سنندج- ايرنا- نخستين همايش ملي غار كرفتو روز جمعه با آيين اختتاميه در حاشيه اين غار باستاني در شهرستان ديواندره به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در روز پاياني اين همايش ملي كه در حاشيه اين غار باستاني برگزار شد جمعي از محققان و صاحب نظران بر جسته حوزه غارشناسي كشور و اقشار مختلف مردم و مسوولان اين استان حضور داشتند.
آيين اختتاميه اين همايش ملي داراي چندين بخش متنوع بود و بخش نخست آن بازديد ميداني از قسمت هاي بيروني و داخلي اين غار بود كه در آن كارشناسان و محققان از بخش هاي مختلف غار بازديد كردند و توضيحاتي از تغيير و تحولات اين غار در طول تاريخ را بيان كردند.
در بخش دوم آيين اختتاميه نيز چند قطعه موسيقي محلي كُردي، اجراي نمايش كُردي با موضوع غار كرفتو و هه لپركي (رقص كردي) توسط هنرمندان اين استان برگزار شد كه اين بخش با استقبال گرم شركت كنندگان و بازديد كنندگان غار روبرو بود.
در اين بخش فرماندار شهرستان ديواندره از حضور گرم و استقبال خوب محققان و شهروندان اين شهرستان براي برگزاري اين همايش قدرداني كرد.
بهرام فاتحي ابراز اميدواري كرد يافته ها و نتايج اين همايش علمي بتواند به ثبت جهاني اين اثر تاريخي كمك كند و اين اثر كه يكي از آثار منحصر به فرد در بخش غارهاي دست كن كشور است در يونسكو ثبت شود.
وي اضافه كرد: ثبت شدن اين اثر باستاني در يونسكو مي تواند در بخش گردشگري اين استان تاثير بسيار خوبي داشته باشند و مانند ايجاد كردن بيش از پنج هزار فرصت شغلي براي جوانان اين شهرستان است.
در حاشيه آيين اختتاميه نخستين همايش ملي غار كرفتو و در قسمتي از فضاي اقامتي غار نمايشگاه صنايع دستي شامل 20 غرفه، ارغوان بافي، معرق كاري، گليم بافي و ساخت غذاهاي محلي استان كردستان توسط هنرمندان اين استان برپا شده بود.
اين همايش با حضور مهمانان ويژه و برجسته كشوري از جمله رضا شعباني، چنگيز شيخلي، قطب الدين صادقي و اسماعيل شمس برگزار است.
اولين همايش ملي كرفتو روز پنجشنبه با حضور جمعي از مسوولان، صاحبنظران، اساتيد دانشگاه، استاندار كردستان و اقشار مختلف مردم در تالار ديار شهرستان ديواندره آغاز به كار كرد و تا امروز جمعه هفتم خرداد ادامه داشت.
بيش از80 مقاله علمي به دبيرخانه اين همايش ارسال شده است كه از اين تعداد 29 مقاله توسط هيات داوران به عنوان مقاله برتر انتخاب شده است.
غار كرفتو يك غار آهكي است كه در دوران سوم زمين‌ شناسي شكل گرفته‌ و بخش‌هايي از اين غار دست‌كن است.
غار كرفتو كتيبه‌هايي از دوران پيش از تاريخ دارد. اين غار در بخش كرفتو از توابع ديواندره واقع شده و به ‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌ است.
غار كرفتو حدود 750 متر طول دارد و كشف تراشه‌هاي سنگي در طبقهٔ چهارم و محوطهٔ بيرون غار مي ‌تواند نشانه ‌اي از استفاده انسان در دوران پيش از تاريخ از اين غار بوده و نمونه سفال‌ها و اشياي به دست آمده، ادامه سكونت انسان را در طول دوران تاريخي اشكاني و ساساني و سده‌هاي ششم تا هشتم هجري را مسجل مي‌ سازد.
شهرستان ديواندره با 85 هزار نفر جمعيت در شمال كردستان و در 100 كيلومتري مركز استان واقع شده است.
شبك 3020/6108 / 1064