سنندج- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان گفت: غار كرفتو مهمترين اثر تاريخي اين استان بوده و لازم است مقدمات ثبت جهاني آن فراهم شود.

سيد محسن علوي روز پنجشنبه در همايش ملي غار كرفتو در شهرستان ديواندره افزود: غار كرفتو از آثار دستكند و بسيار مهم اين استان است كه تاكنون در فهرست آثار جهاني ثبت نشده است.
وي اضافه كرد: اين اثر داراي جاذبه گردشگري بسيار خوبي بوده و در صورت معرفي و شناسايي آن در سطح بين المللي مي تواند بسيار از گردشگران و توريست هاي داخلي و خارجي را به سوي خود جذب كند.
به گفته وي بسياري از آثار تاريخي و باستاني اين استان در طول تاريخ تخريب شده و لازم است براي ثبت و نگهداري از آنها اقدام اساسي انجام شود.
علوي افزود: براي برگزاري اين همايش از چند ماه قبل برنامه ريزي ها انجام شده و كارها در دو بخش اجرايي و علمي تقسيم شده بود كه بخش علمي توسط دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج و بخش اجرايي توسط ميراث فرهنگي و فرمانداري ديواندره انجام شد.
وي اظهار كرد: در ابتدا قرار بود اين همايش در سنندج برگزار شود اما با توجه به استقبال خوب مسوولان و شهروندان ديواندره اي محل برگزاري اين همايش به اين شهرستان منتقل شد.
اين همايش با حضور مهمانان ويژه و برجسته كشوري از جمله رضا شعباني، چنگيز شيخي، قطب الدين صادقي و اسماعيل شمس در حال برگزاري است.
اولين همايش ملي كرفتو امروز پنجشنبه با حضور جمعي از مسوولان، صاحبنظران، اساتيد دانشگاه، استاندار كردستان و اقشار مختلف مردم در تالار ديار شهرستان ديواندره آغاز به كار كرد و تا فردا جمعه هفتم خرداد ادامه دارد.
بيش از 80 مقاله علمي به دبيرخانه اين همايش ارسال شده است كه از اين تعداد 29 مقاله توسط هيات داوران به عنوان مقاله برتر انتخاب شده است.
غار كرفتو يك غار آهكي است كه در دوران سوم زمين‌ شناسي شكل گرفته‌ و بخش‌هايي از اين غار دست‌كند است.
غار كرفتو كتيبه‌هايي از دوران پيش از تاريخ دارد. اين غار در بخش كرفتو از توابع ديواندره واقع شده و به ‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌ است.
غار كرفتو حدود 750 متر طول دارد و كشف تراشه‌هاي سنگي در طبقهٔ چهارم و محوطهٔ بيرون غار مي ‌تواند نشانه ‌اي از استفاده انسان در دوران پيش از تاريخ از اين غار بوده و نمونه سفال‌ها و اشياي به دست آمده، ادامه سكونت انسان را در طول دوران تاريخي اشكاني و ساساني و سده‌هاي ششم تا هشتم هجري را مسجل مي‌ سازد.
شهرستان ديواندره با 85 هزار نفر جمعيت در شمال كردستان و در 100 كيلومتري مركز استان واقع شده است.
3020/1904