كرمانشاه - ایرنا - بنابرگفته مسوولان برای تامین امنیت غذایی شهروندان، سبزی های آلوده حاشیه رودخانه قره سو امحا شده و با برگزاری دوره های ترویجی و اخذ تعهد از كشاورزان از كشت آلوده سبزی خوراكی در این محدوده جلوگیری می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رودخانه قره سو كه از سراب روانسر سرچشمه می گیرد از شهر كرمانشاه عبور می كند كه سالهاست به محلی برای دفع زباله تبدیل شده و فاضلاب شهری به این سمت سرازیر می شود.
زمزمه آبیاری مزارع سبزی كاری دهستان درود فرامان با آب آلوده این رودخانه از سال گذشته قوت گرفت كه مسوولان را برآن داشت تا برای تامین امنیت غذایی شهروندان كرمانشاهی پس از بررسی ها و كارشناسی ها به امحا این مزارع اقدام كنند و برای آگاه سازی كشاورزان به برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی بپردازند.
حال كه بیش از یكسال است از نظارت و امحا سبزی های آلوده حاشیه قره سو می گذرد مسوولان می گویند كه این نظارت همچنان ادامه داد و اگر تخلفی دریافت شود در كوتاه ترین زمان ممكن، كشاورز متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.
در همین راستا معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال های گذشته مقداری از مزارع سبزی كاری روستاهای حاشیه شهر با آب آلوده روخانه قره سو آبیاری می شد.
افشین صفوی افزود: براساس بازرسی ها و گزارش های بدست آمده، در خرداد ماه 94 زمین و سبزی های آلوده اطراف قره سو به میزان 27 هكتار امحا شد كه این امر بیشتر در روستاهایی همچون عمه، كمرآب، شیشه كن و ماوای سفلی انجام شده است.
به گفته وی، در مهر ماه 94، امحای زمین های آلوده با همكاری دانشگاه علوم پزشكی در دو روستای عمه و دشتله سفلی به میزان 150 هكتار انجام شد.
صفوی از برگزاری كلاس های آموزشی و امور ترویجی با همكاری مدیرجهاد كشاورزی شهرستان و بخشدار مركزی برای كشاورزان خبر داد و گفت: این دوره ها موجب می شود تا كشاورزان با نحوه صحیح و بهداشتی كاشت و برداشت آشنا شوند.

* متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود
صفوی در پاسخ به این سوال كه چه نظارت و موانعی در خصوص عدم گرایش دوباره كشاورزان به سبزی كاری و آبیاری با آب رودخانه قره سو وجود دارد گفت: اخطاریه ای از سوی مسوول مركز كشاورزی درودفرامان به شوراها، دهیاری ها و كشاورزان ابلاغ شده كه در خصوص كشت نكردن سبزی با آب رودخانه قره سو می باشد.
به گفته وی، پرداختن به این مورد برخلاف قانون است و موجب به خطر انداختن سلامت و امنیت غذایی مردم می شود و متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.
وی به برگزاری جلسات مختلفی با حضور معاون دادستان استان اشاره كرد و گفت: این اخطاریه با آرم قوه قضاییه از طرف دادسرای عمومی انقلاب با حضور و نظارت ماموران نیروی انتظامی، محیط زیست، شبكه بهداشت، سازمان آب و جهادكشاورزی به كشاورزان 22 روستای دهستان دررودفرامان در حاشیه رودخانه قره سو ابلاغ شده است.
صفوی به نصب بنرهای آموزشی در روستاهای درود فرامان اشاره كرد و اظهار كرد: علاوه براین امر خوشبختانه با توجه به وفور آب در بارندگی های سال زراعی، سبزیجات كشت شده روستاهای درودفرامان با آب چشمه سارها آبیاری می شود و در صورت تخلف براساس حكم دادستان برخورد قانونی انجام می شود.

*حركت كشاورزان به سمت الگوی صحیح كشت
در ادامه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: برای نظارت بر چگونگی آبیاری مزارع سبزی كاری حاشیه قره سو، كارگروهی از ارگان های مربوطه تشكیل شده و علاوه بر آن دوره های ترویجی به منظور ارایه الگوی صحیح كشت برگزار شده و می شود.
دكتر ابراهیم شكیبا افزود: از كشاورزان منطقه تعهداتی مبنی بر آبیاری نكردن سبزی ها با آب فاضلاب قره سو گرفته شده كه در صورت پایبند نبودن برخورد قانونی انجام می شود.
به گفته وی، مصرف سبزی های آلوده قره سو به دلیل بار میكروبی در كوتاه مدت و بلندمدت به مصرف كننده آسیب می رساند كه مقابله و نظارت دایمی در این خصوص اولویت دوچندان دارد.

* تشكیل ستاد ساماندهی و مقابله با كشت آلوده
در ادامه فرماندار كرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: طرح ساماندهی، پیشگیری و مقابله با كشت سبزی های خوراكی با آب آلوده قره سو با همكاری مركز بهداشت شهرستان، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، بخشداری مركزی و سازمان جهاد كشاورزی دنبال می شود.
فضل الله رنجبر ادامه داد: كارهای ترویجی توسط شورا، جهاد كشاورزی و دهیاری ها با نصب بنر و تشكیل كلاس های آموزشی دنبال می شود و از طریق مراكز خدمات كشاورزی تلاش شده تا جایی كه ممكن است از كشت سبزی های آلوده جلوگیری شود.
وی با بیان اینكه از سال گذشته بیش از 140 هكتار از زمین ها و سبزی های آلوده قره سو امحا شده اظهار كرد: در سال جاری با حضور مركز بهداشت، ستاد امنیت غذایی استان با محوریت جهاد كشاورزی فعال شد كه این ستاد با برگزاری جلسات مردمی، به ارایه راهنمایی و تذكر پرداخته و مانع از گرایش مجدد به كشت آلوده می شود.
رنجبر با تاكید براینكه تاكنون گزارشی از كشت آلوده در این محدوده به دست نرسیده افزود: گشت های بازرسی از سوی جهاد كشاورزی بر نحوه كشت در مزارع رودخانه قره سو نظارت می كند كه در صورت مشاهده تخلف، برخورد قانونی صورت می گیرد.
گزارش از زهره كریم زاده خبرنگار ایرنا
7460/8066