مشهد- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: اصلاح الگوي كشت مهمترين سياست در راستاي افزايش بهره وري، حفظ منابع و افزايش درآمد بخش كشاورزي اين استان است.

مجتبي مزروعي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بر اين اساس توسعه محصولاتي كه نياز كمتر به آب دارند مانند پسته، زعفران، انار، انگور در مناطق بحراني، اجراي شيوه هاي آبياري نوين و توسعه كشت هاي گلخانه اي در استان با جديت مورد پيگيري و در حال اجراست.
وي اظهار كرد: توليد نشا و نهال پيوندي نيز در راستاي افزايش بهره وري از آب مورد توجه قرار دارد.
وي گفت: در حوزه كشاورزي بايد از تمام ظرفيت ها بهره مند شويم در غير اين صورت فعاليت در حوزه كشاورزي و دامپروري مقرون به صرفه و سودآور نخواهد بود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي افزود: ايجاد تحول در عرصه كشاورزي اين استان و تبديل كشت سنتي به مدرن و شيوه هاي نوين مهمترين هدف و گرايش برنامه ريزي ها در اين استان است.
وي با اشاره به مزاياي كشت گلخانه اي اظهار كرد: هم اكنون 17 هزار هكتار در اين استان زير كشت گوجه فرنگي است كه كل محصول برداشتي از اين سطح در 2400 هكتار گلخانه قابل برداشت است و اين به معناي صرفه جويي عظيم در مصرف آب مي باشد.
وي ادامه داد: نگاه مسئولان به بخش كشاورزي بايد نگاهي پايه اي و بستر ساز باشد تا بتوان از اين بخش كه مهمترين بخش اقتصادي در كشور و مايه استقلال و توانمندي كشور است حمايت كرد.
مزروعي گفت: حمايت از كشت گلخانه اي و توسعه مكانيزاسيون در بخش كشاورزي از مهمترين برنامه ها و اهداف مورد پيگيري است.
وي افزود: جمعيت روستايي خراسان رضوي در سال 1365 حدود يك ميليون و 895 هزار نفر بود كه در سال 1390 به يك ميليون و 380 هزار نفر كاهش يافت در حالي كه جمعيت شهري اين استان از دو ميليون و 192 هزار نفر در سال 1365 به چهار ميليون و 311 هزار نفر در سال 1390 رسيد.
وي اظهار كرد: اغلب مهاجرين به مشهد از مناطقي بوده اند كه الگوي كشت نداشته و كشاورزي در آنجا از رونق و آباداني لازم برخوردار نبود.
هم اكنون يك ميليون و 200 هكتار زمين در خراسان رضوي زير كشت بيش از 80 نوع محصول زراعي و باغي است.
سالانه 7،11 درصد توليدات بخش كشاورزي ايران در اين استان توليد مي شود كه از اين نظر خراسان رضوي رتبه سوم كشور را دارد.
اين استان همچنين 14،6ميليون واحد دامي دارد و در مجموع 25 درصد اشتغال اين استان متعلق به بخش كشاورزي است.
7496 / 6053