اراك- ايرنا- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي گفت: آتش سوزي 60 ميليارد ريالي در مراتع اين استان در سال گذشته قابل پذيرش نيست و بايد روند اين آتش سوزي ها مهار شود.

يوسف يوسفي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته يك هزار و 264 هكتار از مراتع استان مركزي در 75 فقره طعمه حريق شد.
وي ادامه داد: شهرستان هاي خنداب با 394 هكتار، شازند با 375 هكتار، خمين با 195 هكتار و اراك با 113 هكتار بيشترين ميزان آتش سوزي اراضي دولتي در سال گذشته را داشته اند.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي با بيان اينكه اين استان در سال گذشته رتبه ششم در آتش سوزي مراتع دولتي را داشت، اظهار كرد: آتش سوزي ها به دو روش طبيعي و غير طبيعي در مراتع و جنگل هاي استان به وجود مي آيد و احياء هر هكتار زميني كه دچار حريق شده باشد بين پنج تا 30 سال زمان مي برد.
يوسفيگفت: براي احياي خسارت به جا مانده از اتش سوزي هادر مراتع استان پنج برابر خسارت بايد اعتبار صرف شود.
وي، ايجاد آتش سوزي در گياهان خشك به وسيله صاعقه، خود سوزي جنگل ها و مراتع در اثر وزش بادهاي گرم، خودسوزي گياهان در اثر شدت گرما و خشكي شديد گياهان و علوفه مراتع و آتش سوزي به علت وجود اجسامي مانند ته ليوان، استكان و يا بطري ها و ذره بيني عمل كردن آنها در طبيعت را مهمترين عوامل آتش سوزي هاي طبيعي دانست.
وي ادامه داد: آتش سوزي هاي غير طبيعي كه منشاء انساني دارد به سه دسته عمدي، غير عمدي و زمان و فصل بحران آتش سوزي در جنگل ها و مراتع تقسيم مي شود.
مدير منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي افزود: آتش سوزي هاي عمدي براي از بين بردن شرايط طبيعي عرصه و تصاحب زمين هاي منابع طبيعي، تبديل جنگل و مرتع به عرصه هاي زراعت به منظور تامين علوفه بيشتر براي چراي دام، اختلافات قومي و عشايري و يا از بين بردن ضايعات كشاورزي و خاشاك ايجاد مي شود.
يوسفي گفت: آتش سوزي هاي غير عمدي بر اثر بي توجهي و سهل انگاري افراد به عناوين مختلف از جمله سهل انگاري چوپانان، شكارچيان، رهگذران و بهره برداران مرتعي، انداختن ته استكان و ليوان شيشه اي شكسته شده در مراتع و ذره بيني عمل كردن انها در مواقع گرم شدن هوا و تابش نور خورشيد، پرتاب سيگار يا كبريت روشن در مسير جاده ها و بي مبالاتي در خاموش كردن آن و غفلت در حين تفريح و تفرج به طبيعت رخ مي دهد.
وي، ميزان آتش سوزي در 10 ساله گذشته مراتع و اراضي دولتي استان مركزي را بيش از 13 هزار هكتار عنوان كرد و گفت: بر اساس قانون، نيروي انتظامي و شهرداري ها نيز در حفاظت از مراتع ملي مسئول هستند و بايد در اقدامات پيشگيرانه با اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان همكاري كنند.
مدير منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي در ادامه سخنان خود در خصوص 17 ژوئن(28 خرداد) روز جهاني مقابله با بيابان زايي نيز گفت: همه فعاليت هاي اين اداه كل در استان در راستاي مقابله با بيابان زايي برنامه ريزي شده و در اين خصوص اقدامات چشمگيري نيز انجام شده است.
وي توضيح داد: حفظ پوشش گياهي، حفاظت از مالكيت دولت در مراتع، تثبيت گياهان موثر و سازگار با مناطق خشك استان، انعقاد تفاهم نامه با دستگاه هاي مختلف در راستاي حفظ منابع طبيعي و اقدامات فرهنگي از قبيل جذب هفت هزار همراه طبيعت از مهمترين اقدامات اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي در راستاي مقاله با بيابان زايي است.
يوسفي بيان كرد: هم اكنون 490 هزار از ارضي ملي استان مركزي كويري هستند كه با تمام توان در راستاي احياء و جلوگيري از تخريب بيشتر اين مراتع گام بر مي داريم.
وي، بهره برداري بي رويه از مراتع اطرف اردوگاه شهيد ناصري ساوه كه مورد استفاده مهاجران افاغنه است را يكي از مشكلات اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان عنوان كرد و گفت: 34 هزار هكتار از اراضي دولتي اطراف اين پادگان تخريب شده است كه براي احياء اين اراضي بيش از 950 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
مدير منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي در خصوص طرح ترسيب كربن نيز گفت: در سال 1392 تفاهم نامه سه طرفه بين اين اداره كل، استانداري مركزي و نماينده سازمان ملل منعقد شد كه قرار بود سالانه 20 هزار دلار از سوي سازمان ملل و سه ميليارد ريال از سوي استانداري مركزي براي احياء اين اراضي پرداخت شود اما تا كنون اين مهم محقق نشده است.
وي اضافه كرد: براي جلوگيري از ورود ريز گردهاي كوير ميقان بادشكن هايي از جنس حصير در مقابل شن زارها نصب شده است كه اين اقدام براي هر هكتار حدود 18 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
3017/6013/