سنندج- ایرنا- تعیین نرخ ناوگان حمل و نقل عمومی همواره نارضایتی مردم و رانندگان را به دنبال داشته است در سنندج مردم معتقدند مسیرها نزدیك و كرایه بالا است اما رانندگان نظر دیگری دارند و می گویند همین مسیرهای كوتاه هم برای ما هزینه بردار است و كرایه باید افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند به سهولت دسترسی به مسیرها، كاهش ترافیك و آلودگی، نظم و انضباط شهری و همچنین به توسعه این ناوگان كمك كند و شهروندان در این راستا نقش مهمی برعهده دارند.
در صورت رفع مشكلات رانندگان شاغل در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی مانند تاكسی و اتوبوس و مشاركت شهروندان در استفاده از این ناوگان می توان به رفع بسیاری از مشكلات كنونی كه همه ما به آن اذعان داریم و ترافیك نمونه بارز آن است، كمك كرد.
وجود تعداد زیاد تاكسی ها كه برخی ها معتقدند بیش از نیاز شهر سنندج است موجب شده كه رانندگان تاكسی از نبود درآمد شاكی باشند و اگر مسافر كش های شخصی را نیز به تعداد تاكسی ها اضافه كنیم متوجه می شویم كه تعداد بیشتری در این شغل كار می كنند.
كرایه تاكسی شاید بخشی از مسائل مربوط به این حوزه از ناوگان عمومی باشد چرا كه شهروندان از یك راننده تاكسی به عنوان سفیر فرهنگی شهر خود انتظاراتی دارند تاكسی نو و اینكه در حد شان و جایگاه مسافران باشد، رانندگان خوش برخورد باشند، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمایند شاید بخشی از این انتظارات باشد.
از سوی دیگر همین انتظارات را رانندگان هم از شهروندان دارند، هر كجا كه خواستند درخواست توقف ندهند، سر نرخ كرایه با آنها جر و بحث نكنند، ادب را در هنگام استفاده از تاكسی رعایت كنند و سایر موارد.
در كنار وضعیت كرایه ها، فرسودگی تاكسی ها یكی دیگر از مشكلات رانندگان است به طوری كه فرسودگی تاكسی ها سبب افزایش آلودگی، سختی كار رانندگان، افزایش مصرف سوخت و كاهش ارائه خدمات و نارضایتی شهروندان می شود.
مشاجره بر سر نداشتن پول خُرد هم یكی از مباحثی است كه همواره در تاكسی ها بین راننده و مسافران پیش می آید و اگر مسئولان سازمان تاكسی رانی بتوانند دستگاه های الكترونیكی برای پرداخت وجه به این شیوه را در تاكسی ها تعبیه كنند شاید بخشی از این مشاجره ها به حداقل برسد.
شهر سنندج حدود 500 هزار نفر جمعیت دارد و از سال 90 نیز بر اساس مصوبه دولت وقت، سه روستای اطراف آن (حسن آباد، نایسر و گریزه) به عنوان ناحیه منفصل شهری به شهر ملحق شده و شهرداری سنندج باید به این مناطق نیز خدمات ارائه كند.
خبرنگار ایرنا برای بررسی وضعیت این حوزه به بررسی میدانی آن پرداخته و در گفت و گو با تنی چند از رانندگان تاكسی و اتوبوس در شهر سنندج جویای مشكلات آنها شده است.

** دغدغه های رانندگان چیست
یكی از رانندگان تاكسی در مسیر چهار باغ - كانی كوزله می گوید: 75 دستگاه تاكسی در این مسیر مسافر جابجا می كنند كه به دلیل نبود نظارت از سوی ماموران تاكسیرانی و راهنمایی و رانندگی مشكلات ترافیكی به وجود می آید.
علی خواستار حمایت جدی سازمان تاكسیرانی از رانندگان تاكسی شد و گفت: متاسفانه این حمایت ها بیشتر از مسافركش های شخصی می شود در حالی كه ما انتظار داریم میان راهنمایی و رانندگی و سازمان تاكسیرانی هماهنگی لازم برای حمایت از رانندگان تاكسی وجود داشته باشد.
یكی دیگر از رانندگان تاكسی در سنندج كه در مسیر میدان انقلاب به فیض آباد كار می كند، درآمد روزانه خود را بین 250 تا 300 هزار ریال ذكر كرد و گفت: این میزان بسیار پایین و كفاف زندگی را نمی دهد.
بهزاد معتقد است كرایه این مسیر نباید كمتر از 10 هزار ریال باشد تا برای راننده تاكسی صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی حجم بالای ترافیك، زیاد شدن خودروهای شخصی و كم بودن مسافر در برخی مسیرها را از مشكلات رانندگان تاكسی برشمرد و افزود: تاكسیرانی تاكنون اقدامی برای ساماندهی رانندگان انجام نداده است.
بهزاد در خصوص تاكسی های فرسوده و تعویض آن نیز گفت: برای تعویض تاكسی فرسوده باید تسهیلات 200 میلیون ریالی با بازپرداخت ماهیانه پنج میلیون ریال تهیه كنیم اما با كدام درآمد این وام ها را پرداخت كنیم.
یكی از رانندگان تاكسی كه در میدان انقلاب - نایسر كار می كند نیز گفت: من فوق دیپلم هستم و به دلیل بیكاری به مسافركشی رو آورده ام اما درآمد تاكسی جوابگوی مخارج زندگی ام نیست.
سعید می گوید: از كرایه تاكسی راضی نیستم و نرخ آن پایین است و از سوی دیگر تاكسی ون هم اضافه شده كه هزینه كمتری نسبت به تاكسی ها می گیرد و این مشكلات رانندگان تاكسی را بیشتر كرده است.
وی افزود: از تاكسیرانی انتظار دارم ایستگاه مسیر نایسر را مشخص كند و فكری برای شلوغی و ترافیك این مسیر كند.
یكی دیگر از رانندگان تاكسی گفت: بازرسی كه اینجا كار می كند جوان كم سن و سالی است، قانون را نمی شناسد با رانندگان مسن برخورد ناشایستی دارد و تنها مامور جریمه كردن است.
بهرام تاكید كرد: بازرس باید آشنایی كاملی با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی داشته باشد و از میان بازنشستگان و دوره دیده های تاكسیرانی انتخاب شود.
وی گفت: آژانس ها در تمام مسیرها تردد می كنند اما تاكسی در هر مسیری نمی تواند تردد داشته باشد تاكسی های مسیری نمی توانند از سایر مسیرها عبور كند.
اتوبوس های شهری نیز در جابجایی شهروندان در سطح شهر نقش عمده ای دارند و بار بخشی از جابجایی های درون شهری را بر عهده دارند، رانندگان شاغل در این حوزه نیز مشكلاتی دارند كه پایین بودن نرخ كرایه ها و به تبع پایین بودن درآمدها از جمله این مشكلات است.
یكی از رانندگان اتوبوس شهری در سنندج می گوید: درآمد راننده اتوبوس به طور میانگین ماهانه 10میلیون ریال است كه جوابگوی مخارج زندگی و هزینه های اتوبوس نیست.
انور افزود: اگر قرار است نرخ كرایه اتوبوس افزایش یابد كرایه اتوبوس نباید كمتر از پنج هزار ریال باشد و مسیرهای دور مانند 'گریزه' و 'دوشان' باید هفت هزار ریال باشد.
وی یادآور شد: كرایه اتوبوس باید رند باشد چون برای پرداخت بقیه پول به مسافران با كمبود پول خُرد مواجه هستیم.
وی یكی از معضلات ناوگان اتوبوسرانی را ناشی از نبود مدیریت منظم و برنامه ریزی صحیح دانست و گفت: تعداد اتوبوس ها بشتر از نیاز است ما اكنون در ایستگاه ناصر خسرو یك ساعت منتظر می شویم تا نوبت ما شود و حركت كنیم.
به گفته وی حداكثر توقف ما در ایستگاه 10 دقیقه است و بعد از این مدت چه اتوبوس پر باشد و چه خالی باید حركت كنیم.
وی با اشاره به فرسودگی بیشتر اتوبوس ها، شهرداری را مسئول تعویض اتوبوس های فرسوده و جایگزین كردن اتوبوس های نو دانست و گفت: شهرداری به جای اینكه درآمدهای خود را صرف تعویض اتوبوس كند صرف هزینه های دیگر می كند.
وی افزود: اتوبوس های فرسوده دود زیاد می كنند و دود به داخل اتوبوس برمی گردد و اكثر شهروندان ناراضی هستند.
وی اظهار كرد: ما به اتوبوس هایی نیاز داریم كه در وقت سرما بخاری و در وقت گرما مجهز به كولر باشد.
به گفته یكی دیگر از رانندگان اتوبوس اگر كرایه اتوبوس كم باشد مسافر زیاد است، اگر كرایه اتوبوس بالا باشد مسافر كم است و مسافران تاكسی را به اتوبوس ترجیح می دهند.
قادر ، درآمد رانندگان اتوبوس را بسیار كم توصیف كرد و افزود: درآمد اتوبوس ها نه جوابگوی معیشت زندگی و نه جوابگوی هزینه های لاستیك، بنزین و تعمیرات اتوبوس نیست.
وی افزود: كرایه اتوبوس هم كارتی و هم نقدی باید كمی گران شود و ارگانی باید از ناوگان اتوبوسرانی حمایت كنند.

** مسئولان چه می گویند
پس از شنیدن مشكلات رانندگان تاكسی و اتوبوس این بار به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم تا از زبان آنان نیز بشنویم كه برای رفع این مشكلات چه راهكاری دارند.
ابتدا به سراغ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهرداری سنندج كه از سال 76 به صورت رسمی فعالیت خود را شروع كرده است رفتیم تا از زبان وی مشكلات تاكسی ها را با او در میان بگذاریم.
** درخواست افزایش كرایه تاكسی را مطرح كرده ایم
علاء الدین جماعتی با اشاره به اینكه شهر سنندج شهر كم برخورداری است، افزایش نرخ كرایه تاكسی را متناسب با افزایش تورم و وضعیت معیشتی منطقه ضروری دانست.
او گفت: از دید كارشناسانه و متناسب با افزایش تورم و وضعیت معیشتی منطقه، نرخ كرایه تاكسی 15 درصد افزایش می یابد، امسال برخلاف سال های گذشته افزایش نرخ كرایه تاكسی به صورت كارشناسی انجام شده است در این بررسی تمام پارامترها، میادین سطح شهر، چراغ قرمز، شلوغی خیابان و تردد عابر پیاده در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: هم اكنون نرخ مصوب كرایه تاكسی بعد از بررسی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر به كمیته انطباق فرمانداری ارجاع شده است ولی كمیته انطباق معتقد است میزان كرایه تاكسی باید 15 درصد در تمام مسیرها افزایش می یابد.
وی تعداد تاكسی های سطح شهر سنندج را سه هزار و 70 دستگاه ذكر كرد و گفت: طبق افق 1400 تعداد دستگاه های شهر سنندج باید به هزار و 500 دستگاه ارتقا یابد.
وی با اشاره به اینكه هزار و 570 دستگاه گردشی و هزار و 500 دستگاه خطی در شهر سنندج فعالیت می كنند یادآور شد: هم اكنون هزار و 600 دستگاه مازاد در سنندج وجود دارد و هزار و 200 دستگاه نیز فرسوده است.
وی افزود: خوشبختانه در راستای تعویض تاكسی های فرسوده در سطح شهر تاكنون 900 نفر برای تعویض خودروهای فرسوده ثبت نام كرده اند و به زودی 900 دستگاه تاكسی نوسازی شده سمند و پژو وارد ناوگان تاكسیرانی می شود.
به گفته وی افزایش نرخ كرایه تاكسی در سطح شهر سنندج از جمله مناطقی مانند شهرك بهاران، نایسر و حاشیه شهر متناسب با پارامتر های كارشناسی تعیین شده است و در این بررسی ها تعداد كم یا زیاد تاكسی ها در برخی مناطق شهر مورد بررسی قرار گرفته است.
جماعتی با اعلام اینكه صلاحیت رانندگان در كمیته انضباطی هفته ای یكبار بررسی می شود و تخلفات رانندگان مورد رسیدگی قرار می گیرد گفت: كمیته انضباطی متشكل از نمایندگان شورای شهر، نماینده راهور و نماینده فرماندار است.
وی یادآورشد: كلاس های آموزشی توجیهی با هدف فرهنگ سازی و نحوه صحیح برخورد رانندگان با مسافران برگزار می شود.
جماعتی با اشاره به اینكه در سال جاری برای اولین بار طرح نوروزی گردشگری در راستای كمك به توسعه صنعت توریسم در سطح شهر سنندج اجرا شد گفت: در همین راستا 40 دستگاه خودرو، گردشگران نوروزی را به طور رایگان همراهی كردند.
وی در خصوص صلاحیت رانندگان گفت: گزینش رانندگان و اطلاع از سوابق سوء پیشینه آنها از مبادی قانونی انجام می شود و در صورت تایید نهایی كارت تاكسیرانی برای رانندگان صلاحیت دار صادر می شود.
وی افزود: شهروندان می توانند شكایات خود را با سامانه 100002040 ارسال كنند.

*** نرخ كرایه اتوبوس 12 تا 15 درصد افزایش یابد
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری سنندج نیز معتقد است نرخ كرایه اتوبوس در سنندج باید بین 12تا 15 درصد در همه مسیرها افزایش یابد.
محمد زاهد مرغوبی با اشاره به اینكه طرح افزایش نرخ كرایه اتوبوس از سوی ناوگان اتوبوسرانی به شورای شهر پیشنهاد شده است گفت: شورای شهر با افزایش كرایه اتوبوس موافقت كرده است و این موضوع برای تایید نهایی به فرمانداری ارجاع شده است.
وی افزود: در جلسه ای كه در روزهای آینده در فرمانداری برگزار می شود نظر نهایی افزایش نرخ كرایه ناوگان حمل و نقل عمومی اعلام خواهد شد و پیشنهاد ما این است نرخ كرایه اتوبوس در سنندج 12 تا 15 درصد در همه مسیرها افزایش یابد.
وی یادآور شد: اگر نرخ كرایه اتوبوس ها را بر اساس استاندارد روز و مشكلات تورم ارزیابی كنیم حداقل نرخ واقعی اتوبوس ها در هر مسیر نباید كمتر از 10 هزار ریال باشد.
مرغوبی با اشاره به وضعیت توپوگرافی شهر سنندج، مشكلات ترافیكی و كم عرض بودن خیابان های شهر سنندج گفت: نرخ كرایه اتوبوس پایین است و دولت باید بابت كرایه اتوبوس هزینه كند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری سنندج یادآورشد: درآمد روزانه اتوبوس ها بین 400تا 500 هزار ریال است و این میزان درآمد، پاسخگوی نیاز رانندگان نیست، در برخی مسیرها درآمد مناسب اما در برخی مسیرها بسیار كم است.
مرغوبی افزود: اگر بخواهیم نرخ واقعی را برآورد كنیم بر اساس هزینه ها، نفری 10 هزار ریال نباید كمتر باشد.
وی با اشاره به اینكه 28 خطوط شهری در سنندج وجود دارد، تعداد اتوبوس های سنندج را 168 دستگاه اتوبوس دستگاه ذكر كرد و افزود: از این تعداد اتوبوس حدود 50 دستگاه فرسوده و از رده خارج است.
وی عمر مفید و استاندارد اتوبوس ها را 10 سال عنوان كرد و گفت: هم اكنون تعداد 50 دستگاه اتوبوس در سنندج فرسوده و از رده خارج است كه باید تعویض شوند.
به گفته وی تعداد 86 دستگاه متعلق به بخش خصوصی و مابقی در اختیار سازمان اتوبوسرانی است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری سنندج افزود: هم اكنون شهرستان سنندج نیاز به 50 دستگاه اتوبوس دارد و برای خرید این تعداد وسیله نقلیه به طور میانگین 310 میلیارد ریال هزینه مورد نیاز است.
وی یادآور شد: 30 درصد اعتبارات مورد نیاز ناوگان اتوبوسرانی باید از منابع شهرداری، 30 درصد از كمك های وزارت كشور و مابقی از محل درآمدهای سازمان اتوبوسرانی تامین شود اما در یك سال اخیر اعتباری در این زمینه اختصاص نیافته است.
به گفته وی طبق دستورالعمل هیات دولت عمر مفید اتوبوس ها به پایان رسیده است اما به دلیل شرایط اقتصادی حاكم بر كشور در چهار سال گذشته افزایش ناوگان نداشته ایم كه این مهم توسط معاونت عمرانی استانداری كردستان و شهرداری سنندج در دست پیگیری است.
وی با اشاره به اینكه شهر سنندج فاقد مترو و قطار ریلی است، ناوگان اتوبوسرانی را جزء نیازهای اصلی شهر سنندج دانست و گفت: ارائه خدمات ارزان قیمت به شهروندان هداف اصلی شركت اتوبوسرانی است.
به گفته وی اگر خطوط ناوگان حمل و نقل تعطیل شود به طبقه پایین جامعه آسیب جدی وارد می شود.
مرغوبی زمان توقف اتوبوس ها را 10 الی 15 دقیقه دانست و گفت: به دلیل مشكلات ترافیكی برخی اوقات حركت اتوبوس ها تا یك ساعت به تاخیر می افتد.

** مردم هم ناراضی هستند
اما در این میان مردم هم از وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی ناراضی هستند و معتقدند این سیستم نمی تواند جوابگوی نیازهای شهروندان باشد.
لیلا از استفاده كنندگان از تاكسی می گوید: علاوه بر توزیع نا مناسب تاكسی ها در مسیرهای مختلف، بسیاری از رانندگان فقط تا عصرها به صورت مسیری كار می كنند و بعد از ان تنها در صورتی كه كرایه اضافی پرداخت كنید شما را سوار می كنند.
او با انتقاد از نظارت ضعیف سازمان تاكسیرانی بر تاكسی ها گفت: عمده مشكل شهروندان در ارتباط با تاكسی ها، عدم حضور تاكسی های در مسیرهای تعین شده و همچنین درخواست كرایه اضافی از مسافران است.
او گفت: كرایه اضافی به این صورت اخذ می شود كه راننده تاكسی تنها زمانی مسیرش با مسیر شما هماهنگ است كه پیش از سوار شدن، مسافر پیشنهاد دربستی یا كرایه اضافی بكند.
7352/1904
شیوا اردلان منش