سنندج- ایرنا- امروز بازی های رایانه ای مهمترین مشغله كودكان و نوجوانان شده است و كودكان روزانه ساعت های طولانی از وقت خود را صرف بازی و سرگرمی های رایانه ای می كنند.

به گزارش ایرنا نفوذ شبكه های اجتماعی و رواج فیلم ها، تصاویر و بازی های رایانه ای با وجود امتیازات مثبت، امنیت اجتماعی و اخلاقی كودكان و نوجوانان را تهدید می كند.
از آنجا كه بازی های رایانه ای تهدید جدی برای سلامت روانی كودكان و نوجوانان محسوب می شود در همین راستا ضرورت دارد خانواده ها با مخاطرات و آثار سوء رفتاری و تربیتی بازی های رایانه ای آگاه شوند.
متخصص روانشناسی كودك و نوجوان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اعتیاد كودكان به بازی های رایانه ای را یكی از مشكلات امروز كودكان و نوجوانان دانست.
فایق یوسفی با اشاره به اینكه امروز بیش از 70 درصد كودكان به بازی های رایانه ای سرگرم هستند گفت: كودكانی كه مدت زمان طولانی پشت كامپیوتر می نشینند‏‏ از فعالیت های مورد نیاز سلامتی از قبیل ورزش دور می شوند در نتیجه خطر چاقی در آنها افزایش می یابد.
وی به مشكلات فیزیكی، اجتماعی و روانی رایانه اشاره كرد و گفت: به اعتقاد پزشكان كودكانی كه مدت طولانی از كامپیوتر استفاده می كنند در معرض خطر نزدیك بینی قرار می گیرند.
وی قرمزی چشم، مالش مكرر چشم ها، سردرد، پوزیشن های غیر معمول، تاری دید و خستگی چشم، مشكلات نواحی مچ، گردن و پشت را از مشكلات جسمی استفاده طولانی مدت از رایانه بیان كرد.
وی افزود: كودكانی كه مدت طولانی پشت كامپیوتر می نشینند‏‏ و سرگرم بازی های رایانه ای هستند رفتارهای خشونت آمیز و خشن را در فضای مجازی تجربه می كنند.
یوسفی یادآورشد: استفاده از اینترنت منجر به بروز مشكلات روانپزشكی و كاهش سلامت روانی می شود.
وی با اشاره به تحقیقات سال گذشته در یكی از دبیرستان های سنندج گفت: این تحقیقات نشان داد كه 28 درصد دانش آموزان به اینترنت و بازی های رایانه ای اعتیاد دارند.
متخصص روانشناسی كودك و نوجوان افزود: بازی های رایانه‌ای رشد مهارت های اجتماعی كودك را به تاخیر می اندازد.
یوسفی افزود: نوجوانانی كه به اینترنت معتاد هستند سطح بالاتری از افسردگی و سطح پایین تری از اضطراب را دارند.
وی یادآورشد: تحقیقات در زمینه آسیب های بازی های رایانه ای بر كودكان بیانگر آن است كه این بازی ها سبب صدمات طولانی مدت مغز می شود.
به گفته وی بازی های رایانه‌ای فقط قسمت هایی از مغز را كه به بینایی و حركت اختصاص دارد تحریك می كند و به تكامل دیگر نواحی مغز كمك نمی كند.
وی اظهاركرد: كودكانی كه ساعت های زیادی را به بازی اختصاص می دهند لب فرونتالشان تكامل پیدا نمی كند.
وی با اشاره به اینكه لب فرونتال نقش بسزایی در تكامل حافظه، احساس و یادگیری دارد گفت: افرادی كه لب فرونتال آنها تكامل پیدا نكرده بیشتر مستعد اعمال خشونت آمیز هستند و كمتر توانایی كنترل رفتارهای شان را دارند.
یوسفی وابستگی به اینترنت را یك نوع اختلال روانشناختی- اجتماعی دانست و اختلالات عاطفی و از هم گسیختگی روابط اجتماعی از مشخصه های آن برشمرد.
وی كاهش فعالیت های اجتماعی، شغلی، تفریحی و تحصیلی را از علایم وابستگی به اینترنت دانست و گفت: علایم سندرم ترك مانند لرزش، اضطراب، افكار تكراری راجع به اینترنت، حركات ارادی و غیر ارادی انگشتان، اجبار به استفاده از اینترنت جهت كاهش یا جلوگیری از علایم ترك از دیگر علایم وابستگی به اینترنت است.
وی با اشاره به اینكه استفاده از اینترنت در روابط اجتماعی فرد نیز اختلال ایجاد می كند گفت: بازی های رایانه ای بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی اثرات منفی دارند.
متخصص روانشناسی كودك و نوجوان گفت: زمانی كه كودك به اینترنت معتاد شد، انگیزه تعامل و ارتباط با دیگران در وی كاهش می یابد.
یوسفی با اشاره به جنبه های مثبت آموزشی اینترنت افزود: استفاده از اینترنت منجر به بروز مشكلات روانپزشكی، ایجاد احساس بدبختی، تنهایی و به طور كلی كاهش سلامت روانی می شود.
وی یادآورشد: نتایج برخی از پژوهش ها نشان داده است كه اعتیاد به اینترنت منجر به آسیب و صدمات روانی افسردگی، اضطراب و تنهایی می شود.
این روان شناس اظهاركرد: افرادی كه ساعت طولانی از اینترنت بیشتر استفاده می كنند دوستی ها را كمتر حفظ كرده، زمان كمتری با خانواده صحبت می كنند، استرس های بیشتری را تجربه كرده اند و احساس تنهایی و افسردگی می كنند.
یوسفی افزود: اعتیاد به اینترنت علاوه بر صرف وقت و هزینه های اقتصادی سبب كاهش تعهد اجتماعی، علمی و در نتیجه اختلال عملكرد فرد می شود.
وی ادامه داد: استفاده بیش از حد از كامپیوتر و بازی های ویدیویی شیوه زندگی بی تحرك را بر فرد تحمیل می كند سبب چاقی، رفتارهای خشونت آمیز و سایر مشكلات در نوجوانان و كودكان می شود.
وی تاكیدكرد: در همین راستا به منظور توسعه برنامه های پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در نوجوانان باید به ابعاد روانی از قبیل افسردگی و اضطراب توجه كرد.
وی با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه عوارض سوء اینترنت گفت: مطالعات بیانگر آنست كه میان اختلال افسردگی و اعتیاد به اینترنت ارتباط معناداری وجود دارد.
متخصص روانشناسی كودك و نوجوان یادآورشد: با افزایش روزافزون اینترنت در جامعه و ارتباط آن با اختلالات روانپزشكی مانند افسردگی و اضطراب، خانواده ها باید از این آسیب ها آگاه باشند.
به گفته وی؛ بی توجهی به این مقوله مهم فرهنگی موجب به هم ریختن بنیان های فرهنگی و اجتماعی جامعه و بروز مشكلات جدی در نهاد خانواده می شود.
وی آموزش والدین و دانش آموزان جهت استفاده صحیح از اینترنت را ضروری دانست.
وی همچنین كنترل و نظارت والدین بر فعالیت های كودكان را ضروری دانست و بر راهنمایی و آموزش كودكان در زمینه نحوه صحیح استفاده از كامپیوتر و خطراتی كه فضای مجازی اینترنت آنها را تهدید می كند تاكید كرد.
یوسفی محدود كردن زمان استفاده كودكان از كامپیوتر، بررسی نامه های الكترونیكی كودكان و حذف پیام های نامناسب، استفاده از نرم افزارهای فیلتر كننده برای جلوگیری از مشاهده محتویات نامناسب را از راهكارهای نظارت بر رفتارهای كودكان بیان كرد.
وی ارزیابی روانپزشكی كودكان و نوجوانان وابسته به بازی های رایانه ای و در صورت نیاز درمان اختلالات روان پزشكی آنها از طریق روان درمانی و در صورت نیاز درمان های دارویی را ضروری عنوان كرد.
7352/1904