدیم كه قابلیت تولید و مولد بودن را در حوزه هنر داریم و بسیاری از كارهای هنرمندان جوان ما حاكی از آن است كه چنین ظرفیتی در كشور وجود دارد.
در ادامه این نشست محمد گلریز، دبیر بخش سرود و موسیقی جشنواره، نیز اظهار كرد: هدف از برگزاری این جشنواره ها در اختیار قرار دادن فرصتی مناسب است تا بتوانیم از آثار فاخر هنرمندان جوان سراسر كشور در رابطه با موسیقی مقاومت و بسیج استفاده كنیم؛ و با تجلیل از این عزیزان بستری پایدار را به وجود آوریم و ارزش های هنری به ویژه موسیقی را در رابطه با هنر متعالی از خود بر جای بگذارد.
وی افزود: همچنین تلاش می كنیم تا با كارهای موسیقایی خوب و ارزشمند سطح فرهنگی- هنری بسیجیان كشور را ارتقا دهیم و فكر می كنیم اگر این مسئله اتفاق بیفتد می توانیم مقابله ای با هنرهای مبتذل داخلی و خارجی داشته باشیم؛ به طوری كه به موسیقی های ارزشی خود بپردازیم.
گلریز ادامه داد: همه می دانیم كه ما امروز بیشتر از هر زمانی تحت تأثیر كارهای مبتذل و بی محتوا به ویژه در عرصه موسیقی هستیم و سیر این موسیقی ها گریبانگیر جوانان جامعه ما شده است؛ جالب اینجاست كه حتی به برخی از كسانی هم كه اهل این نوع موسیقی ها نبوده اند سرایت كرده است.
این هنرمند از عملكرد رسانه های شنیداری و تصویری و مسئولان فرهنگی در این عرصه انتقاد كرد و همكاری بیشتری را از سوی آنان را خواهان شد.
وی فرصت را غنیمت شمرد تا نكاتی هم درباره جشنواره موسیقی فجر كه هم اكنون سی و یكمین دوره آن در حال برگزاری است، بیان كند؛ گلریز در این زمینه گفت: جشنواره موسیقی فجر ما خالی از كنسرت های بسیجی و انقلابی است؛ و از آنجایی كه عنوان «فجر» را با خود به یدك می كشد این نقص بزرگی است؛ ما اهداف این جشنواره را گم كرده ایم؛ در حالی كه با نگاهی سطحی به این جشنواره متوجه خواهیم شد كه هدف از آن، زنده كردن یاد و خاطره فجر انقلاب اسلامی در اذهان است.
دبیر بخش سرود و موسیقی جشنواره ملی تولیدات فرهنگی-هنری پایگاه های مقاومت بسیج سراسر كشور با عنوان «مدرسه عشق» درباره این بخش جشنواره توضیح داد: در این بخش حدود 600 اثر از سراسر كشور به دبیرخانه ارسال شد كه هیئت انتخاب آنها را به 100 اثر رسانده و از میان این تعداد نیز آثار برگزیده معرفی خواهند شد.
وی افزود: بخش موسیقی خود شامل چهار بخش است؛ در بخش سرودها و آواهای انقلابی 18 اثر، در بخش مداحی و تواشیح 6 اثر، در بخش سرود جمعی 10 اثر و در بخش نماهنگ 20 اثر به مرحله نهایی رسیده اند كه هنرمندان صاحب این آثار در روز اختتامیه معرفی و تقدیر می شوند.
گلریز همچنین از افزایش تعداد شركت كنندگان بخش موسیقی جشنواره به چهار برابر در جشنواره امسال خبر داد و خاطرنشان كرد: افزایش استقبال از جشنواره این انگیزه را در ما به وجود می آورد كه سال های آینده آن را بهتر برگزار كنیم.
اجرای زنده دو سرود منتخب، پخش یك نماهنگ موسیقی از امید روشن بین، و نمایش فیلم كوتاهی از خاطرات هنرمندان عرصه دفاع مقدس با حضور دو تن از این هنرمندان از جمله برنامه هایی بود كه دبیر بخش موسیقی جشنواره مشق عشق از اجرای آنها در این بخش در مراسم اختتامیه اطلاع داد.
در ادامه این نشست، جمال شورجه دبیر بخش هنرهای تصویری و نمایشی جشنواره ملی مدرسه عشق نیز گفت: حضور بسیجیان در این جشنواره و كسانی كه دبیری بخش های مختلف آن را عهده دار شدند، حاكی از اهمیت و قابلیت جشنواره است.
وی افزود: اینكه این جشنواره از سوی پایگاه های بسیج و نیروهای مقاومت و دلسوز انقلاب برگزار شده، با هدف قوام بخشی و هم افزایی در این حوزه است؛ چرا كه خلاء حضور هنرمندان مؤمن و معتقد به انقلاب كاملاً احساس شده است.
این كارگردان فیلم های دفاع مقدس با ابراز امیدواری از استمرار این جشنواره ها، آنها را فرایندی دانست كه باید به نتیجه برسند و خاطرنشان كرد: افراد برگزیده در این جشنواره به طور قطعی باید حمایت شوند و به سمت اهداف عالی انقلاب مدیریت شوند.
شورجه تأكید كرد: كشور ما به عنوان یك پایگاه مقاومت اصلی و جدی در مقابل كشورهای بزرگ محسوب می شود؛ اما در انتقال هنر خود به ویژه در حوزه سینما این قابلیت را نداشتیم و نتوانستیم مباحث انقلاب را به كشورهای مختلف صادر كنیم؛ در حالی كه شاهد آن هستیم كه برعكس این موضوع اتفاق افتاده است.
وی مشكلاتی از این دست را به نبود برنامه ریزی و سیاستگذاری درست، و نیز عدم بهره مندی از ظرفیت فرهنگی كشور از ابتدای انقلاب تا به امروز مربوط دانست.
دبیر بخش هنرهای تصویری و نمایشی جشنواره ملی مدرسه عشق خاطرنشان كرد: نیاز به حضور افراد مقید و معتقد به انقلاب در حوزه سینما به شدت احساس می شود؛ اگرچه دیر است، اما همین كه افراد مختلفی در نهادهای گوناگون در حال فعالیت هستند تا این ظرفیت مغفول مانده را به نوعی احیا كنند، جای امیدواری دارد.
شورجه خاطرنشان كرد: بسیاری از هنرمندان ما در كسوت اپوزوسیون قرار می گیرند و اكراه دارند از اینكه بگویند ما فیلم سفارشی كار می كنیم؛ این نكته در آثار هنری به ویژه تصویری قابل مشاهده است؛ این دست از هنرمندان غافل هستند از اینكه برای جمهوری اسلامی و آباء و اجداد خود كار می كنند.
دبیر بخش هنرهای تصویری و نمایشی جشنواره ملی مدرسه عشق، این جشنواره را حركتی سازنده دانست و اظهار امیدواری كرد كه سال به سال تولیدات فرهنگی ما به ویژه در حوزه سینما به دست توانای عناصر مذهبی و انقلابی ما افزایش یابد.
وی با تأكید بر استمرار حمایت از هنرمندان تمام رشته ها، گفت: استمرار هنر انقلاب در حوزه های موسیقی، سینما و ... نیاز به سرمایه گذاری دارد؛ سینمای ما برای اینكه بتواند مفاهیم انقلاب را صادر كند باید رنگ و بوی انقلابی به خود گیرد.
شورجه، میزان آثار رسیده در حوزه های مختلف بخش هنرهای تصویری و نمایشی جشنواره ملی مدرسه عشق را به طور 12 هزار اثر اعلام كرد كه از پایگاه های بسیج سراسر كشور رسیده است؛ وی با توجه به این آمار گفت: اینگونه به نظر می رسد كه انقلابی در این زمینه در حال رخ دادن است.
مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی تولیدات فرهنگی هنری پایگاه های مقاومت بسیح سراسر كشور با عنوان «مدرسه عشق» 28 بهمن ماه جاری در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود.
فراهنگ ** 9362** 1569