تهران - ایرنا - میزان مطالعه در كشور دلگرم كننده نیست و شاید یكی از مهمترین عوامل آن بی رغبتی بزرگترها به كتاب و كتابخوانی باشد. كودكان از والدین می آموزند و قطعا مطالعه بزرگترها در تشویق فرزندان به كتابخوانی موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه كتاب و ادبیات ایرنا، برخی نویسندگان كودك و نوجوان بر این باورند كه والدین كارهای مهم‌ و موثری‌ را‌ می‌توانند در خصوص‌ همراهی‌ و هماهنگی‌ با فرزندان‌ خود در امر مطالعه‌ وكتاب‌خوانی‌ انجام‌ دهند.
آنان معتقدند ، پدر و مادری‌ كه‌ دست‌ فرزند خود را گرفته‌ و حداقل‌ برای ‌نخستین‌ بار او را تا نمایشگاه كتاب و یا كتاب فروشی همراهی‌ و در انتخاب‌ كتاب‌ كمك‌ می‌كنند بدین‌ وسیله‌ به‌ او می‌فهمانند كه‌ این‌ كار آنقدر ارزش‌ دارد كه برای آن وقت می گذرانند.
مهسا محمدی نویسنده در این زمینه می گوید: در خانواده‌ ای ‌ كه‌ والدین‌ علاقه‌ زیادی‌ به‌ مطالعه‌ ندارند و اوقات‌ فراغت‌ خود را صرف‌ سرگرمی‌های كاذب ‌می‌كنند و با كتاب‌ و خواندن‌ ارتباطی‌ ندارد ،نباید انتظار داشته باشند‌ كه‌ فرزندان‌ آنها به مطالعه ‌علاقه‌مند شوند.
وی با بیان اینكه برنامه‌ریزی‌ در امر كتابخوانی مهم است ، ادامه می دهد: در جامعه‌ ما بسیاری‌ از خانواده‌ها به‌ این‌ اصل‌ مهم توجهی‌ نمی‌كنند، ولی‌ والدینی كه طالب‌ موفقیت‌ هستند ، برنامه‌ منظمی‌ را برای‌ زندگی‌ فرزندان خود در امر كتابخوانی تنظیم‌ می‌كنند.
محمدی به قصه گویی اشاره می كند و می افزاید:قصه‌ وسیله‌ای‌ است‌ كه‌ می‌تواند كودكان‌ را پیرامون‌ بزرگترها جمع‌ كند و روابط‌ عاطفی‌ بین‌ آنها را تقویت‌ كند.
وی با اشاره به اینكه والدین‌ می‌توانند از راه‌ قصه‌گویی‌ توجه‌ و اعتماد كودكان‌ را به‌ خود جلب‌ كنند و با انتقال‌ آنان‌ به‌ دنیای‌ شادی‌ و تخیل‌ زمینه‌ رشد ذهنی آنها را فراهم كنند، می افزاید: كودكان‌ علاقه‌ زیادی‌ به‌ شنیدن‌ قصه‌ها دارند و از این‌ كار لذت‌ می‌برند.
این نویسنده تصریح می كند:آنها بسیاری‌ از اوقات‌ به‌ مطالبی‌ كه‌ می‌خوانیم‌ به‌ چشم‌ یك‌ قصه‌ی‌ خیال‌انگیز نمی‌نگرند بلكه‌ آن‌ را رویدادی‌ واقعی‌ می‌دانند كه‌ در زمانهای‌ گذشته‌ به‌ وقوع‌ پیوسته‌ و همین‌ امر باعث‌ می‌شود با علاقه‌ و دقت‌ بیشتری‌ به‌این‌ مطالب‌ گوش‌ دهند و می‌توان‌ از این‌ علاقه‌ برای‌ ایجاد انگیزه‌ و عادت‌ دادن‌ آنها به‌ مطالعه‌ و كتاب‌خوانی‌ استفاده‌كرد.
وی می گوید: قصه‌گویی‌ برای كودكان شیرین و لذت بخش است از این رو كودك‌ وقتی‌ بداند كه‌ چنین‌قصه‌هایی‌ شیرین‌ و خیال‌انگیز محصول‌ كتاب‌ است‌ در آرزوی‌ آن‌ است‌ كه‌ خودش‌ هم‌ بتواند بزودی‌ كتاب‌ به‌ دست‌بگیرد و آن‌ را بخواند.
وی یاد آور می شود:خواندن‌ شعر نیز در جذب كودكان به مطالعه و كتاب موثر است و همان‌ نقش‌ قصه‌ را ایفا می‌كند.
محمدی ادامه می دهد :شعرهای‌ كودكان‌ باید كوتاه، ساده‌ و روان‌ بوده‌ و با آنچه‌ مورد علاقه‌ آنان‌ است‌ ارتباط‌ نزدیك‌ داشته‌ باشد تا بتواند روی‌ آنها تاثیر بگذارد.
كاظم طلایی عضو انجمن ناشران كودك و نوجوان نیز در این زمینه می گوید: از مهمترین راه های ترویج كتابخوانی از دوران كودكی، آن است كه فضاهایی دائمی در سطح شهرها ایجاد شود و افراد متخصص در این زمینه برای كودكان كتاب بخوانند.
وی ادامه می دهد:خواندن كتاب باعث ایجاد فرایند برون سازی در كودكان می شود، برون سازی فرایندی است كه به موجب آن فرد ساخت ذهنی خود را با شرایط و وقایع جدید تغییر می دهد. همچنین سبب می شود، افراد، اطلاعات جدیدی كسب و اطلاعاتی را هم كه در ذهن دارند با واقعیت منطبق كنند.
طلایی می افزاید:صحبت كردن درباره موضوع كتاب و پرسیدن نظر كودك درباره كتاب، او را در چالش قرار داده و سبب ایجاد یادگیری اكتشافی می شود كه همین مسئله علاقمندی او را به كتاب افزایش می دهد.
وی تصریح می كند: باید غرفه هایی برای آموزش شیوه های كتاب خواندن كودكان در مكان های فرهنگی ، كتابخانه ها، مهدكودك ها ، مدارس و نمایشگاههای كتاب دایر شود.

** مطالعه عامل افزایش مهارت ذهنی كودك
والدین باید به فرزندان خود بیاموزند كه كتاب محصول ارزشمندی است و باید در حفظ و نگهداری آن كوشا باشند.
اگر كانون های فرهنگی و نهادهای مختلف به اهمیت و جایگاه كتاب در سبك زندگی پی ببرند و حتی فیلم ها و بازی های رایانه ای نیز از روی كتاب ساخته شوند ، قدرت تخیل و تصویر سازی ذهنی كودكان نیز تقویت می شود.
خواندن كتاب توانایی درك كودك را تقویت كرده و این یكی از آثار مطالعه است. مطالعه؛ مهارت ذهنی و توان درك كودك را ارتقا داده و به او قدرت تخیل می بخشد.
فراهنگ **9022 ** 1569