پايگاه خبري تحليلي عصر هامون روز سه شنبه/ 7 ارديبهشت 94/ مطلبي با عنوان 'مالاريا، سوغات همسايه هاي مرزي براي جنوب شرق كشور/ شناسايي 300 بيمار تنها در يك شهرستان' منتشر كرده است.

در اين مطلب آمده است: سيستان و بلوچستان به دليل هم مرزي با 2 كشور بارها در ابعاد مختلف اجتماعي، امنيتي، فرهنگي و به ويژه سلامت تهديد شده و بهاي بسيار سنگيني نيز پرداخت كرده است كه وجود 300 بيمار مبتلا به مالاريا در سال گذشته تنها در شهرستان سرباز يكي از تهديدات سلامت مردم مي باشد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت عصرهامون، مالاريا مهم‌ترين بيماري انگلي بشر است كه حدود 3 ميليارد نفر از جمعيت جهان را تهديد مي‌كند از آنجايي كه اين بيماري در كشورهاي غربي ريشه‌كن شده، ولي در بيش از 100 كشور گرمسيري جهان شيوع دارد كه كشور ما نيز در زمره آن به حساب مي آيد بگونه اي كه از غرب و شرق در احاطه كشورهاي مالارياخيزي كه مستعد ابتلا به مالاريا هستند(كشورهاي عربستان سعودي، عراق، تركيه، آذربايجان، افغانستان و پاكستان) قرار گرفته است.
مالاريا توسط يك تيره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل مي‌شود كه به صورت عفونت حاد در بيشتر موارد وخيم بوده و با ويژگي هاي تب متناوب و لرز، كم‌خوني و بزرگي طحال و گاه با ويژگي هاي ساده يا كشنده ديگر خودنمايي مي‌كند، از اينرو اگر چه نزديك به 60 سال از آغاز طرح موسوم به ريشه كني مالاريا در كشور مي گذرد اما اين بيماري همچنان در استان هاي جنوب و جنوب شرق كشور وجود دارد كه عزم جدي مسئولان در حمايت از طرح ملي حذف بيماري مالاريا را مي طلبد.
از آنجايي كه اين بيماري ارمغاني از ورود اتباع بيگانه غيرمجاز به كشور است ساكنان سه استان هرمزگان، سيستان و بلوچستان و كرمان در مناطق جنوب شرقي كشور بيشتر در معرض اين بيماري بوده به گونه اي كه معاون بهداشتي وزارت بهداشت اين موضوع را خطر بزرگي براي كشور دانسته است.
مالاريا، ارمغاني از ورود اتباع بيگانه غيرمجاز به كشور
محمودرضا ميري رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان در نشست بررسي وضعيت بيماري مالاريا در اين استان
با بيان اينكه ‌حفاظت از دستاوردهاي نظام سلامت در كنترل بيماري مالاريا نيازمند مشاركت همگاني است، افزود: ميزان ابتلاء به بيماري مالاريا يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي هر جامعه‌ است و كاهش مستمر موارد ابتلاء به اين بيماري در استان نشان‌دهنده به ثمر نشستن طرح‌هاي توسعه اجتماعي در جنوب شرق كشور است.
وي قطع چرخه انتقال عامل بيماري‌زا از ناقل به فرد حساس را راهبرد اصلي در كنترل بيماري‌هاي واگير‌دار عنوان كرد و اظهار داشت: ‌دسترسي به محل زيست مناسب، دسترسي به برق، كاهش آب‌هاي راكد و افزايش سواد سلامت مردم در كنار اقدامات مديريتي، اجرايي و نظارتي سامانه بهداشت و درمان مهم‌ترين عامل موثر در كنترل و حذف بيماري مالاريا‌ست.
‌ميري با اشاره به كاهش موارد ابتلاء به بيماري مالاريا در سطح استان سيستان و بلوچستان تصريح كرد: ‌در شش ماهه ابتدايي سال 94 تعداد كل موارد ابتلاء به بيماري مالاريا در محدوده زيرپوشش دانشگاه علوم پزشكي زاهدان 157 نفر بود‌ند كه از اين تعداد 73 نفر جزء اتباع بيگانه بوده‌اند و اين در حالي است كه در شش ماهه اول سال 1393 به تعداد 347 نفر به بيماري مالاريا مبتلا شدند كه از اين تعداد 138 نفر غيرايراني بوده‌اند.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران حذف مالاريا را به عنوان يك مسئوليت بين‌المللي در حوزه سلامت تقبل كرده است، خاطرنشان كرد: ‌با كاهش موارد ابتلاء و بهبود شاخص‌هاي مرتبط با مالاريا حركت به سمت هدف حذف و برداشتن گام‌هاي نهايي دشوارتر از قبل خواهد شد.
سهم 48 درصدي اتباع بيگانه در موارد ابتلاء به مالاريا
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان حفاظت از دستاوردهاي نظام سلامت جمهوري اسلامي ايران در كنترل و حذف بيماري مالاريا را نيازمند تقويت بيش از پيش مشاركت‌هاي همگاني مردم و همكاري بين‌بخشي ميان سازمان‌هاي مرتبط با سلامت عنوان كرد و گفت: وقوع پديده ال‌نينو و افزايش نزولات جوي منجر به افزايش ظرفيت‌هاي كشاورزي و دامداري خواهد شد، اما به طور همزمان برنامه‌ريزي لازم به منظور پيش‌بيني تاثيرات اين پديده جوي بر سلامت عمومي و كنترل موارد ابتلاء به بيماري‌هاي عفوني كه مرتبط با اقليم گرم و مرطوب هستند در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان انجام شده است.
وي با اشاره به كاهش 12 درصدي كانون‌هاي فعال بيماري مالاريا در سال جاري و سهم 48 درصدي اتباع بيگانه در موارد ابتلاء به مالاريا گفت: ورود بي‌ضابطه اتباع بيگانه كه عموماً با هدف اشتغال صورت مي‌گيرد يكي از تهديدات سلامت عمومي است و لازم است تا با برنامه‌ريزي علمي و تقويت همكاري بين‌بخشي ميان تمامي دستگاه‌هاي متولي ساماندهي اتباع بيگانه و مشاركت عمومي مردم حركت به سمت هدف حذف مالاريا را استمرار بخشيم.
سيستان و بلوچستان؛ استان مالاريا خيز كشور
رئيس دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر، درباره روند مبارزه با مالاريا در استان سيستان و بلوچستان گفت: آمار مالاريا نسبت به دهه هفتاد و هشتاد كاهش قابل ملاحظه‌اي داشته است.
ايرج ضاربان در گفتگو با يكي از رسانه ها با اشاره به اينكه در حوزه دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر، 6 شهرستان ايرانشهر، دلگان، سرباز، فنوج، قصرقند و نيكشهر مالاريا خيز هستند، افزود: نيمي از مبتلايان به مالاريا در كشور در حوزه اين دانشگاه قرار دارد.
وي با اشاره به اينكه خوشبختانه با استقلال دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر و برنامه ريزي منسجم و اجراي برنامه‌ها و نظارت بيشتر تعداد مبتلايان به مالاريا كمتر شده است، تصريح كرد: در سال 93، 374 مورد مالاريا داشتيم و از كشور پاكستان به ايران آمده‌ و انتقال بيماري در كشور پاكستان صورت گرفته است.
دكتر ضاربان در مورد اقدامات صورت گرفته براي جلوگيري از اين بيماري اظهار داشت: همه خانه‌هاي بهداشت و مراكز مراقبت‌هاي بهداشتي اين استان برنامه مراقبت از بيماري را در دستور كار خود دارند و با سركشي‌هاي خانه به خانه بررسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهند. حتي از ظرفيت‌هايي كه در منطقه وجود دارد يعني علما و معتمدين و اعضاي شورا‌ها كمك گرفته مي شود تا اگر احياناً كسي علائم ابتلاي به مالاريا را داشته باشد فوراً به مراكز درماني مراجعه كند.
وي درباره اخرين زمان طرح مبارزه با مالاريا گفت: اين طرح به طور مستمر درحال اجراست و هم سمپاشي و هم مراقبت به صورت اكتيو و خانه به خانه صورت مي‌گيرد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر درباره تست از مهاجرين افغان و پاكستاني كه به كشور وارد مي‌شوند، افزود: اگر اين مهاجرين از مبادي قانوني وارد كشور شوند اين تست صورت مي‌گيرد اما مشكل اين است كه مرز خشكي كشورمان با افغانستان و پاكستان 1200 كيلومتر است و خيلي از اين مهاجرين به صورت غير قانوني از مرز عبور مي‌كنند و اين افراد اغلب بيماري را با خود به كشور مي آورند و مشكل ساز مي شوند.
دكترضاربان با بيان اينكه كل داروهاي مالاريا به صورت رايگان در اختيار افراد قرار مي‌گيرد، اظهار داشت: علاوه بر ارائه پشه بند و سم پاشي، بهسازي محيط نيز براي خانواده‌ها صورت مي‌گيرد كه با همكاري خود مردم انجام مي‌شود تا مانع از تخم گذاري پشه مالاريا شود.
وي گفت: قرار است تا سال 1404، بيماري مالاريا در كشور ريشه كن شود و اميدواريم براي 9 سال ديگر شاهد اين بيماري در كشور نباشيم ؛ از آنجا كه بيشترين بار مسئوليت حذف بيماري بر عهده حوزه دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر قرار دارد ، اگر اين بيماري در ايرانشهر حذف شود ما مي‌توانيم جشن حذف بيماري مالاريا در ايران را بگيريم.
طرح بيماريابي در تمام مناطق اجرا مي شود
مهدي طباطبايي معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان اظهار داشت: عامل مالاريا به عنوان يك بيماري انگلي، انگل هاي تك سلولي از جنس پلاسموديوم است كه از طريق گزش پشه هاي آنوفل انتقال مي يابد.
دكتر با تاكيد بر اجراي طرح بيماريابي در تمام مناطق فعاليت پشه مالاريا گفت: حداقل سه مرحله در هر ماه علاوه بر مراجعه افراد مشكوك به مراكز درماني، داوطلبان و رابطان سلامت با حضور در روستاهاي پرخطر اقدام به بيماريابي مي كنند.
وي افزود: تشخيص اين بيماري به دو صورت نمونه گيري خون محيطي از افراد مشكوك و انجام آزمايش تست تشخيص سريع مالاريا انجام مي شود.
اين مسئول با اشاره به اينكه هر ساله اقدامات پيشگيرانه عليه مالاريا انجام مي گيرد، افزود: هر ساله كانون هاي انتقال فعال مالاريا در استان 2 نوبت سم پاشي مي شود.
طباطبايي استقرار آزمايشگاه هاي مالاريا در نقاط صفر مرزي استان با بيشترين تبادلات را از جمله اقدامات پيشگيرانه در اين حوزه عنوان كرد و ادامه داد: توزيع پشه بند آغشته به حشره كش هاي با دوام زياد براي مناطقي كه دسترسي مردم به برق و وسايل سرمايشي كمتر است، استفاده از مواد بيولوژيكي به منظور مبارزه با لارو (تخم پشه مالاريا) و توزيع ماهي لارو خور از مهمترين اقدامات حوزه بهداشت و درمان براي كاهش آمار ابتلا به اين بيماري در استان است.
8006/6081